Brněnská kapela URBAND se pohybuje na scéně již třetí dekádu. Složení původně pouliční kapely se ustálilo na trojici Vladimír Červenka (kytara, zpěv), Pavel Všianský (kontrabas, suzafon, zpěv) a Tomáš Vtípil (housle, křídlovka, perkuse, zpěv). Neučesaný projev Urbandu býval charakterizován jako pouliční šraml. V posledních letech se tento striktně akustický band, jemuž na pódiu stačí jediný mikrofon, dopracoval ke zvuku, kterému kapelník Vtípil říká konceptuální cajdák. A ten také nabízí na prvním regulérním albu souboru s titulem „Asfalt“, jež vychází 2. června. A vězte, že bude pokřtěno právě v tento den v rámci festivalu Open Studios Brno na Afterparty Open Studios v areálu VUT Kraví Hora v Brně. Zároveň u příležitosti vydání alba oznamuje Vtípil zahájení činnosti jím založeného labelu [dinn is not noise], u kterého album vychází.
K albu „Asfalt“ Vtípil poznamenává:
„Jsou to jednoduché písně, s dřevním soundem, jen občas okořeněným doplňkovou instrumentací. Pod obyčejným povrchem je ukryto předivo odkazů, reinterpretací a změn kontextu. Často sám nevím, kde končí mystifikace a začíná sdělení, co je autentická emoce, co dada humor, co trestuhodné opomenutí a co z toho by v té chvíli mělo být nejpodstatnější. A to je právě dobře – polarity se stírají, zůstává vnímání a radost.“
Kolekce jedenácti písní je sycena širokým spektrem vlivů – od kabaretního songu přes blues a jazz až po inspiraci rusko-ukrajinským městským folklorem. Patrny jsou také vlivy undergroundového, čili vskutku syrového písničkářství; napadají mne maně jména jako The Hever and Vazelína Band, Vladimír Vysockij, Cpt.Beefheart, Kevin Coyne či Tom Waits. Všechny tyto ingredience jsou smíchány způsobem DIY ve Vtípilově domácím studiu, o mastering se postaral čaroděj Ondřej Ježek ve studiu Jámor. Výsledek je k mání jako digitální album a limitovaný počet vinylů, černých gramofonových desek s ilustracemi Věry Vtípilové a v grafické úpravě Petra Kincla; navíc s rozsáhlou literární přílohou v podobě knihy (grafická úprava: Leoš Knotek). Najdete tu nejen češtinu, ale také angličtinu, němčinu a dokonce ruštinu. Vtípil chápe práci s jazyky jako integrální součást tvůrčího procesu:
„Několik písní vzniklo tak, že jsme se studenty rusistiky přeložili do ruštiny původně česky psané texty. Zajímá mě, jak se jazyk v textu projevuje – zvukově, významově i náladou. Extrémním způsobem to máme možnost pozorovat od 24. února 2022. Najednou nelze číst ruský text stejnýma očima. Dávno hotovým písním přibyla hrůzná významová vrstva. V šoku z nesnesitelné aktuálnosti už tak dost syrových písní jsem tehdy pochyboval, jestli je vůbec vydávat. Postupně mi došlo, že je to nutné víc než kdy jindy.“
„ПОД СОСУД“ (text: Tomáš Vtípil) – rusky zpívaný, místy až obskurní punk-folk, ovšem propracovaný…
„TELL ME, TRUE LOVE“ (text: John Dowland, představitel anglické renezance) – syrová, nabluesovělá a také vypjatá píseň s houslovým sólem a´la Ornette Coleman!
„MÄDEL, WAS FÄNGST DU JETZT AN?“ (text: Georg Büchner, německý literát první poloviny 19.století) – řízná směs folku, jazzu a undergroundu s folklórně rozpustilým houslovým sólem…
„STILL, ODER ER HOLT DICH!“ (text: Georg Büchner) – spojení šansonu, šramlu a gypsy-jazzu!
„УТРОМ СОБАКА ЛИЖЕТ КОСТЬ“ – dumka plus gypsy, lyrika plus odvaz…
„VYSVOBOZENÍ“ (text: Eberhardt Hauptbahnhof, což je pseudonym Václava Jamka) – kvazi-milostná a kvazi-folklórní, evokující Jana Vodňanského…
„ASFALT“ (text: Tomáš Vtípil) – smrtonosný koktejl funerální hudby, gypsy-jazzu a nymanovského minimalismu; absolutní vrchol alba!
„ДВЕ НОТЫ“ (text: Tomáš Vtípil) – rusky zpívaná odrhovačka, ozdobená perkusivním vířením a strhujícím houslovým sólem…
„HYGIENICKÉ RITUÁLY“ (text: Tomáš Vtípil) – druhý vrchol alba; svižné sazby dechů, spočinutí, undergroundové opakovačky („…hygienické rituály/dávají nám sílu/vyrovnat se s nástrahami/trvalého míru…“).
„ЖАЖДОЙ ДОРОЖИ“ (text: Tomáš Vtípil) – ruský punk-folk s kratičkým výletem do soulu…
„DARKNESS“ (text: John Dowland) – syrově nabluesovělé…
Jak již bylo výše napsáno, album „Asfalt“ je prvním počinem nového labelu – [dinn is not noise]. Jeho zakladatel Tomáš Vtípil dodává:
„Jako nezávislý hudebník pociťuji potřebu produkčně-organizační struktury, o kterou bych mohl opřít svou činnost. Nechci vytvářet individualizovaný ostrov – label má být naopak vorem, který mně a dalším hudebníkům i posluchačům umožní se mezi různými ostrovy pohybovat. Proto plánuji řadu koprodukcí a mezižánrových i mezigeneračních setkání. Chci vydávat intenzívní hudbu napříč scénou – v edičním plánu mám jazz, techno, hardcore, field recordings, rap, improvizovanou i klasickou hudbu. Aktuálně jsou v přípravě nahrávky fenomenálního saxofonisty Pavla Zlámala.“