Ladbuch obklopený bohatstvím zvuků

Ladbuch obklopený bohatstvím zvuků

Pokračujeme v recenzích čerstvých nahrávek, jež se na přelomu roku objevily na tuzemské značce Blue Lizard Records. Nyní se zmíníme o dalším představiteli alternativního ambientu, kytaristovi a skladatelovi Ladislavu Buchtovi ze slezského Krnova, který je znám pod uměleckým pseudonymem LADBUCH. Ten vydal taktéž dvojici aktuálních alb.

Ladbuch obklopený bohatstvím zvukůLadbuch propojuje živé hraní s procesy v počítači. Byť se s ambientem setkal již v roce 1984, zprvu se mu nevěnoval. Až o deset let později začal vytvářet na svých koncertech meditativní hudbu za pomoci čtyřstopého magnetofonu s předtočenými pásky, experimentoval s preparovanou kytarou, hrou smyčcem, škrabkou na brambory apod. Výsledkem byly hlukové plochy s ambientní náladou. V letech 1999–2002 působil v alternativní skupině Mimostojící. Začal spolupracovat taktéž s houslistou Danem Bartošem na rozměrných skladbách s přednatočenými základy. V roce 2005 se v rozšířené sestavě pojmenovali Hasta Luego a na undergroundové značce Black Point Music vydali znamenité eponymní album. Z ní se posléze rekrutovala alternativní parta Hovězí křídla. Následně se Ladbuch vrátil k ambientu. Tomu zůstal věrný dodnes, přičemž vydal celou řadu nahrávek především na Blue Lizard Records a Polí5.

eleKtrik

V listopadu vyšlo album s příznačným titulem „eleKtrik“. Obsahuje dosud nevydané archivní nahrávky z roku 2018. Pět skladeb překvapivě nezní až tak ambientně, jak je v případě protagonisty zvykem. Kytara, tedy aspoň její explicitní zvuk, je tu hodně potlačena na úkor poměrně ostře dráždivé elektroniky.

Úvodní „Frukto“ je rytmicky opravdu hodně vydrážděná, dynamicky proměnlivá, s navrstvenými ostinaty, do nichž vpadne hutná kytara. „Slova“ v sobě mísí lo-fi folk, změť lidských hlasů, včetně dětských, rozlámané beaty, elektronické vrypy, složité polyrytmy, techno a prvky krautrocku. „Sosny“ jsou příkladem notně zdramatizovaného alternativního ambientu, v němž mají rovnocenné místo drony, nepravidelné rytmické vrásnění, návaly dramatických zvuků založených na kontrastu světlých barev a temnoty. A nemilosrdně pohlcují vnímavého, citlivého posluchače. Šestiminutovou skladbu „Do pružin“ sytí naopak industriální drsnost a minimalistická pulsace. Závěrečná „nxtw“ vychází z hustého proudu a´la LaMonte Young, nad nímž se převalují nadýchané ambientní páry. Nad tím vším se line navíc repetetivní melodická figura, již nakoec pohltí přívaly probarvené zvukové masy, ve finále zrytmizované.

Light On

Dne 31. prosince vydal Ladbuch album s osmi zcela novými skladbami. Tato kolekce představuje bez přehánění vrcholnou formu ambientní hudby!

Neotřelost panuje hned od úvodního tracku „Location Scout“. Elektronická změť je tu prorostlá údery bubnu a rozličnými experimentálními zvuky strun, včetně těch preparovaných; protagonista pracuje navíc s proměnlivou dynamikou a strukturou. Skladba „Light On“, jež vyšla také jako singl, potěší posluchače mysteriózním zvukem raných 4AD umocněným zaříkávacím zpěvem Moonshye. O této zpěvačce jsem tady mimochodem již psal, a to v souvislosti s jejím debutovým albem „Curtain of the Moon“. Na vznětlivém výrazu mají lví podíl také hostující violistka Renáta Ulmanová a bubeníci Martin Čech a Tomas Mohr. V „Rollers“ se z industriálního antré vyloupne zvuk jedoucího vlaku, postupně se pak vynoří ambientní plochy skvostně zabarvené violou a zkresleným didgeridoo (Jan Kuba). Kompozice „Surrounded a Settlements of Sound“ je v souladu s názvem doslova nacpaná hutnou ambientní hmotou, protkanou zašpiněnými i jasnozřivými zvuky, jež se převaluje a vzdouvá a je zraňovaná lupanci a ošetřovaná kytarovým objetím. Následující „Sea Cucumbers“ je plná elektroakustické lyriky, z níž se vynořuje malebná viola a tklivý duduk (Milan Maštálka). Nejrozměrnější skladbu „Stay“ (7:30) sytí plnokrevně vzdutý ambientní proud, překypující lahodnými barvami mezi světlem a tmou. V „Sixty Gooses“ se mísí industriální šťáva s proměnlivým ambientním tokem, protkaným kytarovým sólem; v závěru se to dramaticky rozplizne. Znamenité album uzavírá „Xilxes“ s cizokrajnými hlasy a zvonkohrou, jež obestře proměnlivě vzdušný ambient a posléze výrazný kytarový motiv…

Ladbuch, light on!

Ladbuch obklopený bohatstvím zvuků

Ladbuch obklopený bohatstvím zvuků

Hodnocení čtenářů34 Hlasů
5
Hodnocení