yurii (vl. jm. Juraj Savinský), klavírista rusko-slovenského původu žijící dlouhodobě v Čechách, vydává na konci roku 2023 své debutové album nazvané landscapes. Album je hudební cestou vnitřními krajinami, z nichž každá v sobě nese otisky lidí, s nimiž se tvůrce setkal (ať už přímo či nepřímo) a jejich příběhů, cesta hluboce intimní, nostalgická a přesto chvílemi rozpustile radostná.
Mezi své vzory řadí yurii např. Philipa Glasse, Dianu Krall, Agnes Obel, Haniu Rani či Nilse Frahma, samotné album potom vychází z moderních interpretací klasického repertoáru mistrů vážné hudby (zejména F. Chopina, S. Rachmaninova či L. van Beethovena), obohacených jazzovými prvky, třpytkami popové povrchnosti i melodiemi národních lidových či umělých písní. Album landscapes tvoří dohromady sedm sólových klavírních skladeb s celkovou stopáží o délce přibližně 38 minut. Album vznikalo v nahrávacím studiu Baracca Records pod dohledem zvukaře Tomáše Jochmanna (nahrávání, mix, mastering), ve spolupráci s C. Bechstein Pianocentrem Praha (C. Bechstein Europe). Nasnímaným nástrojem je model D 282.
Album otevírá skladba vincent, která svou formou měla být původně pouze jakýmsi krátkým prologem k albu, mísícím několik tvůrčích principů autora, zejména post-klasickou polohu s jazzovými a popovými prvky, nakonec ale se transformovala do samostatné skladby, která – i s odkazem na malíře Vincenta van Gogha – je pro autora jakýmsi osobním hudebním zobrazením procesu tvorby jako takového. Život je hra, je čas (si) hrát – druhá skladba alba playtime v sobě obsahuje několik různorodých motivů – její jádro je inspirováno úvodními akordy synth-popové písně z 80.tých let „Steppin‘ out“ Joe Jacksona, a pak také melodií z písně Lany Del Rey „Young and Beatiful“, nechybí zde však ani ptačí či pohádkové motivy, b taneční dovádění nebo vzpomínka na životní moudra zemřelého přítele obalená v hávu jeho žertovného klukovství. Základní linka skladby vznikla v r. 2018 během krátkého působení v elektroakustickém uskupení projekt flora (bicí, elektronika, klavír) a do současné podoby se rozvinula během následné sólové dráhy. Leitmotivem třetí skladby vlny je nemoc, která postupně (ve vlnách) pohlcuje a odnáší člověka od jeho blízkých i jej samotného. Skladba je věnována babičce, která onemocněla Alzheimerovou chorobou.
Skladba healing reflektuje snahu a přání po usmíření a uzdravení vztahů v rámci širšího rodinného kruhu, aby se jednotlivým příbuzným podařilo zbavit se nastřádaných křivd, dojít pochopení, vzájemnému porozumění a odpuštění. Skladba beethoven je renesance, viď? je love-songem, oslavujícím vzájemnou přitažlivost a vzrušení ze vzájemného poznávání se dvou mladých zamilovaných lidí, dobu, kdy jsou různé omyly a nedokonalosti přecházeny s lehkostí, smíchem a nevynucenou velkorysostí. V podobných vodách začíná také skladba kateřina a hvězdy. Romantická linka je zde však záhy hrubě narušena nečekaným náletem nepřátelských vojenských letadel. Skladba vznikala z velké části v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu v únoru 2022 a předělem mezi romantickou a vojenskou symbolikou je zde motiv ukrajinské lidové písně v českém překladu: „Vypřáhněte, chlapci, koně“. Hvězdami jsou zde duše zemřelých civilních i vojenských obětí této nesmyslné války. Album uzavírá skladba eliščiny sny, která vypráví o usínání a snech malého dítěte za doprovodu zvuků klavíru. Album landscapes je věnováno památce prarodičů.