Enter Enea Festival – úterý 6. 6. 2023

Enter Enea Festival – úterý 6. 6. 2023

13. Enter Enea Festival, Nad Jeziorem Strzeszyńskim, Poznań, úterý 6. června 2023

Po prvním, pondělním festivalovém večeru začal Leszek Możdżer program druhého večera na velmi příjemné venkovní scéně Nad Jeziorem Strzeszyńskim u Poznaně dvěma sólo improvizacemi, aby naladil publikum na legendárního, světoznámého pianistu Adama Makowicze, který se narodil v roce 1940 v Těšínském Slezsku na československé straně hranice. Když mu bylo šest let, rodiče se vrátili do polské vlasti, kde se Adam od svých deseti let začal učit hrát na klavír. Po bohaté jazzové dráze žije nyní v Torontu.

Adam zahrál taky dvě sólo improvizace jazzových standardů. Pak to na nás spustili oba vynikající pianisté spolu naplno na dva koncertní Steinway klavíry umístěné nezvykle vedle sebe, třetí Steinway na scéně nebyl do rezervy, ale pro příští kapelu. Nesmrtelné hity jako Straight No Chaser, Night in Tunisia strhly oba mimořádné muzikanty k nádherným improvizovaným dialogům. Opravdu krásný úvod jazzového večera!

Michal Kratochvíl: Úterní program zahájil koncert pro dva klavíry Makowicz vs. Możdżer. Adam Makowicz je bezpochyby ikonickou postavou polského jazzového klavíru. Możdżer dostal své první Makowiczovo album, když mu bylo osm let, a to ho odstartovalo na jeho dobrodružné cestě s jazzem. Leszek nejprve zahrál 2 kompozice sólo, aby se mohl vystřídat s Adamem, který také nejprve zahrál solo a posléze se oba potkali u dvou pian a několika skvěle interpretovaných standardů. Náramně jim to spolu šlo! 

Cécile McLorin Salvant, považovaná za nejlepší současnou vokalistku na jazzové scéně, překonala značně naše očekávání nejen svým specifickým oblečením, účesem a roztomilým vystupováním, ale zejména úžasným zpěvem, který povýšili a zdůraznili její skvělí spoluhráči: dvorní pianista Sullivan Fortner, japonský basista Yasushi Nakamura, bubenice Savannah Harris a perkusista Weedie Braimah původem z Ghany. Cécile nás obšťastnila svým aktuálním projektem Mélusine předneseným zcela přesvědčivě díky jejím mimořádným hudebním schopnostem a téměř divadelními výrazovými prostředky. Jasný vrchol celého festivalu! Ovace více než tisíce nadšených diváků nebraly konce. Přídavek Ghost Song odzpívala Cécile částečně s pianistou Sullivanem na rozloučenou parádně, viz video ukázka níže.

Michal Kratochvíl: Americká zpěvačka a skladatelka haitského původu Cécile McLorin Salvant, trojnásobná držitelka ceny Grammy, je považována za nejlepší zpěvačku současné jazzové scény. Každý festival by si samozřejmě přál, aby na něm hráli ti nejlepší, tudíž jsem tento marketingový promo text bral s mírnou nadsázkou. Po shlédnutí mého prvního koncertu Cécile však mohu tato slova do puntíku potvrdit. Samotná kapela byla slušně nadupaná, ale když její projev Cécile vyzývavě, teatrálně a hlasově perfektně doplnila, bylo po veškerých pochybách. Fenomenální závěr první skladby pouze za zvuku perkusí a jejího zpěvu mi vyrazil dech. Během koncertu zpívala anglicky, francouzsky a třeba také okcitánsky. Vystoupení bylo prvotřídně vystavěné na interakci mezi Cécile a členy kapely, obzvláště pak při duetech. Jeden z nich vystřihla se Sullivanem a další v Obligation s Yasushim, který také skladbu nádherně na basu uvedl. Byl to asi nejsilnější moment koncertu, vzhledem také k obsahu této písně a tomu, jak se nádherný hlas Cécile za soumraku nesl areálem. Pirate Jenny zase dala prostor pro teatrálnější podobu vystoupení a na závěr přišla Fenestra z posledního alba Mélusine. Perkuse rozjely smršť souběžně s bicími a doplňovaly se v sólování, které pak přešlo do pískání se Sullivanem. Přídavek obstaral pěvecký duet se Sullivanem, který dokázal, že je nejen skvělým pianistou. Ghost Song byla prostě parádní volba na závěr a pěvecký koncert par excellence! A máme tu zcela zasloužené ovace ve stoje!

Třetí číslo večera, THE LAKE HAS A MASTER PLAN, byla pocta free jazzovému saxofonistovi Pharoah Sandersovi. Zajímavý experiment pianisty Rafała Zapały s kvadrofonním zvukem šplouchajícího jezera a kruhovou projekcí do hlubin nedalekého jezera se velmi dobře dařil, dokud se do syrového free jazzu nezačaly míchat 3 polské zpěvačky Malwina Paszek – zpěv, lyra, Oliwia Abravesh – zpěv, elektronika a Ulyana Tobera – zpěv. Postupně jsem si na takovou nezvyklou kombinaci free jazzového kvarteta Rafał Zapała – piano, philicorda el. piano, retro syntezátory, Kacper Krupa – saxofon, Piotr Cienkowski – kontrabas, Stanisław Aleksandrowicz – bicí s trojicí zpěvaček přivykl a našel souznění, proto musím také ocenit tento koncert. Pro lepší představu doporučuju video ukázku níže.

Michal Kratochvíl: Závěrem programu byla premiéra skladeb, které vznikly na objednávku festivalu a jsou věnovány Strzeszyńskému jezeru, jejichž autorem je Rafał Zapała. Jedinečným aspektem festivalu Enter Enea je jeho přírodní prostředí, blízkost jezera. Ve svém projektu THE LAKE HAS A MASTER PLAN (Pharoah Sanders tribute) autor využil akustické vlastnosti této výjimečné situace. Jezero nahrál a využil ho jako zvukovou vrstvu koncertu. Kvadrofonní zvuk těchto efektů a projekce s obrazy jezera nebo podvodní nahrávky jen dotvořily atmosféru tohoto výjimečného projektu. Free jazzové pasáže se střídaly s folklorními motivy, které nejvíce evokovaly zpěvačky. Uprostřed koncertu si i pianista pohrál s kvadrofonním zvukem a nechal ho létat po areálu a na závěr přišla nefalšovaná meditace.