Vzpomínáte na netradiční crossoverový projekt „Igor Kucer Emotion Group presents songs by Andy Warhol´s mother Julia Warhola“ z roku 2016? Ve kterém se operní zpěvák IGOR KUCER pokusil vdechnout nový život pozapomenutým rusínským lidovým písním, jež zpívala malému Andymu Warholovi v obci Miková jeho matka Júlia Zavacká? A učinil tak dosti problematicky? Právě zpěvák, jehož hlas měl k syrovosti a opravdové emocionalitě lidové písně daleko? Na konci roku vyšlo album, na němž se tentýž zpěvák pokusil uchopit rusínské lidové písně tentokrát z podhůří Východních Beskyd, a to s triem výtečného kytaristy PETERA UHERA. CD se zove „Podbeskydské balady“ (Charisma Production za přispění fondu KultMinor). A rád úvodem konstatuji, že tento projekt dopadl mnohem lépe…
Podstatou balady je rozprávanie o neobyčajných, vzrušujúcich udalostiach každodenného života. Ľudia sú v nej zobrazení vo chvíľach boja za najväčšie dary života – lásku, slobodu, ako aj za sám život, za jeho zachovanie. Utváranie takýchto piesní odrážalo stály záujem človeka o neobyčajné a výnimočné, túžbu nájsť práve v ňom najplnší prejav síl, ktoré v človeku pôsobia. V baladách sa odrazili črty historického spôsobu života, ľudových názorov a obyčajov.“ Orest Zilynskyj
Tento citát z pera etnografa a folkloristy Oresta Zilynského (1923-1976) pochází z knihy „Balady východného Slovenska“. Jde o rozsáhlou antologii, jejíž podtitul „Podbeskydské ľudové balady“ poukazuje na příslušné území, odkud balady pocházejí. Ovšem na Slovensku vyšla knižně až v roce 2018. Hodnotu sbírky zvýšila s odstupem času i skutečnost, že mnohé písně pocházejí z dnes již neexistujících obcí, které zanikly v důsledku výstavby vodního díla Starina v osmdesátých letech minulého století.
Všech osm balad, z nichž je album sestaveno, zaznívá ve 21.století zcela poprvé! Nápad dostal Igor Kucer, který posléze oslovil Petera Uhera. „Společně jsme pak vytvořili aranžérský novotvar,“ dodává kytarista. „Není to nějaký exhibiční materiál, spíše zhudebnění písní, které upadly v zapomnění. Těch slok je tam dost, to ano, ale podmínkou pro vznik CD bylo zachovat text v nezměněné podobě. Čili žádné úpravy textu a tak. Třeba balada Přišli karty sedlakum má 21 slok.“
Peter Uher žije ve východoslovenském městě Prešov (stejně jako další výtečný kytarista David Kollar). Jeho přístup k hudbě je vpravdě narativní, přemýšlivý; je doma v jazzu, popu i klasické hudbě. V jeho triu hrají nadžánrový baskytarista Branislav Valanský (spolupracující např. s Eniesou) a funky bubeník Michal Čerevka.
Igor Kucer tentokrát zpívá výtečně. Daří se mu potlačovat operní manýrismus ve prospěch obyčejného zpěvu bez příkras, tolik vhodného pro balady. Nenarušuje tak jejich přirozenost, nechává vyznít příběh, již tak sám o sobě silný, je navýsost sdílný. Dokáže být jímavý („A na hori, na vysokej“), správně dramatický („Prišli karty sedlakum“, litanická balada až skandinávského typu), vřelý („V ľese, v ľese, v temňim ľese“) i smutný („Koly murovaly bilu Makovycju“).
Balady jsou postaveny na výrazném melodickém motivu, jenž se se stále dokola opakuje. Ale nenudí, naopak – vtahuje vás, opanuje, rozechvívá. Instrumentalisté s takovou minimalistickou formou dokáží pracovat, aniž by ji většinou jakkoli narušovali melodickými či rytmickými odbočkami. Pozvolna balady nabývají na intenzitě, dynamice, syrovost se proměňuje v emoce. Po stylové stránce jde o fúzi minimalismu, art-rocku a jazz-rocku, tu více propracovanou (viz. třeba „A popid haj zeleneňkyj“, dokonce s kytarovým sólem), onde – a častěji- přímočarejší („Kupalo sja ďivča“, „Ej, a tam dolov“ či „Jedna matka“).
Opravdu vydařený počin!
Odkazy:
Od prameňa – národnostný magazín (Od prameňa – Podbeskydské balady) na RTB