Německá flétnistka a skladatelka ISABELLE BODENSEH nedávno vydala nové album – „Flowing Mind“. Její kvarteto s flétnou, kytarou, hammondkami a bicími, jež založila v roce 2018, připomíná již na svém čtvrtém titulu legendární nahrávky ze šedesátých let s kytaristou Georgem Bensonem a flétnistou Joe Farrellem. Novinka vyšla na značce GLM Music.
Poloviční Francouzka Isabelle Bodenseh zprvu studovala klasickou hudbu s cílem stát se orchestrální hráčkou. Jenže nakonec zvítězila touha po svobodnější hudbě, takže se začala věnovat studiu jazzu a improvizované hudby v Los Angeles u Jamese Newtona. Po půlroce se odebrala na Kubu, kde v Havaně díky ročnímu stipendiu mohla vstřebávat latinskoamerickou flétnovou hru a také studovat skladbu u slavného klavíristy Andrése Aléna i koncertovat s tamními soubory. Od návratu do vlasti se objevila v celé řadě crossoverových formací na více než třiceti albech. Od roku 2016 působí jako lektorka improvizace na Musikhochschule ve Frankfurtu nad Mohanem a v roce 2000 založila platformu „Jazz a´La Flute“, která umožňuje přivést flétnu na výsluní německého jazzu. Navíc flétnový arzenál rozšířila o altovou a zvláště jedinečnou basovou flétnu. Založila také s italským kytaristou Lorenzem Petroccou výtečné duo, posléze kvarteto; to vedle této dvojice tvoří hráč na Hammondovy varhany Thomas Bauser a bubeník Lars Binder.
Samozřejmě i Bodenseh a její spoluhráče drtily covidové lockdowny. Až v červenci 2021 se konečně znovu rozjela na veřejný koncert.
„Během jízdy autem jsem slyšela uklidňující hluk silnice,“ vzpomíná, „dívala se na stále nové krajiny a probouzely se ve mně tvůrčí myšlenky. Pozitivní adrenalin způsobil, že se opět rozhořel ohňostroj slibných nápadů, protrhla se vnitřní hráz a mně se konečně lépe dýchalo. Ponořila jsem se do světa plynoucích hudebních myšlenek. Tak vznikla Flowing Mind, titulní skladba nového alba.“
Plynoucí mysl hraje velkou roli nejen v jejím muzikantském životě, ale také jako matky těžce postižené dcery:
„Žijeme improvizací jako rodina. Potřebná nezávislost, flexibilita a tolerance k novým cestám mimo mainstream udržuje vše v profesionálním i soukromém proudu, nic není vytesáno do kamene. Zejména jazz, ale také hudba obecně a každá umělecká forma jsou nekonečným zdrojem inspirace pro život.“
Pět z osmi skladeb (titulní je pak ve dvou verzích) napsala flétnistka. Album otevírá parádní swingová jízda „ConFluting“ s basovou flétnou. V sólech se samozřejmě nenechal zahanbit ani varhaník a také bubeník. Výrazně melodickou svižnůstku „ASAP“ zdobí příčná flétna. Titulní skladba je lehce sycena bossanovou (zvláště díky kytaře), basová flétna se z ponoru vzepne k expresím, varhany spíše přemítají. „Molecular Cooking“ s antré bicích představuje dravý hard bop s narockovělou flétnou a kytarovou erupcí; strhující je tu pak dialog flétny s bicími. Jímavá „Sans Moi“ (Bez tebe) byla původně zkomponovaná pro jednoho spoluhráče, jenže ten zemřel a zazněla poprvé na jeho pohřbu. Album uzavírá rozhlasová verze „Flowing Mind“ se smyčci (houslistka Hilde Singer-Biedermann a violoncellistka Ruth Sarrazin).
Kolekci obohacují pak vždy po jedné skladbě zbylí spoluhráči. Binderova „Dog Rose“, rytmicky i výrazově narockovělá, byla inspirována jedním ostrovem v Severním moři, kde roste hlavně šípková růže. Flétnistka tu svojí hrou připomíná Iana Andersona z Jethro Tull. Vybuchnou tu též bicí. Petroccova typická bossanova „Mediterranean Bossa“ je latinskoamerickou poctou jeho rodišti, městu Crotone v jihoitalské Kalábrii, a to typicky tepavou, melodickou, prosluněnou. Skvělým autorským počinem je bezpochyby Bauserova skladba „Chilli Challi“. S mohutnými groovy až funkově pálí jako to chilli; ze šťavnatého podloží vystřelují pak hutná sóla, jež zvedají ze židle…