14. Enter Enea Festival, Nad Jeziorem Strzeszyńskim, Poznań
Letošní, tradičně čtyřdenní venkovní setkání s hudbou na břehu poznaňského jezera Strzeszyńskie, opět předčilo naše očekávání. Nadstandardní program s několika premiérami, pečlivě vybraný uměleckým ředitelem Leszekem Możdżerem, přesná organizace vedená Jerzym Gumnym, velmi přátelská atmosféra pod širým nebem, srdečné moderování elegantní Agáty Kołacz, špičkový zvuk a slunečné letní počasí.
Enter (tj. vstup, úvod), jak už název napovídá, má kromě možnosti představit publiku umělce z různých koutů světa, být také portálem pro umělce a hudebníky, podpořit jejich představy a plány.
Michal Sýkora:
První festivalový večer, jako obvykle v neděli, zahájil Leszek Możdżer na nádherně znějící Steinway sólovou vzpomínkou na nedávno zesnulého kolegu, viz video ukázka níže. Následně spustila svůj koncert hlavní hvězda večera ShataQS, známá také jako Meggie QS, ve skutečnosti Małgorzata Kuś – polská zpěvačka, skladatelka a hudebnice, absolventka Státní hudební školy Wojciecha Kilara v Dzierżoniowě v houslové třídě a Hudební akademie Karola Szymanowského v Katovicích v oboru jazzová a populární hudba, která zvítězila roce 2001 ve finále populárního televizního pořadu „Szansa na sukces“.
Vrchovatě zaplněné hlediště se radovalo z jejího pop-soul-jazzového koncertu, který velmi nápaditě obohacoval jako vždy skvělý host kapely Leszek Możdżer. Podmanivé, melodické písně ShatyQS s výraznými rytmy strhly mnoho diváků ke spontánnímu tanci, který si užívali během skoro celého jejího vystoupení. Velmi povedený záměr organizátorů, jak přilákat v neděli večer na EEF co nejvíc diváků.
Michal Kratochvíl:
Spojení ShatyQS a Leszka Możdżera byl jistě povedený marketingový tah, neboť toto spojení dalo okusit festival i lidem, kteří by se na jazzový festival možná vůbec nevypravili. Nejen tím, že předfestivalový večer byl již tradičně zdarma, ale i hudbou samotnou, jakousi směsicí ezoterického popu, který právě Leszek svým bravurním vplynutím i do této hudby značně povyšoval. Byla radost poslouchat ho na pozadí nebo při jeho sólech, kterými skladby značně oživil. Areálem se během vystoupení linula vůně nejspíše repelentu proti všudypřítomným komárům, působící jako nějaká aromaterapie, která dokonale doplňovala tuto ezoterickou hudbu. Účinkujícím se podařilo navodit pohodovou atmosféru a o to šlo asi především. Marně však vzpomínám na vrcholné číslo Andrése Colla z minulého ročníku, který nás svou energií a nasazením (a také skvělou hudbou) naprosto rozsekal.
Michal Sýkora:
Nestačil utichnout potlesk po přídavku ShatyQS a do hlediště vtrhli tři obří krtci Philippa Quesneho, známí z představení Welcome to Caveland a koncertních pódií ve Francii. Překvapení diváci žasli, krtci se s nimi objímali cestou na pódium, kam vylezli přes basové reproduktory pod pódiem. Show pokračovala jejich objímáním se s Leszkem, muzikanty, Agátou a hledáním vhodných hudebních nástrojů na scéně. Opravdu došlo i na hudební produkci krtků, jeden lehce bubnoval, druhý vyluzoval pazourami kosmické zvuky na theremin, třetí se snažil zpívat. Velmi zábavné číslo festivalového programu.
Michal Kratochvíl:
Po prvním vystoupení ShatyQS došlo na krtky, kteří se objevili v publiku a postupně se dostali až na pódium. Předznamenali tak prezentaci nového díla v parku, velkého krtince, ke kterému jsme se po odehrání jedné skladby za asistence krtků odebrali. Byla to poměrně vtipná a mírně bizarní vložka.
Video ukázka Leszka, ShatyQS i představení krtků:
Poznaňský vizuální park u jezera Strzeszyńskie je každoročně během EEF obohacován o nový artefakt, loni gigantická makovice, letos dílo Krzysztofa Maniaka s názvem 52°27’36.6 „N 16°49’48.6 „E. Proto byli všichni diváci zváni na procházku parkem až na tuto GPS polohu, kde krtci Philippa Quesneho radostně pobíhali okolo velikého zatravněného krtince, Land Art díla Krzysztofa Maniaka.
Ještě před západem slunce byla v nedaleké Galerii ABC ještě zahájena výstava Krzysztofa Maniaka Przy ziemi. Výstava U země zahrnuje projekce, fotografie a objekty, které jsou dokumentací umělcových performativních, většinou efemérních akcí s tématy souvisejícími s realizací v poznaňském vizuálním parku, vztahujícími se k lidské zkušenosti se zemí a lidskému vztahu k ní, nahlíženému z post antropocentrické perspektivy.