Chris Botti překvapil a přesvědčil

Chris Botti překvapil a přesvědčil

JazzFestBrno, Janáčkovo divadlo Brno, neděle 12. 5. 2024

Se značnou nejistotou a současně zvědavostí, zda mne čeká celý večer lehce nudného a romantického smooth jazzu Chrise Bottiho, jsem se vydal na jeho koncert, který byl předposledním v jarní sérii JazzFestuBrno. Ani jeho poslední, pořadateli vychvalované CD nazvané Vol. 1 mne nepřesvědčilo o možném jiném stylu tohoto slavného amerického trumpeťáka. Jeho koncert byl však super show!

Úvod nedělního večera ve vrchovatě zaplněném Janáčkově divadle patřil Vilémovi Spilkovi, uměleckému řediteli JazzFestuBrno, který s Josefem Podstatou, ředitelem brněnského Českého rozhlasu, předali letošní cenu Gustava Brno skvělému basistovi Františkovi Uhlířovi.

Na úvod svého prvního brněnského koncertu zahrál Chris Botti v elegantním saku krásně romanticky Danny Boy, prostý duet s pianistou Andy Ezrinem, stejně jako na začátku svého posledního CD Vol. 1. S příchodem dalších členů jeho kapely: Leonardo Amuedo – kytara, Daniel Chmielinski – basa a Lee Pearson – bicí se celkový projev značně změnil, Chris se opřel do trumpety s nečekanou až hard-bopovou silou a užívali jsme si parádní moderní jazz. Dalším milým zpestřením koncertu byl první host, vynikající houslistka Anastasiia Mazurok, která ve skladbě Emmanuel líbeznými tóny spolu s Chrisem vrátila romantickou atmosféru do Janáčkova divadla. Navíc jejich další duet My Funny Valentine hráli přímo mezi diváky, Chris na levém schodišti v hledišti těsně vedlo mne, Anastasiia na pravém, což mírně překvapilo a nečekaně zaměstnalo divadelní osvětlovače.

Další obohacení večera, saxofonista Chad Lefkowitz-Brown, přinesl na pódium znovu pořádný drive ve skladbách Milestones a If I Were A Bell. Celá kapela šlapala na jedničku a bubeník exceloval, jak se můžete přesvědčit ve video ukázce v čase 02:35. Následné sólo na bicí bylo exemplární.

Vskutku vynikající show ještě výš pozvedla elegantní R&B zpěvačka Syretha Smith. Její dueta s Chrisem ve skladbách Under My Skin a Feelin’ Good byla překrásná až dojemná, viz video ukázka od 07:02. Známou Feelin’ Good uvedla Sy v DJ stylu, protože měla v mládí touhu stát se DJ.

Strhující houslové sólo Anastasiie v temně červeném osvětlení scény trefně opět zrychlilo tempo koncertu. Úryvky z Vivaldiho letní bouře z Le Quattro Stagioni nebo Morriconeho Gabriel’s Oboe vygradovaly s přispěním celé kapely do přesvědčivého Kashmiru od Led Zeppelin.

Posledním zpestřením večera byl zpěvák John Splithoff, který mne nepřesvědčil o své výjimečnosti na rozdíl od všech předcházejících sólistů. Závěr velmi podařeného více než dvouhodinového koncertu plného řady zajímavých překvapení už patřil všem muzikantům v závěrečném chorusu s diváky.

Vytleskaný přídavek Wonderful World se stovkami rozsvícených mobilů v sále důstojně zakončil další velmi vydařený koncert JazzFestuBrno!

Setlist:

Danny Boy; Someday My Prince Will Come; Two For The Road; When I Fall In Love; Emmanuel; Funny Valentine; Milestones; If I Were A Bell; Wee Small Hours; Under My Skin; Feelin’ Good; Violin Solo / Kashmir; Hallelujah; Paris; Are You Lonesome Tonight; Bourbon Street / Raye; Fix You; Wonderful World

Po zrušení evropského turné islandské zpěvačky Laufey musel být její koncert na JazzFestuBrno zrušen, proto poslední jarní akcí JazzFestuBrno budou v neděli 2. 6. 2024 v Divadle Husa na provázku Slavnosti synkop, na kterých vystoupí: 2in2out, Limbo, Immanuel Wilkins a Kassa Overall.