Zevrubně se tu zabýváme nahrávkami tuzemského vydavatelství avantgardní improvizační hudby Ma Records. A po zásluze. V letošním roce jsme tu již představili alba Maomah – „Platoon of Love“, Jakub Švejnar/Pavel Zlámal/Jan Jirucha – „Obřany“, eponymní nahrávku tria Štefan Szabó/Radim Hanousek/Vojta Drnek a Pudlax – „11mg“. Nyní přibudou další tři novinky: Gerigk/Fiorini/Wróblewski – „Paragliding“, Štefan Szabó – „Clouds and Pulses“ a Barbora Polyxena Nowak/Lucie Páchová/Renata Raková – „Baby Behind“.
Čarodějný lektvar
Český altsaxofonista Michal Wróblewski, italský kytarista Marco Fiorini a německý kontrabasista Jonas Gerigk představují tři výrazné osobnosti evropské hudební scény orientované na progresivní jazz, volnou improvizaci, soudobou hudbu a zvukové umění. Poprvé se setkali na jaře 2022 v Dánsku v rámci projektu Share Imro, poté díky rezidenčnímu nahrávacímu pobytu v pardubickém Divadle 29 ve dnech 23.- 26. června 2023 vydali letos 19. dubna toto svoje debutové album „Paragliding“.
Obsahuje devět kolektivních improvizací, které netlačí na pilu, staví na pozvolnosti, při níž protagonisté putují od zvukové měkkosti, křehkosti, témbrů leckdy dronového charakteru, klokotání, vzlínání a ponoru do lyriky až ke zvukové brutalitě, drsnosti, naježenosti, skřípění, chrlení, vrásnění, eruptivním zvukovým puchýřům, brunátnosti a vření. Experimentální techniky hry jsou tu umocněny také zapojením improvizačního software umělé inteligence Somax2. Obsluhuje jej Fiorini, jenž je členem výzkumného týmu Music Representation v proslulém institutu elektroakustické hudby IRCAM v Paříži.
Hudební vztlaky, tající ledovec, rotace dřevěné masy, zvukový polysterén, rituál, rojení, přílivy a odlivy, proudění vzduchu využívané člověkem, to vše představuje čarodějný zvukový lektvar. Však také album vrcholí trackem „Witches Brew“, který je zprvu sycen meditativností, posléze potlačovanou vášní, dokud nevyhřezne až brutální expresivita…
Paragliding by Gerigk Fiorini Wróblewski
Mraky a pulzy starých kostelních varhan
Slovenský improvizátor a hudební experimentátor Štefan Szabó se na novém, čistě sólovém albu „Clouds and Pulses“, jež vyšlo 21. června, představuje tentokrát nikoli jako kytarista, ale jako varhaník! Cyklus osmi skladeb, rozdělených na očíslované Cloud a Pulse, je postavena na dvou kompozičních přístupech ke dvěma starým kostelním varhanám a jejich mechanickým vlastnostem. Jedny jsou v klasicistním katolickém kostele v rodné Rimavské Sobotě, kde byly nahrány „Cloud One – Three“, druhé v gotickém evangelickém kostele v Kraskově pro „Pulse One – Three“. Ty vycházejí z mechanické podstaty zdejšího nástroje – jednomanuálových varhan z roku 1818.
Album otevírá sice miniaturní, ale melodicky jímavé „Kyrie“. Následuje téměř šestiminutová „Cloud_One“, sycená dronovými vrstvami proměnlivé dynamiky, jež se odlupují, nadouvají vzduchem a párami. „Pulse_One“ je tvořen praskáním dřeva, zvukem měchu a tlumeným varhanním zvukem, což se dohromady slévá v minimalistický proud. „Cloud_Two“, nejdelší track (13:05), v sobě mísí varhanní panenskou čistotu, spirituální vznícení v glassovském duchu, přibývající vrstvy evokující mužské a ženské sborové vokály a proměnlivé minimalistické figury. Vrchol alba! „Pulse_Two“ se vyvíjí od dřevěného klokotu přes lehké varhanní barvy, houstnoucí pulsaci až po zesílený varhanní zvuk. Desetiminutý dronový ponor „Cloud_Three“ evokující spektrální hudbu nabývá až fatální naléhavosti. „Pulse_Three“ je směsí dřevěné pulsace, spektrálně rozvrstvených varhanních tónů od nízkých po vysoké rejstříky a proměnlivé dynamiky. Cyklus uzavírá elektroakustická, minimalistická svižnůstka „Cloud and Pulse and End“ s přidaným syntezátorem a samply.
clouds and pulses by Štefan Szabó
Navzdory dítěti za zády
Třetí novinkou vydavatelství Ma Records je nahrávka „Baby Behind“ trojice Barbora Polyxena Nowak-Lucie Páchová-Renata Raková, jež spatřila světlo světa 28. června. O klavíristce Barboře Nowak jsem tu psal vloni v souvislosti s jejím sólovým albem „Arborio“; i zde opět využívá preparované křídlo. Lucii Páchovou (hlas, citera, různé předměty, syntezátor) už vůbec nemusím představovat; jejímu souboru Paliome a především Talaqpo – naposledy zde – jsem se tu věnoval hodně. Klarinetistka Renata Raková je hvězdou na poli soudobé hudby; je členkou celé řady renomovaných souborů, včetně Ensemble für Neue Music a Orchestru Berg, spolupracuje s Klangform Wien a také s Pražským improvizačním orchestrem.
Tyto tři ženy zkřížily svoje tvůrčí cesty v létě 2022 v pardubickém Divadle 29. Renata i Bára měly plnou hlavu svých ratolestí; Renata byla dokonce pohlcena myšlenkami na novorozené miminko, jež každou chvíli vyžadovalo kojení. Lucie sice nebyla zatížena mateřstvím, ale zase se trápila komplikovanou bytovou situací.
Tvorba abstraktních kompozic jim dovolila se osvobodit od světských starostí, unikly tak ze svých pozemských rolí do podivuhodného zvukového vesmíru. Někdy v něm sice působily trochu ztraceně, ale vzhledem k tomu, že jde o záznam koncertního vystoupení, se dají občasné slepé uličky pochopit. Jsou ostatně nedílnou, vzrušující součástí dobrodružného procesu, a to nejen tvůrčího, ale též posluchačského. Často ani jednotlivé nástroje nelze rozeznat, všech šest očíslovaných Partů je nejen abstraktních, ale také fyzikálně materiálních, a to až atomicky. Nečekejte ale štěpení jádra vedoucí k jadernému výbuchu; je to nesmírně intimní hudba, mnohdy opravdu obtížně uchopitelná. Pokud se jí ale necháte prostoupit, nebudete litovat. Pak vám neuniknou třeba názvuky spektrální hudby, pohlcující drony, meditativnost a zvuková mystéria („Part III.“) či dětská vzletnost, něha, ale i znepokojení („Part IV.“).
Baby Behind by Barbora Polyxena Nowak- Lucie Páchová- Renata Raková