Když 7. října loňského roku vystoupila v samém závěru boskovického festivalu Melomania vídeňská improvizátorka SYLVIA BRUCKNER, host klávesisty Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama, jak o tom tady referuje kolega Michal Sýkora, byla to vpravdě událost! Byť si to pravděpodobně většina návštěvníků ani neuvědomila. Dlužím proto této výjimečné instrumentalistce alespoň malý portrét…
Sylvia Bruckner žije a pracuje v rakouské metropoli Vídni, kde se také 20. dubna 1951 narodila. V jejím životě byl rozhodující silný vztah k přírodě a autenticitě jako takové. Zpočátku tíhla k jazzu instinktivně, hrát na klavír začala jako samouk. Až později jazzové piano studovala, a to na Konservatoriu der Stadt Wien u Fritze Pauera. Při tom v roce 1998 získala svůj druhý diplom i v klasické hudbě (Universität Für Musik und Darstelende Kunst ve Vídni). Je tím pádem též výtečnou interpretkou soudobé komorní hudby.
Její hra se vyznačuje širokou paletou barev a výraziva, využívá celý nástroj, včetně jeho strun. Rozšiřuje tak tonalitu, doslova ji osvobozuje z pout, pracuje se zvukovými shluky, s novými harmonickými formami, s extrovertními hudebně-hereckými akcemi. Jejími hlavními stylistickými rysy je impulzivita, záliba v extrémních kontrastech, intenzita, totální hudební objetí. Opovrhuje klišé a obyčejnými zvuky, milionkrát již přežvýkanými.
Spolupracovala snad s každým, kdo ve světě avantgardního jazzu a volné improvizace něco znamená. V jejím portfoliu figurují kupříkladu Joëlle Léandre, Raymond Strid, John Butcher, Hamid Drake, John Ingle, Edith Lettner, Susanna Gartmayer, Didi Kern, Chris Kasprzyk, Thomas Berghammer, Willi Kellers či Wolfgang Reisinger.
Poslední komentáře