Druhý den festivalu u jezera Zelená voda zahájila Mária Reháková se svým projektem Topoľana, sličná slovenská flétnistka a zpěvačka působící zejména v Londýně. Proto její doprovodná kapela sestávala na OpenJazzFestu většinou z mladých anglických spoluhráčů Gustavo Clayton Marucci (UK) – klarinet, Sam Knight (UK) – tenor saxofoon, Eddie Lee (UK) – piano, Peter Korman (SK) – kontrabas, Floyer Sydenham (UK) – bicí. Jejich autorská hudba kombinující moderní jazz se slovenským folklórem zaujala vnímavé publikum. Elegantní Mária ve slavnostním kroji na svůj věk bravurně ovládala flétnu a přesvědčivě zpívala. Milé zahájení sobotního dlouhého festivalového večera.
Video ukázka
Místo původně avizované japonské baskytaristky Juny Serity s její atraktivní, čistě ženskou kapelou, která odřekla evropské turné, přizval Tibor Zelenay, dlouholetý ředitel OpenJazzFestu, ověřené Robert Balzar Trio v aktuálním složení Robert Balzar – kontrabas, Vít Křišťan – piano a Kamil Slezák – bicí. Na Zelené vodě nám trio předvedlo ve svých vlastních skladbách příkladnou souhru, nápadité improvizace plné radosti a energie, kterou obecenstvo vděčně přijímalo. Těžko některého člena tria chválit víc než ostatní, pánové se výborně doplňovali, jak se přesvědčíte ve video ukázce. Velmi podařený příspěvek českého jazzu do pestré dramaturgie letošního OpenJazzFestivalu.
Video ukázka
Druhá hlavní hvězda festivalu Al Di Meola Acoustic Trio na sebe poutalo mimořádnou pozornost nejen díky světovému věhlasu virtuózního kytaristy Al Di Meoly, ale také díky vzpomínkám na jeho nezapomenutelný koncert v místním klubu BlueNote v roce 2017. Legendární americký kytarový kouzelník Al Di Meola, zkušený italský kytarista Peo Alfonsi ze Sardinie a španělský flamencový perkusista Sergio Martinez začali svoji koncertní jízdu pěkně zvolna. Postupně intenzita jejich nenapodobitelné hudby rostla ve vlnách až do netušených výšin. Nespočet mušek na scéně lehce rušil oba kytaristy až je Al začal odhánět sprejem, zcela zbytečně. Hudební úroveň jejich koncertu to nijak neovlivnilo. Virtuozita zejména Ala Di Meoly přiváděla nadšené obecenstvo do varu a když jsme se dočkali nesmrtelné skladby Mediterranean Sundance, přešlo nadšení v extázi (viz ve video ukázce od 08:01). Jasný vrchol sobotního večera!
Video ukázka
Následující, závěrečné vystoupení švédských Dirty Loops bylo sice výrazně hlasitější, ale hudebně nesrovnatelně slabší. Po doporučení několika přátel jsem se na svoje první osobní setkání s jejich hudbou zvědavě těšil, ale po excelentních předchozích jazzových kapelách mně nijak vážně nezaujalo. Hlavní zpěvák Jonah Nilsson s pomocí kláves sice přilákal velkou pozornost tancechtivých mladších diváků, druhý klávesista Kristian Kraftling ho dobře podporoval. Ale důrazné, poněkud jednotvárné rytmy, které společně hráli s baskytaristou Henrikem Linderem a energickým bubeníkem Kristianem Kraftlingem, mne nechytly, a nakonec přiměly k předčasnému odchodu. Omlouvám se, Dirty Loops si mě na Zelené vodě nezískali.
Video ukázka
Celkově musím pochválit velmi povedenou dramaturgii letošního OpenJazzFestu představující reprezentativní kombinaci slovenského, evropského a amerického jazzu během dvou večerů na atraktivním místě u jezera. Rovněž tak bych vyzdvihl přesnou organizaci festivalu, výborný zvuk v amfiteátru a celkovou přátelskou atmosféru OpenJazzFestu.