Fred Wesley & The New JB’s
Datum: 17. 05. 2023 Čas: 19.30 Místo: Palác Akropolis
Mistrovský trombonista a aranžér, který byl vždy na správném místě, ale až donedávna se držel v pozadí. Začínal s Ikem a Tinou Turnerovými, ve vrcholných letech Jamese Browna byl jeho skladatelem i kapelníkem. Později aranžoval a hrál se superkapelami funkové éry Parliament-Funkadelic a Bootsy’s Rubber Band. Wesley se objevil v dokumentu Soul Power, stejně jako v oscarovém filmu Muhammad Ali: Na vrcholu (1996). Dnes je spolu s Jamesem Brownem a Georgem Clintonem jedním z nejvíce samplovaných hudebníků na světě, především na nahrávkách současného hip-hopu. Spolupracoval ale i s legendárními osobnostmi dalších žánrů – včetně Ray Charlese i Van Morrisona. V posledních letech života jazzového veterána Count Basieho hrál v jeho orchestru. Do Prahy přijíždí se svojí skupinou New JBs, která navazuje na původní Brownovu kapelu a na současném turné slaví 50 let existence.
Fred Wesley sehrál klíčovou roli na stěžejních nahrávkách Jamese Browna, včetně slavné Say it Loud – I’m Black and I’m Proud, jako autor se podílel na hitu Hot Pants. Jeho elastické riffy a kousavá a precizní sóla, v nichž vedl dialog s Maceo Parkerem, dodávaly Brownovým songům patřičný tah. Se skupinou JB’s natočil roku 1973 skladbu Doing It to Death, které se prodalo přes milion kopií a získala zlatou desku. Později přednášel jako mimořádný profesor na katedře jazzových studií na University of North Carolina, jako hostující umělec učí na Berklee College a dalších školách. K jeho dalším projektům patří „klezmer-funková“ kapela Abraham Inc., v níž dále působí kanadský multiinstrumentalista a performer Socalled a elitní klarinetista David Krakauer. Roku 2007 získal Wesley nabídku k účasti na tributovém albu Goin’ Home: A Tribute to Fats Domino, na které též přispěli Lenny Kravitz, Pee Wee Ellis a Maceo Parker.
TWIXT – Billy Roisz & dieb13 (Dieter Kovačič)
Datum: 18. 05. 2023 Čas: 20.00 Místo: Punctum – Krásova
TWIXT je nový duoprojekt Billy Roisz a Dietera Kovačiče alias dieb13, který spojuje jejich práci filmových režisérů a jejich aktivity jako koncertních muzikantů. V průběhu let oba režírovali a produkovali několik experimentálních krátkých filmů zabývajících se klasickými filmovými žánry jako je western, horor nebo road movie. Filmy zkoumají vnitřní mechanismy zavedených filmových konvencí a mění je v bezprostřední smyslový zážitek. TWIXT používají přearanžované záběry z těchto krátkých filmů jako podklady pro živý soundtrack a spojují abstraktní a konkrétní obrazy a zvuky do synestetického a synekstatického mediálního meltdownu.
Billy Roisz a Dieter Kovačič působí na vídeňské scéně elektronické, improvizované a noisové hudby a experimentálního filmu od 90. let. Billy Roisz se ve své tvorbě zaměřuje na souvislosti a rozdíly mezi vizuálním a auditivním vnímáním, přičemž ke generování zvuku a obrazu používá různé elektronické nástroje, elektrickou baskytaru, televizory s katodovými trubicemi, videoprojektory, synchronizátory a někdy i počítač. dieb13, známý především svými aktivitami v oblasti gramofonové hudby a jako zakladatel experimentální hudební platformy klingt.org, používá pro svou hudební tvorbu v mnoha různých oblastech gramofony, vlastnoručně vyřezávané vinyly a vlastní software. Jeho filmová tvorba zahrnuje fotofilmy (“schnitzel”) i abstraktní digitální a analogová díla.
Somi
Datum: 24. 05. 2023 Čas: 21.00 Místo: Jazz Dock
Ve svém posledním albu „Zenzile: The Reimagination Of Miriam Makeba,“ zpěvačka a autorka písní Somi spojuje moderní jazz, soul a africký groove. Album je oslavnou meditací legendární jihoafrické zpěvačky a politické aktivistky Miriam Makeby. Písně na albu obsahují svěží úpravy některých z nejoblíbenějších skladeb Makeby prostřednictvím jazzového idiomu a představují speciální hosty z Jižní Afriky i Spojených států. Toto album slouží jako pocta mimořádnému odkazu Makeby a jejímu monumentálnímu přínosu africké populární hudbě a světovému jazzu. Premiéru si Zenzile odbyla v divadle Apollo Theatre, kde ji doprovodila Dianne Reeves.
Uznávaná zpěvačka a skladatelka Somi se narodila v Illinois přistěhovalcům z Ugandy a Rwandy. NPR ji popisuje jako “ambiciózní umělkyni a vynikající jazzovou zpěvačku, která vytváří elegantní amalgám svých dvoukontinentálních zkušeností”. Její nahrávka Petite Afrique, vydaná u vydavatelství Okeh Records společnosti Sony Music, je aktuálním cyklem písní o důstojnosti přistěhovalců a gentrifikaci živé západoafrické čtvrti Harlemu. Album získalo cenu NAACP Image Award 2018 za vynikající jazzové album a navazuje na úspěch alba The Lagos Music Salon, které debutovalo na prvním místě amerických i mezinárodních jazzových žebříčků. Obě alba byla v Německu nominována na cenu ECHO Award pro nejlepšího mezinárodního jazzového vokalistu. Somi hrála v prestižních sálech a festivalech v Evropě, jako jsou Montreux Jazz Festival, London Jazz Festival a mnoho dalších.