Be4eight = 11 x 13

Be4eight = 11 x 13

Kanadsko-český multinstrumentalista JACOB CARL RUZICKA, tvořící pod pseudonymem Be4eight, vydal 3. března vlastním nákladem druhé autorské album. Zove se „11 x 13“ a hostuje na něm celá řada hudebních osobností, mezi nimiž se skví např. Arve Henriksen, Rez Abbasi, Iva Bittová, Vladimír Václavek či Oldřich Janota!

Umělecký pseudonym Be4eight odkazuje k času, kdy se roku 1992 Ruzicka narodil. Na různé hudební nástroje hraje už od útlého dětství. Stejně tak od mala píše vlastní skladby, jež si zároveň nahrává. Svoji první kytaru dostal ve čtyřech letech, kdy ho tátovo ukulele se čtyřmi strunami přestávalo bavit. Většinu svého času trávil v otcově dílně při obchodu s nástroji v Oakville. Každou sobotu v poledne se obchod proměnil v místo, kde se k půldenním sejšnům scházeli špičkoví muzikanti z Toronta a blízkého okolí. A právě s nimi jako chlapec jamoval, nejčastěji za bicími, s perkusemi a kytarou.

Na svém albovém debutu „7:40“ (2021) přináší rozmanité elektronické plochy s použitím samplované etnické hudby a hrou na bicí, perkuse a el.kytaru, to vše pouze z jeho rukou. Hostuje tam jen Tomáš Staněk se saxofonem, dudukem a klarinetem. A tentýž instrumentalista, mimochodem polovina dua Není němý, participuje také na novince.

Album „11 x 13“ (11 hostů x 13 skladeb) je v mnohém jiné. Je mnohem pestřejší, a to nejen počtem hostujících muzikantů, ale hlavně jeho stylovým a žánrovým záběrem. Ke zvuku debutu mají nejblíže úvodní a závěrečné miniatury „The Beginning“ a „Keep Going“. Pak už zavítáme do světa jazz-rocku, world music, pop-jazzu, minimalismu, ba dokonce folku! Naštěstí kolekce různorodých skladeb drží víceméně pohromadě, i když jejich řazení bych proměnil. První polovina je výrazově o poznání lepší, silnější, nápaditější. „Revelation“ představuje fúzi, v níž se střetává etnický zpěv (samozřejmě nasamplovaný) a parádní fúze jazzu a rocku, v níž exceluje (také elektrifikovaný) Staňkův sax. V „Bridge of Moods“, rytmicky tepavé, vypráví severskou ságu trumpetista Arve Henriksen. Základem „Passion“ je sice ambient, ale newyorský kytarista pákistánského původu Rez Abbasi a kontrabasista Vlastimil Trllo (jinak třeba člen kvarteta Viléma Spilky jej prošpikují vášnivými tóny. Do kytarového ostinata a jazz-rockově hutného zvuku zabalil Be4eight píseň „Zelený víneček“, v němž zpívá Iva Bittová; oproti legendárnímu albu „Bílé inferno“, kde tato lidovka zazněla poprvé, je zpěv oholený až na dřeň. V „Someone New“ jazz-rockový sound umocňují výtečnou hrou Štěpán Holík (piano, syntezátor), Norbi Kovács (kytara) a Staněk, tentokrát s flétnou. „Dreams“ jsou rozbujelé elektronikou, již vedle autora rozeznívá s razancí i klenutou melodičností pražský syntezátorový mág Bariel; jenže ten zvuk není bohužel ani zbla progresivní či jakkoli, byť pouhou špetkou objevný. Obě následující písně bych nenechal takto za sebou; rozhodně bych je rozdělil a zařadil mezi prvních sedm tracků. „Stranger Than Before“ se zpěvem Elizabeth Ann Strnky (autorkou textu) je příliš napopovělá; naštěstí se tu vyloupne včas hezké najazzlé sólo kytary. „Hejna ptáků“ je pak vyloženě folková píseň, která tam tak nějak nepasuje; Růžičkův text zpívá Michal Müller, který hraje i na citeru. (Mimochodem je v současné době jediným vystudovaným hráčem a učitelem na tento starobylý nástroj u nás!) Naopak píseň „Kapitán“, v níž zpívá a hraje na baskytaru Vladimír Václavek, svým kytarovým minimalismem a rytmickou intenzitou album nesmírně osvěžuje. Což se dá říci také o vokálně-instrumentální fantazii „Space of Silence“ a závěrečném rockově minimalistickém songu „Dervišům“, v němž Oldřich Janota evokuje svoji spolupráci s Fidlerem a Richterem v první polovině 80. let…

Zajímavý počin!

Be4eight = 11 x 13

Be4eight: 11 x 13

zvuk
cover
hudba
Hodnocení čtenářů34 Hlasů
4
Hodnocení