Akusticko-elektronická alchymie Tomáše Sýkory a Aid Kida

Akusticko-elektronická alchymie Tomáše Sýkory a Aid Kida

Jazzový klavírista a skladatel TOMÁŠ SÝKORA se přihlásil o slovo novým projektem, a to náležitě vehementně. Obligátní jazzové trio spojil s elektronikou. Přizval si renomovaného hudebníka, producenta, multimediálního umělce a DJ Ondřeje Mikulu, který si říká AID KID. Zrodilo se tak album s příznačným titulem „Alchemy“, které nyní vyšlo u Animal Music.

Jsem rád, že se z původního klasického formátu jazz piano tria podařilo vytvořit barevný, živý a zároveň velmi proměnlivý celek, který se s každým koncertem posouvá dál. Nejenže mezi námi proběhla vzájemná chemie, ale ještě se nám podařilo vytvořit alchymii,“

říká o nové nahrávce Tomáš Sýkora, který tu kromě klavíru hraje s vervou na syntezátory a sampluje…

Sýkorovo trio tvoří vskutku excelentní instrumentalisté. Tomáš Liška (zajisté netřeba představovat), který kontrabas vyměnil za baskytaru, a bubeník Roman Vícha, taktéž rozkročený doširoka mezi žánry. Jejich spolupráce začala při koncertní poctě Karlu Růžičkovi společně se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, z níž vzešlo výtečné album „Songs for Orchestra“ (Animal Music, 2021). Tomáš Sýkora, jehož jsme tady představili v souvislosti s jeho solo klavírním albem „Songs And Old Forms“, se nesetkal s Aid Kidem (elektronika, samply) také poprvé; v nedávné době spolupracovali s Rozhlasovým bigbandem Gustava Broma na projektu oslavujícím 100 let Českého rozhlasu.

Více než padesátiminutová stopáž alba „Alchemy“ skrývá devět autorských skladeb Tomáše Sýkory. Všechny jsou postaveny, tu více, onde méně výrazně, na kontrastu akustické a elektronické složky. Občas mne překvapila poloha na můj vkus až příliš líbivá, vyloženě pop-jazzová. Jeví se tak skladby „Red Faces“ a „Soidgh“. Ale sluší se poznamenat, že kdyby taková muzika zněla z komerčních rádií, všeobecný vkus mas by mohl stoupnout minimálně o level výše. Naštěstí, vzhledem ke kvalitám aktérů, zvítězila skutečná hudební alchymie!

Ta má dvě tváře. Jedna je nesmírně zvukomalebná, náladotvorná, plná ambientních chutí, s jednoduchými, ale o to výraznějšími motivy, jež jsou s citem, čili s proměnlivou dynamikou a hustotou, podrobeny repeticím. Toto vše najdeme ve skladbách „Cermak Road“ a „Alchemy“. A pak jsou tu kompozice, z nichž doslova stříkají akusticko-elektronické šťávy. Hned antré k úvodnímu tracku „Druid“ je až brutální, poté se střídá lyrika bezmála mysteriózního nádechu s power-jazzem a fusion. Jazz-rock a elektrický jazz se střídá s akustickou polohou ve „Start Up“; tady si vychutnejte i skvělé syntezátorové sólo. „Avishai & Shai“ dává tušit, kým jsou protagonisté inspirováni; akustický jazz, postavený na ostinatu, se mísí s elektronikou, lyrika a zvukomalba s houstnoucí intenzitou a rytmickou gradací. Minimalistický tah umocněný přímočaře nekompromisním a postupně zahušťovaným rytmem, ozdobený sólem el. piana, sytí „West In Blue“. Za milé překvapení lze považovat finále alba ve znamení sólového klavírního kousku „That´s Life“; zde je líbivost oslavná, vyjadřuje víru ve vítězství života, dnes tolik potřebnou…

Akusticko-elektronická alchymie Tomáše Sýkory a Aid Kida

Akusticko-elektronická alchymie Tomáše Sýkory a Aid Kida

obal
zvuk
hudba
Hodnocení čtenářů33 Hlasů
4.3
Hodnocení