Mathias Højgaard Jensen: Je jak je

Mathias Højgaard Jensen: Je jak je

Naposledy editováno:

Dánský kontrabasista MATHIAS HØJGAARD JENSEN, který ale v současné době žije v newyorském Brooklynu, vydal na konci května debutové album pod svým jménem. Zove se „Is As Is“ a stalo se tak díky barcelonskému labelu Fresh Sound Records.

Mathias Højgaard Jensen se narodil v Kodani. V devíti letech hrál podle not na klavír, v deseti objevil nejdříve baskytaru, později kontrabas. Absolvoval bakalářské studium oboru Jazz Performance v Berlíně, kde mu byli pedagogy Greg Cohen, Kurt Rosenwinkel, John Hollenbeck a Jim Black. V té době již také často koncertoval, a to především jako člen Holon Tria (se švédským pianistou Povelem Widestrandem a německým bubeníkem Lukasem Akintayem; mimochodem v roce 2016 vystoupilo i u nás). Na podzim roku 2018 se Jensen přestěhoval do New Yorku, aby dokončil studia na Manhattan School of Music; jako kontrabasista byl žákem Bustera Williamse a v oboru kompozice Jima McNeelyho. V květnu 2020 se v důsledku covidu vrátil na rok do Kodaně; zde zkomponoval rozměrnou orchestrální skladbu na pomezí jazzu a vážné hudby, již nahrály Holon Trio a Ensemble Reflektor na album „Ad Astra“ (Paschen Records, 2022). Nyní je již Jensen zpátky v Brooklynu a čile vystupuje se svými vlastními kapelami či jako sideman; mezi jeho spoluhráči figurují kupříkladu Oscar Noriega, Tim Berne, Marta Sanchez, Ches Smith a Max Light.

Debut Jensen nahrál v sestavě kvarteta; spoluaktéry jsou altsaxofonista David Mirarchi, pianista Jacob Sacks a bubeník Steven Crammer. Téměř dvaapadesátiminutové album obsahuje devět Jensenových autorských skladeb a jejich společným jmenovatelem je prazvláštní směs cool jazzu, hard bopu a postupů soudobé vážné hudby. Hudba je sice postavena mnohdy na výrazných riffech a melodičnosti, ale vyznívá jaksi neukotveně, zvrásněně, leckdy notně rozvolněně, s rytmickými a dynamickými anomáliemi. To vyvolává zvukové napětí, tu plíživé, onde třaskavé.

Ve všech skladbách probíhá proces neočekávatelného rozvolňování a vzápětí zhušťování. V úvodním tracku „Off-Set“ se expresivní melodičnost altsaxu střetává s volně plovoucím pianem, proměnlivou dynamiku zatluče v závěru sólo bicích. Rytmickými vrásami se proplétá melodický sax („Sleeping Silver“), husté a dravě expesivní klavírní trio sytí „Hjemstavn Hometown“. Kratší skladba „Akflaret“ se vyznačuje propojením rozvolněné rytmiky a zpěvně melodického saxu. Ve „Forbigået“ (Obcházení) začíná kvarteto zprvu lyricky, rozvážně, ba líně, posléze se tok zrychlí díky repetici motivu; minimalistický postup napomáhá mohutné gradaci. V závěru zavládne opět ponorná lyrika. V „Kastle“ se hutnost rytmiky a údernost piana prostřídá se saxofonovou lyrikou, přičemž lídrova basa nejen tvrdí muziku, ale také zvuk kvarteta hustě protkává. Titulní „Is As Is“ je nadýchaná, sporá, aktéři pracují se strukturou a dynamikou až mikroskopicky; při poslechu vpravdě meditativního toku máte pocit, že se na ploše 7 minut a 48 sekund zastavil čas! Za vrcholný kus považuju „Hill“ (7:13), jenž začíná cooljazzově, se záměrnými odmlkami, aby se to náhodou nerozjelo; jakoby kvarteto při stoupání teprve chytalo dech. Ale pak se vyřine parádní hardbopová jízda vzhůru, umocněná řetězem sól, včetně kontrabasového. Veskrze vydařené album uzavírá „Post August Blues“ s rozsekaným dvanáctkovým frázováním a dobrodružnými chorusy.

Mathias Højgaard Jensen: Je jak je

Mathias Højgaard Jensen: Is As Is

obal
zvuk
hudba
Hodnocení čtenářů2 Hlasy
4.5
Hodnocení