Nesmírně pracovitý švýcarský kontrabasista a skladatel DOMINIK SCHÜRMANN přišel 1. září s novým albem, tentokrát v triu; zove se „Forever“ a opět ho vydal ve vlastní režii.
Po předchozím opusu „Seagull´s Serenade“, který nahrál s početnějším ansámblem, se na novince vrátil k triu. Tentokrát tu s ním hrají německý pianista Tilman Günther a švýcarský bubeník Samuel Dühsler. Aktéři se nijak netají tím, že jejich hudba vyrůstá z lyrického jazzu 50. a 60.let, takže není divu, když při poslechu všech jedenácti skladeb okamžitě vytane na mysl trio Billa Evanse. Ovšem ten byl výjimečný, vpravdě geniální, s obrovským charismatem. Schürmannovo trio hraje sice hraje dobře, snaží se sem tam i o vlastní pojetí, ale chybí tomu ona výjimečnost.
Tu jsem ale ani nečekal. Jazz Evansova tria prýštil z duše a rodné hroudy, ten Schürmannův je přece jenom zprostředkovaný, byť v něm nechybí zaujetí a kus srdce. Samozřejmě se to poslouchá dobře, zvláště, když si k tomu nalejete víno a nic vás neruší. Je to málo? Řekl bych, že nikoli, ale toto trio je víc do hotelového baru než dřevného jazzového klubu; prostě pohodička na první místě. Já osobně dávám přednost hutnému prostředí klubu…
Na osmapadesátiminutovém albu převažují balady. V nich se projevuje jako nositel emocí především (a někdy jako jediný) kontrabasista. Ten je ostatně autorem většiny repertoáru, konkrétně osmi kompozic. Jedna je pak z pera pianisty („Phyllis“), zbylé dvě jsou coververze. Jde o melodicky zpěvnou „Always And Forever“ Pata Methenyho a „Você Abusou“, brazilský rockový hit z roku 1971; ten má šmrnc, tah (však to není balada) a bubeník tu vystřihne skvělé sólo.
Z balad bych vyzdvihnul „Little River“ s výrazným basovým riffem, lehkými rytmickými proměnami, občas trochu k blues, a s výtečným kontrabasovým sólem. Také „November“, kde trio zpěvnou melodičnost nakonec přetaví v živoucí tok, a závěrečný track „Offroad“, kde dojde též ke gradaci.
A pak je tu dvojice dravějších skladeb, čili svižnůstek (jak je s oblibou označuju). V obou se vyznamená v sólových kreacích i bubeník. „Silver Linings“ swingově pulsuje, „Beach Life“ je hravá, prosluněná, téměř se surfovou melodií, proměňující se záhy v solidní jízdu.
Takhle kdyby trio válelo po celý čas, joj, to by bylo žůžo!