The Dwarfs of East Agouza (Egypt, Kanada, USA)
4.4. Punctum – Krásova 20:00
Krautrock & arabic influences, free jazz & egyptian shaabi music
Skupina The Dwarfs of East Agouza se zformovala v egyptské Káhiře a tvoří ji Američan Alan Bishop (Sun City Girls, The Invisible Hands, Alvarius B.), Egypťan Maurice Louca (Alif, Bikya) a Kanaďan Sam Shalabi (Land of Kush, Shalabi Effect). Jejich jedinečný, na první poslech rozpoznatelný zvuk, je fúzí krautrocku, arabských vlivů, free jazzu a egyptské hudby Shaabi.
Maurice Louca (klávesy, elektronika) / Sam Shalabi (elektrická kytara) / Alan Bishop (akustická baskytara, altsaxofon, zpěv)
Trio Henya (CZ)
16.4. Jazz Dock 21:00
Mladá krev tuzemského jazzu
Trio Henya je dlouholetý projekt pianisty Miloše Kunce a bubeníka Petra Balhara, v nové sestavě s Luanem Gonçalvesem na kontrabas. Jejich hudba není snadno popsatelná, ale je velmi současná, moderní, experimentální a originální. Vychází ze staršího i současného jazzu, klasiky, balkánské hudby a jiných mimoevropských vlivů. V jejich tvorbě se svobodně prolíná konkrétně psaná hudba s improvizací všech členů Tria.
Miloš Kunc – klavír / Petr Balhar – bicí / Luan Gonçalves – konrabas
Radian (Rakousko)
18.4. Punctum – Krásova 20:00
Promyšlené hlukové vzorce s letmými odkazy na ambient, jazz a experimentální elektroniku
Instrumentální elektroakustické trio pod vedením perkusisty Martina Brandlmayra pracuje s kontrastem: mezi precizním skladatelskou prací a volností improvizace, mezi zvukem a tichem, mezi tmou a světlem. Sází na hutnost živých nástrojů, které využívají k vytváření zvuků, glitchů a textur – výsledkem je hudební mikrokosmos typický temně dumavou atmosférou a eskalující šíří zvuku. Členové Radian jsou jedním z pilířů rakouské avantgardní elektroakustické scény.
Justin Adams & Mauro Durante (UK, Itálie)
21.4. Palác Akropolis 19:30
Tranzovní spojení pohanských rituálů s pouštním blues
Největší překvapení Respect Festivalu 2021 se vrací do Prahy! Justin Adams, kytarista Roberta Planta a producent pouštního blues Tinariwen, patří k unikátním vizionářům naší éry. Na rozdíl od rutinních kytaristů navazuje na původní, africké kořeny amerického blues. Jeho spoluhráč Mauro Durante oživuje transovní rytmy jihu Itálie, jejichž kořeny sahají až do antického Řecka. Oba jsou mistry v žánrech se staletou historií i spirituální hloubkou. Jejich propojení funguje na bázi intuice, nikoli producentského plánu. Durante hraje na housle, zpívá, jeho hlavním nástrojem je jihoitalská tamburina, spřízněná s rámovými bubny blízkého Východu a severní Afriky. Projekt navazuje na hudební syntézu Západu a Východu, kterou před necelým půl stoletím zahájili Led Zeppelin skladbou Kashmir, Adamsova syrová kytara navíc odkrývá nečekaná spojení mezi evropskými kořeny a americkým blues. Společné album vzbudilo nadšené recenze a hráčskou vynalézavostí představuje maximum, jakého lze ve dvojčlenné sestavě dosáhnout. “Setkání s Justinem Adamsem pro mě byl bod zlomu, jako kytarista kombinuje lyrická sóla s úžasným citem pro hudbu,” říká Robert Plant.
Marc Ribot – The Jazz-Bins (USA)
26.4. Palác Akropolis 19:30
Vizionář kytarové avantgardy s varhanami Hammond B3
Už 40 let patří Marc Ribot k nejvlivnějším kytaristům. Do dějin se zapsal, když jako spoluhráč navedl Toma Waitse k revolučnímu zvukovému modelu, později pomohl
Robertu Plantovi společně s Alison Krauss získat Grammy, pravidelně natáčí pro Johna Zorna. Málokdo ale pamatuje, že začínal, podobně jako Jimi Hendrix, v doprovodných skupinách soulových velikánů. V 25 letech vyjel poprvé do Evropy se skupinou, kterou vedl Brother Jack McDuff, tehdy jeden z nejlepších jazzových varhaníků. Právě na tuto etapu Ribot navazuje svým novým projektem Jazz-Bins s černošským varhaníkem Greg Lewisem, který je dnes jedním z největších virtuozů na varhany Hammond B3. Ribot o něm tvrdí: “Greg patří k těm nejlépe střeženým tajemstvím New Yorku. Když si sedne k hammondkám, dokáže vyprávět hudební příběh způsobem, jakému se nikdo nevyrovná.
Marc Ribot (kytara) / Greg Lewis (Hammond B3) / Joe Dyson (bicí)
Zdroj: tisková zpráva