David Kollar je unikátním příkladem přetavení lokalní zarputilosti do globalní kvality. Jeho nepřetržitá evoluce, hledačství a zvědavost plynulým tokem vytváří osobité hudební materie v kongeniální jednotě s největšími světovými umělci současné nadžánrové hudební scény.“
Ján Sudzina, Hevhetia
Košické vydavatelství Hevhetia je ve všech souvislostech spjato s prešovským kytaristou, skladatelem a krotitelem elektronických duchů a démonů DAVIDEM KOLLAREM. Psal jsem tu o jeho nahrávkách i knihách opravdu zhusta. A nejen proto, že jeho tvorba je co do kvality až zappovsky nadstandardní, přičemž kvalita navzdory zápřahu nijak neklesá, ba právě naopak! Ale také proto, že jej považuju za přítele, se kterým jsem nejedno pivo vypil a ještě více proklábosil (za to vděčím i Facebooku) nejen na hudební témata, ale také (a snad ještě intenzivněji) o filmech, především těch od Andreje Tarkovského. Ostatně iniciály tohoto ruského, režimem utlačovaného režiséra se skví na jedné z kytar, té, jež Davida provází již od roku 2013. Vzhlíží k němu jako ke svému morálnímu mentorovi; ano, hudba, stejně jako film, dává naději, pokud je upřímná, pokud v ní není přítomna kalkulace, úlitba, zalíbení se za každou cenu. Tarkovskij je Básníkem filmu, David Básníkem hudby…
David Kollar je opravdu až umanutě pracovitý, shůry nadaný muzikant. Pokaždé mne zaráží, jak si bývá často nejistý v tom, co dělá, jak bývá v zajetí pochybností, zda to všechno snažení má nějaký smysl a uměleckou hodnotu. Ostatně leccos napovídá jeho kniha „Zápisky I.“ (2016) a rozhovor, který jsem s ním vedl před pěti lety. Zcela vše pak o sobě David vypovídá ve svém psaném Deníku, který si vede od prosince 2014, na facebookové stránce David Kollar o hudbě a době, nazvané podle stejnojmenné knihy vydané Hevhetií v roce 2021, a konečně ve strhujícím zvukovém podcastu Deník hudebníka (od června 2023).
Zvlášť bych se rád zmínil o výše uvedené knize „O hudbě a době“. Přináší 14 autentických rozhovorů (Pat Mastelotto, Trey Gunn, Steve Wilson, Christian Fennesz, Arve Henriksen, Eivind Aarset, Zbigniew Preisner, Erik Truffaz…a jeden s popelářem ze Staré Ľubovny, vášnivým jazzofilem a vinylomilcem), které s nimi vedl v průběhu lockdownů přes emaily, mobilní telefon nebo chatováním. Původním záměrem nebylo ani zveřejnění v knize, rozhovory se odvíjely spontánně. Jenže postupem času se odkrývala závažnost situace toho kterého hudebníka, problematika filozofická, morální, sociální, společenská, uměnovědní, profesní. A David dostal nápad udělat z těchto de facto časosběrných dialogů knihu, jež by se stala zároveň zrcadlem jedinečné, unikátní doby. Která se ale, doufejme, již nebude nikdy opakovat…
Nahlédněte do Davidova uměleckého portfolia zveřejněného na platformě Bandcamp a spadne vám brada! Po úctyhodné sumě skvělých alb a digitálních nahrávek vpravdě světové kvality, na nichž se podíleli takové hvězdy progresivní hudby jako Paolo Raineri, Arve Henriksen, Zbigniew Chojnacki, Erik Truffaz, Pat Mastelotto, Christian Fennesz či Bernhard Wöstheinrich, vyvrcholila Davidova jízda hudebními sny albem „Live“ v kvartetu s Truffazem, Rainerim a Rickem Coxem! A v neposlední řadě nepřehlédněte celou řadu vzrušujících filmových a divadelních soundtracků…
Na závěr ještě dodám, že Hevhetia bohužel již žádné další Davidovo album nevydá. Ani plánované druhé album hvězdného tria KoMaRa (čili Kollar Mastelotto Raineri). Od toho prvního, a vpravdě skvělého eponymního debutu, příští rok uplyne dlouhých deset let. Ale Ján Sudzina v tomto jubilejním roce by rád zorganizoval česko-slovenské turné!
Přece jenom je ještě na co se těšit…