Enter Enea Festival 2024 v Poznani

Enter Enea Festival 2024 v Poznani
Naposledy editováno:

Nadcházející 14. ročník festivalu Enter Enea se bude konat od 26. do 29. května 2024 v Poznani (Jezioro Strzeszyńskie) a opět přichází s velmi zajímavým programem.  Od prvního ročníku je patronem festivalu město Poznaň a společnost Enea je titulárním sponzorem akce.

Program a představení umělců

Neděle 26. 5. 2024

18:00 ShataQS feat. Leszek Możdżer

ShataQS, známá také jako Meggie QS, ve skutečnosti Małgorzata Kuś – polská zpěvačka, skladatelka a hudebnice. Absolventka Státní hudební školy Wojciecha Kilara v Dzierżoniowě v houslové třídě a Hudební akademie Karola Szymanowského v Katovicích v oboru jazzová a populární hudba. V roce 2001 zvítězila ve finále populárního televizního pořadu „Szansa na sukces“ v Kongresovém sále v repertoáru Edyty Geppert. Poté působila v hudebním divadle Buffo. Její individuální hudební dráha začala albem „Fenix“ napsaným v 432hz, které vyšlo v roce 2019. V lednu 2023 vyšlo další album s názvem ‚WEDA‘ odkazující na filozofii starých národů z védských dob, které krásně doplňuje příběh započatý na albu Fenix. Na festivalu Enter Enea, kde zazní vybrané skladby z obou alb, k umělcově kapele se připojí i Leszek Możdżer.

Philippe Quesne / Vivarium Studio – Krety

Philippe Quesne založil v roce 2003 skupinu s názvem Studio Vivarium, která sdružuje herce, výtvarníky a hudebníky. V rámci činnosti tohoto nezávislého souboru Quesne vytváří a režíruje představení v prostorách podobných „viváriím“ pro pozorování lidského mikrokosmu. Jeho představení a umělecké intervence získávají okamžité mezinárodní uznání a stálé místo v programech festivalů a evropských scén již více než 20 let. 

Po sérii uměleckých intervencí v uměleckých galeriích a na ulicích Berlína, Toulouse, New Yorku nebo Madridu navštíví Obří krtci Philippa Quesneho, známí z performance „Welcome to Caveland“ a koncertních pódií ve Francii, poznaňský vizuální park, kde si obzvláště oblíbili dílo Krzysztofa Maniaka s názvem 52°27’36.6 „N 16°49’48.6 „E.

20:00 Krzysztof Maniak 52°27’36.6″N 16°49’48.6″E

52°27’36.6 „N 16°49’48.6 „E je realizace, která přímo odkazuje na tradici Land Art. Krzysztof Maniak odkazuje na realizace tohoto směru započaté v 60. letech 20. století (Robert Smithson, Richard Long, Nancy Holt), ale jde i hlouběji: k pozůstatkům lidského pravěku, jako je velká menhirová stezka z doby kolem roku 3000 př. n. l. v Carnacu v Bretani, obrovské kresby vytesané do skály v zemi bývalých Inků v Andách nebo megalitické stavby ve Wietrzychowicích. Ne vždy známe původní funkci těchto staveb, ale jedno víme jistě – každá z nich naplňovala odvěkou lidskou potřebu zanechat na zemi trvalou stopu své pomíjivé přítomnosti. Umělec tuto potřebu sankcionuje a doslovně opakuje gesto, akceptující změny, které čas, příroda a možná i člověk přinesou na jeho místo 52°27’36,6 „N 16°49’48,6 „E.

20:30 Krzysztof Maniak Przy ziemi – vernisáž v ABC Gallery 

Pondělí 27. 5. 2024

19:30  Gard Nilssens’s Supersonic Orchestra

Supersonic Orchestra debutoval před čtyřmi lety (2019) a už na začátku roku 2020 jsme si mohli poslechnout první živou kapelu norského bubeníka, který si k sobě přizval ty nejlepší z nejlepších. Založením svého Supersonic Orchestra si Gard Nilssen splnil svůj životní sen. 

Gard Nilssen je jedním z nejuznávanějších skandinávských perkusionistů. Jeho Supersonic Orchestra vznikl rozrůstáním kolem oceňovaného tria Acoustic Unity do dosud nevídaného formátu hudebního setkání: deset hráčů na lesní roh, tři kontrabasisté a tři perkusisté. Tuto sestavu Nilssen založil v době, kdy byl rezidenčním umělcem na festivalu Moldejazz (2019). Všichni hudebníci v souboru jsou etablovaní a uznávaní hudebníci, lídři vlastních projektů. Ve skladbách kapely se Nilssen vědomě vyhýbá použití harmonických nástrojů, aby otevřel větší prostor a vytvořil více příležitostí pro rozvoj, což kapelu přivedlo na JazzFest v Berlíně a na pódium Saalfelden Jazz Festivalu v Rakousku.

Kromě Supersonic Orchestra hraje norský perkusista Gard Nilssen (nar. 1983) také v kapelách SpaceMonkey, Bushman’s Revenge, Amgala Temple a vede Gard Nilssen Acoustic Unity. Je skladatelem, producentem a kapelníkem a patří k nejvyhledávanějším a nejaktivnějším perkusistům na evropské jazzové scéně.

21:00  Jesus Molina

Kolumbijský jazzový pianista, zpěvák a saxofonista Jesus Molina se narodil v roce 1996 v kolumbijském městě Sincelejo. Ve dvanácti letech začal hrát na saxofon a o tři roky později – jako patnáctiletý se rozhodl změnit nástroj a zaměřit se na klavír. V roce 2016. Molina získal prestižní stipendium Juana Luise Guerry od Latin Grammy Cultural Foundation, které pokrývá veškeré náklady na jeho hudební vzdělání na renomované Berklee College of Music. Dnes vystupuje na nejvýznamnějších světových pódiích jako vycházející hvězda jazzové hudby.

Molinův jedinečný styl je inspirován jeho fascinací z mládí, mimo jiné Oscarem Petersonem, Artem Tatumem, Errolem Garnerem a Billem Evansem. Společně s mladší generací a odlišným přístupem ke standardům, jako je Spain Chicka Corey, Night in Tunis Dizzyho Gillespieho a mnoho dalších úprav, přináší do jazzové hudby svěží zvuk v sofistikované podobě. Molinovo první vystoupení na veletrhu NAMM 2018 ve spolupráci s Nord Keyboards se stalo virálním na sociálních sítích a stalo se zlomem v jeho kariéře. Molina spolupracoval a vystupoval s mnoha renomovanými umělci, jako jsou Jesus Adrian Romero, Noel Schajris nebo Arturo Sandoval. Rudy Perez, Eric Marienthal, Gabriela Soto, Cory Henry, Randy Brecker, Carlitos del Puerto, Randy Waldman, Zedd, Juan Luis Guerra, Alex Campos, John Patitucci, Mike Stern, Dave Weckl, Tom Brooks a Jordan Rudess.

22:30  Natalie Tenenbaum feat. Leszek Możdżer

Kritikou uznávaná skladatelka, klavíristka, producentka a hudební režisérka, zpěvčka a textařka. Je absolventkou Juilliard School. Vystupovala jako sólistka i s orchestry v Izraeli, Evropě, Asii a Spojených státech, včetně Kennedyho centra, Lincolnova centra, Korejského národního divadla, Jeruzalémského hudebního centra, Konzerthausu v Berlíně, Madison Square Garden a Apollo Theater v New Yorku. Její skladby byly premiérovány v Carnegie Hall, na Harvardově univerzitě, v Merkin Hall, v The National Arts Gallery v New Yorku a v Paul Hall na Juilliardu. 

Natalie napsala aranžmá pro kultovní broadwayský muzikál MEAN GIRLS Tiny Fey. Na Broadwayi působila také jako pomocná hudební režisérka inscenace AMERICAN UTOPIA Davida Byrnea.

Natalie je spoluautorkou hudby k muzikálům BENJAMIN BUTTON (York Theater v New Yorku, festival „From Page To Stage“ – Londýn, 2018), JULIET & JULIET (York Theater v New Yorku) a LITTLE BLACK DRESS (turné po USA a Kanadě, 2018-2020) a autorkou hudby k muzikálu MORE STARS THERE THERE ARE IN HEAVEN Johna Guareho (Tennessee Williams Festival, 2015). Jako pomocná hudební supervizorka se podílela mimo jiné na pořadu MAYA & MARTY televize NBC s Mayou Rudolph, Martinem Shortem, Stevem Martinem, Miley Cyrus a Nickem Jonasem.

Natalie vytvořila aranžmá pro poslední album pianisty Lang Langa s Londýnskou královskou filharmonií (Universal Media Group/Deustche Grammophon/Disney) a také pro projekt souboru Pentatonix pro společnost Sony.

Úterý 28. 5. 2024

19:30  Brandee Younger Trio

Přední harfistka Brandee Younger se nedávno zapsala do historie udílení cen Grammy 2022 jako první černošská sólistka nominovaná v kategorii nejlepší instrumentální skladba za píseň Beautiful Is Black. Tato fascinující skladba pochází z jejího kritikou oceňovaného alba Somewhere Different z roku 2021, které bylo rovněž nominováno na cenu NAACP Image Award 2022 v kategorii Outstanding Solo Jazz Album. Je to také umělcovo první album vydané u velkého vydavatelství.

Během své kariéry Younger vystupovala a nahrávala alba v nesčetných žánrech a s umělci, jako jsou John Legend, The Roots, Lauryn Hill, Common, Pharoah Sanders, Ravi Coltrane, Ron Carter a Charlie Haden. Její píseň Hortense navíc zazněla v koncertním dokumentu Beyoncé: Homecoming společnosti Netflix a v roce 2019 byla tato neúnavná hudebnice vybrána, aby přednesla vlastní skladbu v rámci koncertní série Soundtrack of America Quincyho Jonese a Steva McQueena. Lehkost, s jakou Brendee Younger vnáší harfu do aranžmá a míst, kde byla v minulosti opomíjena, svědčí o její hluboké lásce k tomuto nástroji a obratnosti, s jakou na něj hraje. Kromě koncertování vyučuje na New York University a New School College of Performing Arts v New Yorku.

21:00  Atom String Quartet & Leszek Możdżer – hommage à Penderecki

Smyčcové kvarteto Atom String Quartet je jedním z nejoriginálnějších komorních souborů na světě, který dobře znají posluchači festivalu Enter Enea. Spojuje možnosti klasického smyčcového kvarteta s širokou improvizací, inspirovanou polským folklórem, world music i soudobou a klasickou hudbou. U příležitosti 90. výročí narození Krzysztofa Pendereckého hráli hudebníci s Leszkem Możdżerem mistrovy skladby v rámci italského festivalu Romauropa a od chvíle, kdy jsme se o tomto jedinečném projektu dozvěděli, jsme si moc přáli, aby zazněl i na Strzeszyńském jezeře v Poznani.

Kvarteto bylo založeno v roce 2010 ve Varšavě a tvoří ho houslisté: Dawid Lubowicz a Mateusz Smoczyński, violista Michał Zaborski a violoncellista Krzysztof Lenczowski. Všichni hudebníci získali důkladné klasické vzdělání – jsou absolventy Varšavské hudební univerzity Chopina. Všichni komponují a úspěšně vedou vlastní sólové projekty. Od získání Grand Prix 13. jazzového festivalu Bielska Zadymka v roce 2011 kapela neustále vystupuje na největších polských i mezinárodních hudebních scénách. Skupina nahrála sedm autorských desek: FADE IN, PLACES, AtomSPHERE, SEIFERT, PENDERECKI, ESSENCE, z nichž dvě (FADE IN a PLACES) získaly polskou hudební cenu „Fryderyk“.

22:30 Joey Calderazzo John Patitucci Dave Weckl Trio

Co lze o této trojici říci? Je opravdu těžké něco napsat, když neexistuje ani jméno. Ale už samotná jména v přísně abecedním pořadí stačí k tomu, abyste cítili vzrušení a měli husí kůži. V květnu a červnu 2024 zahrají Joey Calderazzo, John Patitucci a Dave Weckl na velkých festivalech a v renomovaných evropských divadlech.

Joy Calderazzo je jedním z nejlepších pianistů své generace. Jako leader vydal třináct alb a spolupracoval s nejznámějšími jazzovými hudebníky. John Patitucci získal dvě ceny Grammy a byl nominován na více než patnáct. Dave Weckl, který spolupracoval mimo jiné s Georgem Bensonem, Chickem Coreou a Paulem Simonem, je zase považován za jednoho z nejvlivnějších a technicky nejzdatnějších jazzových/fusion bubeníků všech dob.

Středa 29. 5. 2024

19:30  Linda May Han Oh   „Aventurine”

Držitelka ceny GRAMMY Linda May Han Oh je baskytaristka a skladatelka, která vystupovala a nahrávala s umělci jako Pat Metheny, Kenny Barron, Joe Lovano, Dave Douglas, Terri Lyne Carrington, Steve Wilson, Geri Allen a Vijay Iyer. 

„Má všechno, co si přejete: skvělý timing, opravdu smysluplný a zároveň dynamický zvuk, fantastický smysl pro harmonii a širokou škálu instrumentální hry… Ve způsobu, jakým tvoří a vytváří hudbu, je něco transcendentního.“ To o ní řekl Pat Metheny.

Umělkyně narozená v Malajsii vyrostla v Boorloo (Perth) v Západní Austrálii. Získala řadu ocenění, mimo jiné Deutscher Jazz Preis 2022, v roce 2009 získala čestné uznání v soutěži Thelonious Monk Bass Competition a o rok později se umístila na druhém místě v soutěži BASS2010. Byla také semifinalistkou soutěže BMW Bass Competition. Asociace jazzových novinářů ji vyhlásila baskytaristkou roku 2018-2021, časopis Jazztimes baskytaristkou roku 2022 a Hothouse Magazine baskytaristkou roku 2019. V roce 2020 získala cenu APRA za nejlepší nové jazzové dílo a v roce 2023 prestižní cenu Herb Albert Award v hudební kategorii.

21:00  Kassa Overall

Kassa Overall je hudebník, zpěvák, producent a bubeník nominovaný na Grammy, který kombinuje avantgardní experimenty s hiphopovými produkčními technikami a vede jazz a rap neprobádaným směrem. 

Na svých prvních dvou studiových albech GO GET ICE CREAM AND LISTEN TO JAZZ a I THINK I M GOOD Kassa vrství virtuózní bubnování, precizní produkční techniky a pronikavou lyriku. Stal se tak rytmickým inovátorem a vizionářským básníkem, který svým hlasem upozorňuje na nespravedlnost trestněprávního systému, farmaceutického průmyslu a rasismu vůči černochům a zároveň se potýká s problémy své vlastní duševní nemoci.

Na ANIMALS, svém debutu u Warp Records, který vyšel 26. května, Kassa rozvíjí svou kaleidoskopickou a podvratnou vizi. Vrstvy Roland 808 překrývají avantgardní perkuse ve stylu jeho mentorů Elvina Jonese a Billyho Harta (u kterého studoval na Oberlin Conservatory of Music). Virtuózní hudebníci se objevují vedle rapových básníků, jako jsou Danny Brown, Wikie, Lil B a Shabazz Palaces. Špičková jazzová improvizace je prokládána orchestrálními smyčcovými aranžemi, které vytvořil Jherek Bischoff, a v pestrém hvězdném obsazení se objevují i někteří z jeho blízkých přátel, včetně zpěváků Nicka Hakima, Laury Mvuly a Francis and the Lights, stejně jako jazzové hvězdy jako Theo Croker a Vijay Iyer.

22:30  Voo Voo & Leszek Możdżer

Spojení známé a již osvědčené sestavy Voo Voo s pianismem Leszka Możdżera je předzvěstí nové jiskry. Wojciech Waglewski se svým nonšalantně podaným mistrovstvím (jeho prsty se ukazují jako mimořádně účinné, kdykoli je ochoten nechat je přeběhnout po krku), obklopený svou věrnou posádkou, jako by v této sestavě získal nový elán, a přestože důležité obsahy stále oznamuje mimoděk a uvolněným hlasem, Możdżerovy běhy jako by v něm aktivovaly další vrstvy vitality. Za ním solidně znějící, sebevědomě tep udržující rytmická sekce v osobách Karima Martusewicze a Michała Bryndala dobře ukotvuje oba spěchající virtuózy, kteří občas přenechají pole působnosti Mateuszovi Pospieszalskému, jenž jen čeká, až si bude moci odskočit na pár dychtivých koleček a ještě více rozehřát atmosféru. Tahle hudba trochu uklidňuje, trochu překvapuje, ale především vás navzdory rokenrolovému záseku uvede do jakéhosi snění, protože to, co je krásné a vysoké, jako by se dokonale prolínalo s tím, co je zemité a vymazané pískem. Cestu silnými akcenty dosud známých a milovaných písní zpestřují nové skladby, které umělci vytvořili speciálně pro tuto sestavu a speciálně pro tuto příležitost.  Když je třeba – nostalgické, a když ne, tak ne.