Reportáž z Torino jazz festivalu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 1. část

Reportáž z Torino jazz festivalu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 1. část

Když jsem zjistil, že jedna z pouhých třech zastávek Zornova kvartetu New Masada na jaře v Evropě bude v Turíně, jal jsem se pátrati proč. Objevil jsem tak 12. ročník Torino Jazz festivalu, 10 dní nabitých skvělým jazzem, což pro mě bylo dostatečným důvodem se do Turína nakonec vypravit. Turín mě vlastně nikdy ničím nelákal a doposud jsem ho nenavštívil. O to větším překvapením pro mě návštěva byla, protože se mi město plné paláců a secesní architektury nesmírně líbilo. A navíc z jakéhokoliv vyvýšeného bodu nabízí úchvatné výhledy na Alpy, které se majestátně tyčí nějakých 50 km vzdušnou čarou na západ. Nemilým překvapením však bylo, jak zoufale špatně funguje veřejná doprava. V takových momentech si člověk uvědomí, jak je v Praze blaze.

Reportáž z Torino jazz festivalu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ 1. část

Dave Holland trio –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Teatro Alfieri, 22. dubna 2024

Přiletěl jsem akorát, abych stihl koncert tria Davea Hollanda ve složení Dave Holland (kontrabas), Jaleel Shaw (alto sax, soprano sax) a Eric Harland (bicí). Dave koncert uvedl s tím, že zazní skladby od všech členů tria a dále nebude mluvit. Přál si, abychom se s ním vydali na „výlet“ hudbou. To se mu beze zbytku podařilo naplnit, protože v jejich neutuchajícím toku hudby trvajícím přes hodinu a půl se neustále přelévala vůdčí role z jednoho člena tria na druhého a vše se dohromady krásně tmelilo a hlavně dávalo smysl. Krásně soudržný a strhující zážitek telepatického napojení muzikantů se spoustou skvělých sól. Bravo!

Christian McBride –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Teatro Colosseo, 23. dubna 2024

Christian McBride (kontrabas, baskytara) se obklopil mladičkou kapelou v sestavě Nicole Glover (tenor sax), Ely Perlman (elektrická kytara), Mike Kings (piano, klávesy), Savannah Harris (bicí) a opět ukázal, že má na mladé talenty čich. McBride a jeho mladá kapela předvedli energický a svěží koncert, ve kterém byly prezentovány skladby všech členů ansámblu. Byť mladíčci, jistě se nejedná o žádné zelenáče, což také vyzrálou hrou potvrzovali. Publikum si koncert očividně užilo a ocenilo skvělé sólové výstupy všech muzikantů.

Gonzalo Rubalcaba –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Teatro Colosseo, 24. dubna 2024

Gonzalo Rubalcaba (piano), Matt Brewer (kontrabas) a Ernesto Simpson (bicí) okouzlili posluchače virtuozitou a zároveň citlivou hrou. Od jemných melodií po hutné rytmy Gonzalo dokazoval, že je mistrem svého řemesla. Koncert byl plný emocí a dynamiky a publikum ho očekávaně odměnilo bouřlivým aplausem.

Sélébéyone –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Hiroshima Mon Amour, 25. dubna 2024

Po třech koncertech řekněme z klasičtějšího ranku jazzu přišel čas na výlet do pro mě neprobádaných vod. Sélébéyone⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Steve Lehman, Maciek Lasserre (saxofony, elektronika), Hprizm/High Priest, Gaston Bandimic (MC, vokály), Damion Reid (bicí) –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ svým mixem hip hopu, jazzu a elektroniky posluchače nadchli rytmicky pestrou hudbou. Vokály s různými efekty a skvělé saxofony dokreslily strhující zážitek a hudba skvěle sedla i k místu spíše undergroundovějšího klubu Hiroshima. 

Ghost Horse –⁠⁠ Bunker, 26. dubna 2024

A v ještě více undergroundovém prostředí klubu Bunker se další večer představili Ghost Horse. Dan Kinzelman (saxofony, basklarinet), Filippo Vignato (trombón), Glauco Benedetti (baskřídklovka, tuba), Gabrio Baldacci (barytonová kytara), Joe Rehmer (baskytara) a Stefano Tamborrino (bicí) se vytasili s hutným free jazzem jako odrazovým můstkem a procházeli širokou škálou stylů, od afro rytmů po moderní elektroniku až chvíli někam do post rocku. Jejich eklektický mix navíc podpořený pro mě velmi zajímavou volbou nástrojů (tuba a basklarinet) a skvělým zvukem, nenechal nikoho chladným a kapela si strhujícím výkonem podmanila celý klub. 

Roberto Gatto –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Teatro Monterosa, 27. dubna 2024

Roberto Gatto (bicí) prezentoval koncert věnovaný hudbě Tonyho Williamse. V sestavě Alfonso Santimone (piano, klávesy, elektronika), Marcello Alulli (saxofony), Umberto Fiorentino (kytara), Pierpaolo Ranieri (baskytara) předvedli náležitou virtuozitu patřící k žánru a sedlo mi i to retro vyznění, protože pro fusion mám prostě slabost.

Foto: Torino Jazz Festival