Saxofonista ONDŘEJ ŠTVERÁČEK je tady častým hostem. A po právu. Patří k našim nejlepším saxofonistům, který navíc rozvíjí odkaz patrně největšího génia jazzového saxofonu Johna Coltranea. V prosinci vyšlo další album s jeho SPACE PROJECTem, tentokrát „Live“. A to opět na jeho vlastním labelu Štvery Records…
Živák navazuje na eponymní studiový počin z roku 2020, kde s tenorsaxofonistou Ondřejem Štveráčkem hraje bubeník Gene Jackson, posílený Radkem Němejcem. Na pódiu pražského jazzového klubu U Malého Glenna 26.března 2022 vedle lídra stanuli bubeník David Hodek a stabilní spoluhráči Klaudius Kováč (piano, syntezátor) a Tomáš Baroš (kontrabas, baskytara).
Hmm, Space Project… Ne, nečekejte divočiny a´la Sun Ra či acidovou psychedelii prý božského původu. Vesmírný projekt Ondřeje Štveráčka zůstal na zemi, svoji hudbu nadále čerpá ze srdce, nikoli z Vesmíru. Žádné poselství shůry či jiné nabubřelosti. Jeho kvarteto sice nasálo elektrickou energii, ale nezahltilo se jí; člověčina zůstala i s onou přirozenou živočišností, díky níž hudba nepůsobí vyumělkovaně, intelektuálně přezíravě a sebepožíravě. A právě takový „nepřepálený“ jazz, postavený na přirozeném kontrastu mezi akustickým a elektronickým zvukem, je pro toto kvarteto určující. Výtečné instrumentální výkony všech aktérů jsou v případě jakékoli Štveráčkovy formace samozřejmostí. Tenorsaxofon ostrý jako žiletka i soulově zpěvný a emotivní, včetně až jaderného frázování, hardbopem sycený klavír, zawinulovsky slovanské elektrické piano a syntezátor, kontrabasová květnatost i razantní figury baskytary a eruptivní i nesmírně citlivé bicí, to vše je díky koncertnímu záznamu umocněno…
Páteří alba je pět rozměrnějších skladeb a pět miniatur, které je doplňují či k nim tvoří protipól. Najdeme tu tři stěžejní kompozice ze space debutu. „The Form“ představuje hard bop až powerjazzové razance, s hutným zvukem elektronicky upraveného tenorsaxu, výtečným pianem a´la McCoy Tyner a sólem bicích. Jazz-rockové výrazivo žene dopředu „The Ferret“ s výrazným baskytarovým riffem, pastoriusovskými vyhrávkami a sólem, úderně tepajícími bicími a elekronicky posílenými sólovými chorusy, včetně syntezátoru. „To Nowhere And Back“ je tady opět v podobě zvukomalebné balady s ambientními podkresy a lyrickými sóly, z nichž to saxofonové dodává navíc vášeň. Také skladba „Spanish“ patří ke stálicím Štveráčkova repertoáru (a je ji možné slyšet již na albu „Live In Prague“ z roku 2018). Ani zde nepostrádá oheň a strhující sólové jízdy. Finále živého a vskutku živoucího alba je pak ve znamení slavné Hancockovy pecky „Maiden Voyage“ (mimochodem jediné převzaté skladby) se skvostým kontrabasovým antré, šťavnatým akustickým zvukem celého kvarteta a mocnými gradacemi saxu a piana.
Album je to vynikající, to jistě, ale mám pocit, že dosavadní autorský repertoár zdá se být již beze zbytku vytěžen, a chtělo by to tudíž přijít s něčím čerstvým. A na to se moc těším!
Zde jsou ukázky z alba:
Poslední komentáře