Řecký kontrabasista a skladatel KOSTAS PATSIOTIS se svým jazzovým kvartetem vydal 20. října ve vlastní režii debutové album „October“. Kolekce sedmi autorských skladeb se věnuje příslušnému měsíci v roce, který Patsiotis považuje za transformační. Ale věřte, že tuto nahrávku můžete poslouchat všechny měsíce v roce!
Kostas Patsiotis má již za sebou více než stovku nahrávek různých hudebních stylů, také pro film a televizi. Na pódiu stanul kupříkladu s rockovým divousem Chrisem Cornellem, alžírskou klavírní legendou Mauricem El Medionim či přední newyorskou stepařkou a moderní tanečnicí Heather Cornell. Posledních deset let působí na aténské scéně především jako jazzový instrumentalista, skladatel, kapelník a pedagog.
V jeho kvartetu hrají vynikající klavírista Yiannis Papadopoulos, kytarista Michalis Tsiftsis a bubeník Dimitris Klonis. Tedy instrumentalisté, které již znáte z recenzí zde na Jazzportu.
Říjen je pro autora všech skladeb Patsiotise měsícem sladkým, nostalgickým, melancholickým; představuje naději v lepší budoucnost. Hudba tomu vesměs odpovídá, neboť převažuje lyrika. Ta je ale nejen melodická a barevná, ale zároveň dynamická, leckdy vygradovaná k vášni. Včetně znamenitých sólových chorusů především pianisty a kytaristy. Také lídr vystřihne s razancí několik sól…
Hudba je ovlivněná lidovou melodikou ze Středomoří, notně prosluněnou. Je to patrné hned v úvodní skladbě „Away“, v níž je výrazný lyrický motiv rozvíjen se zemitou razancí. Titulní „October“ je sycen vzrušujím střetem melodické lyriky (sóla kontrabas, piano) a roztančenosti (sólo kytara); nakonec propadnou tanečnímu víru všichni. „Rosario“ je čistokrevná balada, kterou bych ale trochu zkrátil. Oproti tomu „Last Scene“ je řízná svižnůstka, s brilantním kontrabasovým sólem a střídavými erupcemi kytary a piana. „Unexpected Invention“ středomořsky žhne, posléze ale zvítězí melancholie; v závěru kvarteto opět tančí. „Lesson 1“ opět staví na výrazném motivu, který aktéři v sólech rozpohybují a gradují. V závěrečné, více než osmiminutové skladbě „Vicious Cycle“, se znovu svěže a šťavnatě snoubí středomořská lyrika s tanečními rytmy; v proudu proměnlivé dynamiky pulsují sóla, včetně bicích v samotném závěru.
Kostas Patsiotis Quartet sice nepřekvapuje něčím novým, dříve neslyšeným, ale tahle jazzová fúze, pokud je zahraná s vervou a patřičným vhledem, je vždy čerstvá, chutná, a láká k nakousnutí!