Na přelomu zimy a jara se díky labelu Michala Kořána Blue Lizard Records objevily mimo jiných tyto tři pozoruhodné tituly: Jozef Mrva – Noční spoje (vyšlo 28. 2.), Michal Kořán – Šeherezáda live (14. 3.) a Tomáš Šenkyřík / Pavel Rajmic / Prokop Šenkyřík – Pulse Wave (15. 3.)
Rád se nahrávkám z Blue Lizard Records poslední dobou věnuji. Ostatně zde vydává také kytarista a nynější král slovenského ambientu David Kollar. Recenzoval jsem tu též dvě alba Ladislava Buchty aka Ladbucha a dva skvosty jazzové improvizace trojice Jaroslav Kořán, Petr Varjú a Petr Tichý. Nechyběla ani pocta hudebnímu publicistovi Petru Slabému dvojicí Pavel Richter a Michal Kořán „Songs for Gabba“.
Jozef Mrva – Noční spoje
Jozef Mrva (elektrická a elektroakustická kytara, baskytara, looper, pedálové efekty) je primárně výtvarníkem a grafikem, ale souběžně se po celý čas věnuje také hudebním experimentům. Narodil se roku 1961 v Trnavě, vystudoval obor produkce na Střední průmyslové škole filmové v Čimelicích, od roku 1983 žije v Praze. „Noční spoje“ jsou jeho první vydanou sólovou nahrávkou. Objevuje a prozkoumává bezhraniční zvukové výrazivo kytary, a to především pomocí echa a delaye, jež často vrství přes sebe. Nechává se inspirovat prostorem, danou náladou či emocí. Tvorba je tedy založena nejen na improvizaci, ale také na aleatorice.
Nahrávka obsahuje deset tracků označných čísly nočních autobusových a vlakových spojů. Je nutné se do přívalů a pulsace zvuků ponořit, nechat se jimi omývat, zneklidňovat, hladit i místy děsit. Při poslechu jen jedním uchem budete mít pocit monotónnosti; tak, jako se to stává při jízdě nočním vlakem, kdy se pasažér často cítí osamoceně a skrze okno zkouší proniknout tmou venku a čeká na světlo. Ale pokud zůstanou vaše smysly bdělé, lze zažít neobyčejné dobrodružství… totiž výlet do svého vlastního nitra! A v něm spočinete mimo jakoukoli zraňující ostrohrannost, pocítíte zurčení krve, proměnlivý dech, minimalistický rytmus kolejí, rozechvění, strach, kumulaci emocí. Posloucháte tuhle hudbu, která se zaobluje, dronově teče, rozvětvuje se, projasňuje útržky melodie („B-201“), sytě zabarvuje, brunátní elektroakustickými vlnami noise („B-202“, „C-75“). V závěru vítězí jemné klokotání, vlnění a repetetivní puls („B-161“).
Michal Kořán – Šeherezáda live
Michal Kořán se ambientní hudbě věnuje od poloviny osmdesátých let, působil v legendárních uskupeních Paprsky ing.Garina, Orloj snivců, Zapomenutý orchestr Země snivců či Richter Band. Coby zakladatel vydavatelství Blue Lizard Records a editor facebookového profilu Ambient CZ představuje hybatele ambientního dění u nás.
Na vlastní autorské novince „Šeherezáda live“ tvoří hudbu pomocí klávesových nástrojů, sampleru, elektroniky, různých efektů a loops. Jde o záznam koncertního provedení zvukové variace knižní bibliofilie postmoderního slovenského konceptualisty Miloše Karáska „Zaváhání“, čili rekomponované stejnojmenné básně Ivice Ruttkayové z října 2022 v Čítárně Unijazzu v Praze. Se samplovaným hlasem recitujícího slovenského herce Jána Galloviče…
Ivica Ruttkayová
ZAVÁHANIE
… tvoja Šeherezáda sa strhla v spánku, budíš sa do ďalšieho sna,
kde už nie som, ale stále počuješ to rozprávanie v neznámej reči,
s cudzím prízvukom, je to nejaká iná dvojica, niečo mu naliehavo šepká,
odkaz sa stráca v tme, zrazu je tu ďalšia tma, ktorú objímeš,
správa, ktorú ti chcem odovzdať, je správa,
ktorú chcem odovzdať sebe,
vody je málo a čas stúpa, sen je znamením naopak,
reverzný zásah do opačného terča,
môžeš sa ma opýtať, ale musíš zatvoriť oči,
aby nebolo vidieť, že šepkám niekomu inému,
ale nikomu už nikdy neporozprávam ten jeden konkrétny príbeh,
ten už nikomu nepoviem, lebo tu nie si,
recitujem teda odlišnú kontinuitu pozmenenej výpovede,
vytváram nové rezonancie ticha,
rozprávam bielej stene neprestajne,
tvoja Šeherezáda…
Šest tracků propojují zvukové hrátky. A to nejen s ambientní masou, ale také s hlasem recitátora. V tomto případě hudba nedoprovází poezii, ale obě složky jsou propojeny. Hudba je poezií, slova jsou hudbou. Lahodné barvy se střídají s rockově minimalistickou razancí, zvuky se vrství, stejně jako hlas, ambient bobtná, pulsuje, špiní se, omamuje psychedelií („Live 2“), hororové klima a screamový spodek vytvářejí jakýsi psycho-ambient („Live 3“). Elektronické kouzlení hladí i zneklidňuje, spodní tok nabývá na melodičnosti („Live 5“). Nebo dochází k přelévání intenzivních dronů a jejich hlubokému vrásnění, jež ústí do výdechů ve finále alba…
Tomáš Šenkyřík / Pavel Rajmic / Prokop Šenkyřík – Pulse Wave
Již obal alba upoutá; na fotce je maminka a babička dvou členů tohoto pozoruhodného tria v židovské čtvrti v Holešově někdy z první poloviny šedesátých let. Těmi členy jsou syn Tomáš Šenkyřík (elektronika, piano, field recordings) a vnuk Prokop Šenkyřík (piano, elektronika). Trio dotváří houslista a kontrabasista Pavel Rajmic (ex- Ponk).
Tomáš Šenkyřík, vůdčí duch tria, je muzikolog, skladatel a lovec zvuků. Komponuje ambientní hudbu, kterou obohacuje vlastními terénními nahrávkami. V roce 2018 založil portál Soundscape.cz, zvukovou mapu jížní Moravy. V roce 2020 natočila Česká televize o Šenkyříkovi dokument „Hlasy lidí, zvířat, Země, měst“, jenž mapuje jeho projekty na poli field recordings.
Album „Pulse Wave“ představuje zvukový deník událostí a pocitů Tomáše Šenkyříka. Přináší šest skladeb, jež vznikly během loňského roku. Autor doplňuje: „Na albu se kříží několik inspiračních zdrojů, které neplynou z předem promyšleného konceptu. Jedná se o impulsy, které ke mně přirozeně přicházely a poté se aktuálně vpisovaly do jednotlivých tracků. Nejvýraznějším byla smrt maminky a relativita času, kterou si uvědomujeme při prohlížení starých fotografii nebo starých filmů. Mládí a krása stojí vedle sebe v jednu chvíli se stářím a smrtí. V roce 2023 jsem si začal více uvědomovat současnou přeexponovanost prostředí, ve kterém žijeme, a únavu z napětí mezi dvěma paralelními světy, světem reálným a virtuálním. Tento pocit mě inspiroval k tomu, že jsem si při práci na albu říkal: Pokus se svými tracky svět alespoň trochu zpomalit. Zaměřoval jsem se na zvukové detaily jednotlivých hudebních segmentů, jejich zvukovou texturu. Album vznikalo v Židlochovicích a na Rusavě. Housle nahrával můj dlouholetý spolupracovník Pavel Rajmic v Brně a Kuřimi. Jeho housle, motivy a barva nástroje byly pro mě během tvorby na albu důležitou vodicí linkou a inspirací pro hledání dalších barev u virtuálních a analogových nástrojů. Prokop Šenkyřík hraje na piano a na albu se podílí skladatelsky i jako producent (sampler a elektronika). Svou prací s elektronikou a někdy náhodnými i anonymními zvukovými útržky z internetového on-line prostředí posunul zvuk tracků ještě blíž k mému rozpoložení a představám o zvukové estetice alba.“
Album otevírá „Golden Path“, lahodně ambientní, s využitím terénních nahrávek též Lloyda Dunna, amerického zvukového čaroděje žijícího v Praze, smyčcově houstnoucí, s jímavým dívčím hlasem židlochovické naděje Eszter Dicko. Ta mimochodem hostuje také v závěrečné skladbě „Far Away“, v níž je její vokál dokonce znásoben do sboru slitého s elektroakustickým ambientem plným napětí. Na titulním tracku „Pulse Wave“ se ševelivým rytmizováním, syntezátorovými ostny a záblesky gospelového zpěvu spolupracoval se svými terénními nahrávkami Stanislav Abrahám, výrazná osobnost tuzemského sound artu. V „Irone Woods“ probíhá pozvolné zahušťování, umocněné naturálními zvuky; dynamika a textura se proměňují. „Liba“ mísí lahodnou křehkost s návaly emocí. A „Taping Out“ představuje vzletný, vroucí i naturalisticky dramatický hudební klenot!