Jak válel před dvaceti lety Roberto Magris

Jak válel před dvaceti lety Roberto Magris

Italský, ve Spojených státech usazený pianista ROBERTO MAGRIS vydal 1. března na značce JMood Records pozoruhodné album „Love Is Passion Thru“, s podtitulem „Solo / Duo /Trio /Quartet“. Bylo nahráno již před dvaceti lety s italskými spoluhráči, kteří tvořili jeho tehdejší kvarteto.

Nahrávka měla vyjít na slavném labelu Black Saint/SoulNote, ale ten mezitím skončil svoji vydavatelskou činnost. A protože v roce 2021 podlehl infarktu ve věku 63 let člen Magrisova kvarteta, bubeník a perkusista Enzo Carpentieri, pianista se rozhodl vydání realizovat ve Spojených státech na labelu, který před několika lety spoluzaložil s Paulem Collinsem. Aby svého spoluhráče z Itálie uctil, a také na památku uskupení, s nímž koncertoval po celém světě. Kromě Magrise a Carpentieriho jej tvořili tenorsaxofonista Ettore Martin a kontrabasista Danilo Gallo.

Magrisovi jsme se na Jazzportu věnovali hodně, naposledy zde. Můžete ho ale znát také z tuzemských koncertů a dvou alb tria MUH (čili Magris, Uhlíř, Helešic).

Album představuje vyrovnanou kolekci 13 tracků o celkové stopáži bezmála 70 minut. Kromě dvou Magrisových autorských skladeb jde o převzatý repertoár. A protože nahrávka vznikala těsně po návratu kvarteta z Dálného východu, jsou leckde slyšet některé tradiční perkusivní nástroje z Bali. Autorské kompozice znějí jako první a okamžitě vás dostanou. Magrisovo sólo „Hair, Bea, Knee, Calls“ je kus rozverný, s humorem, také nabluesovělý a hluboce spirituální; když titul přečtete nahlas, vynoří se jméno jednoho z Magrisových jazzových hrdinů – Herbie Nichols (1919-1963), opomíjený a v současnosti teprve doceňovaný pianista (zemřel předčasně na leukémii). Následuje desetiminutovka pro kvarteto „Two-sided Love“, zobrazující dvě tváře lásky. První je drsná, agresivní, proto je úvod freejazzový, s liknavým saxofonem, druhá romantická, plná citů, proto je hudba sladce melodická, typicky milostná. Ten kontrast je opravdu vzrušující. Strayhornův kus „Love Has Passed Me By Again“ hraje kvarteto až zpěvně, s příměsí latiny. Standard „You Don´t Know What Love Is“ přetvořila dvojice Magris & Carpentieri ve freejazzový dialog, v němž se melodie, kterou proslavila např. zpěvačka Dinah Washington, jen nesměle zableskne.

Nechybí dvě slavné italské písně „Mi Sono Innamorato Di Te“, v níž kraluje kontrabasista, a „Estate“ v triu, s doslova rozkvetlým pianem. Kompozice „In the Days Of Our Love“ z pera pianistky Mariany McPartland hraje Magris solo, a neobyčejně melodicky, ellingtonovku „Love Came“ pak sametově melancholicky se saxofonistou. Legendární skladba „Jitterburg Waltz“ z pera Fatse Wallera začíná skoro jako mantra, se zvuky gongu a cizokrajnými perkusemi; poté nastoupí trio, svižně, svěže a s gradací. Další bombou je Strayhornův „Orson“, dedikovaný Orsonu Wellesovi. Skladba je složena ze tří sólových chorusů; začíná gongy, balijskými perkusemi a bicími, jež vystřídá posmutnělé i vzdorné piano a závěr patří kontrabasu. A je tu opět geniální skladatel Strayhorn, a to ve dvou sólo klavírních verzích jeho rané kompozice „Lush Life“, kterou hrál snad každý jazzman; „take 1“ dynamicky bují, místy zneklidňuje avantgardní výrazivo, druhé uchopení je více kontrastní, pestřeji rozvíjené. Album uzavírá skladba „Ontet“ Gerryho Mulligana; oproti cooljazzovému originálu jej Magris s rytmikou hraje svižněji, bopově.

Povedené, se zaujetím stvořené album!

Jak válel před dvaceti lety Roberto Magris

Jak válel před dvaceti lety Roberto Magris

zvuk
obal, booklet
hudba
Hodnocení čtenářů23 Hlasů
4.5
Hodnocení