27. června 2024, As-Sawíra (Essaouira), Maroko
Již 25 let se As-Sawíra (Essaouira) stává dějištěm mezinárodního festivalu Gnaoua a world music. Musím se přiznat, že festival jsem objevil teprve letos a ihned mi přišel nesmírně atraktivní svým konceptem. Nejen že posluchače seznamuje s hudbou gnawa, ale posouvá její hranice fúzemi mezi západními umělci a maalemy (místními mistry). Populace jinak poklidného přímořského městečka se během festivalu rozroste až čtyřnásobně (zhruba na 400 000).
Hudba gnawa, s kořeny sahajícími do západní Afriky a Maroka, je hypnotická a duchovní tradice, která uchvacuje posluchače svými opakujícími se rytmy a strhujícími melodiemi. Charakteristickým rysem této hudby je opakování frází a veršů, které se můžou táhnout i několik hodin, čímž vytváří stav transu a meditace. Tato hudba se provozuje při lilách, společných slavnostních nocích věnovaných modlitbám a léčení pod vedením maalema neboli mistra hudby a jeho skupiny hudebníků a tanečníků. V srdci hudby gnawa stojí třístrunná loutna guembri, která hraje melodii a basovou linku. Doprovázet ji mohou i další nástroje.
Tradiční zahájení festivalu obstarává slavnostní průvod maalemů se svými skupinami historickou medinou. Nesmírně působivá přehlídka barev, rytmů a různých tanečních kreací. Inu posuďte sami…
Zahajovací koncert festivalu byl velkolepým spektáklem na obřím pódiu na náměstí Place Moulay Hassan. Fúze mezi maalemem Hassan Boussouem a maalemem Moulay El Tayebem Dehbim s Dumanlé Company, Ninem de Los Reyes, Sergio Martinezem a Ilê Aiyê (Maroko/Pobřeží slonoviny/Španělsko/Brazílie) přinesla velkolepou podívanou a nečekaný hudební zážitek, kdy se mísily styly hudby jak na běžícím pásu. Bravurní pro mě byl především výstup flamenco tanečníka Nina de Los Reyes. Úvodní show se postarala o neskutečnou explozi energické hudby a tance.
Vystoupení maalema Saïd Kouyoua nám poté zprostředkovalo představení tradiční hudby gnawa. Musím se přiznat, že koncerty samotných maalemů pro mě byly možná až trochu příliš dlouhé a nejvíce mi seděly právě jejich fúze se zahraničními umělci. Samozřejmě to také bylo neznalostí textů, které jinak s maalemy sborově notovalo celé náměstí. Proto jsem také po celou dobu festivalu volil hlavní stage, která nabízela pro mě atraktivní a vyváženou kombinaci tradice a nevšedních spojení.
Potom to na hlavním festivalovém pódiu rozjel Alune Wade, který není českým posluchačům neznámý, neboť u nás pravidelně koncertuje. Zahrál více na jazzovou notečku a hned mi bylo lépe a cítil jsem se více ve svém živlu. Následné spojení s maalemem Abdelmalekem El Kadirim doslova rozpumpovalo a rozeskákalo celé náměstí. Pro mě parádní závěr prvního večera, jelikož po již tak intenzivním programu jsem již na dalšího maalema po půlnoci neměl chuť ani síly.
Fotky poskytli pořadatelé festivalu Gnaoua.