Poprvé jsem slovenskou kapelu ĽAHKÁ MÚZA slyšel díky CD „Chvenie absolútna“, jež vydal Indies Records v roce 1995. V té době jsem ještě „ujížděl“ na hudbě ze stáje 4AD, již reprezentovala především trojice Cocteau Twins, Dead Can Dance a This Mortal Coil. Dnes vskutku kultovní Ľahká múza představovala nový level potemnělého soundu, opravdový dark wave až s elektronickou symfoničností a uhrančivě řeřavým i magickým ženským zpěvem, přitom ale s mnohem syrovějším, industriálním výrazem. Od zatím posledního alba uplynulo letos 10 let, a proto jsem s nelíčeným vzrušením přijal oznámení zpěvačky Gudrun, že kapela připravuje zbrusu nové album!
Gudrun na moji žádost o více informací napsala: „My máme takovou filozofii, že dokud nemáme komplet všechno udělané, nemáme ještě název alba, nemáme potvrzené vydání s vydavatelem, můžeme k tomu jen obecně dát stanovisko, že na finalizaci nového alba budeme v tomto roce intenzívně pracovat. Změnilo se strašně moc věcí v našich životech, technologiích se kterými musíme pracovat. Neoficiálně k tomu můžu říct, že bude pokračovat v duchu předchozího alba, ale jako vždy zde budou i nové prvky. Bude z toho cítit náš rukopis, ale snaha je skloubit moderní hudbu a slovanské kořeny do originální fuze. Tímto se zabýváme stále, ale myslím si, že právě nové album by mohlo být toho plné.“ Zpěvačka také uvedla, že více etnického prostoru dostane právě ona. Prý půjde o takové elektronické trávnice (halekavé písně, které zpívaly ženy při práci na poli, při sekání trávy nebo při žních), samozřejmě ale přenesené do 21.století. Čili žádný hudební skanzen. „Pokud jsme na začátku tvorby byli industriální, tak dnes jsme výrazně world. Pracujeme s kořeny naší lidové hudby a její emocionality. Ale moderními elektronickými prostředky a plnokrevnými vokálními technikami,“ dodala Gudrun.
Ľahká múza vznikla v roce 1984 původně jako čtyřčlenná postpunková úderka (Gudrun – vokál, 677 – kytara, German H – baskytara a Dr. K – bicí). Do sametové revoluce 1989 spolupracovala hlavně s českou undergroundovou scénou. Proto ona první dvě alba „Schizofónia“ (což je živáč z roku 1988) a „Nevinnosť“ vycházejí v roce 1991 tehdy ještě na MC u pražského undergroundového labelu Black Point. V tom samém roce opouštějí kapelu German H a Dr. K a zůstala dvojice Gudrun a 677. Ta byla nucena akceptovat nové hudební a elektronické technologie, které jí nakonec umožní vytvořit a v roce 1992 nahrát první LP/CD; „Tieň Bolesti“ vyšel na značce Zoon Records. Odezvy na jejich nahrávku byly pozitivní především v zahraničí; na vesměs konzervativní slovenské scéně byla přijata s rozpaky. Neprávem.
V dalším období kapela experimentuje s bohatšími aranžemi. V roce 1995 vychází její druhé CD, v úvodu zmíněné „Chvenie absolútna“, a to díky brněnskému labelu Indies Records. Album je plné hutného elektronického zvuku orchestrální síly a vokálních excentričností, jež tak předzaznamenaly další vývoj kapely. V témže roce Ľahká múza uspěla na mezinárodním festivale Alternativa v pražské Arše…
V roce 1998 vychází na slovenské značce Sonicca další CD – „Sen ohraničeného života“. Album je výrazně kytarovější, se silně minimalistickými postupy, což dalo vzniknout originální hudbě až atmosférického a rituálního účinku.
O dva roky později spatřilo světlo světa čtvrté CD – „Cesty svetla plynú temnotou“. Tentokrát u polského vydavatelství Black Flames. Kapela následně album prezentovala na prestižním polském festivale temné nezávislé hudby Castle Party, což jí otevřelo cestu na další podobné festivaly v Německu, Rakousku, Litvě, Anglii, Francii a také českém Brutal Assualt.
TAM, KDE ZAČÍNA NOC
dotyk milosti
zaniká v mlčaní
voľnosť a bolesť
blúdia po spoločných cestách
v nekončiacej hre zmyslov
preniknúť tajomstvom
tam, kde začína noc
tam, kde začína noc
V roce 2004 vychází další album, multimediální „V záblesku Večnosti“, a to na litevské značce Dangus.
CESTA SRDCA
prúdy sĺz vyvreli z očí
žiadny hlas nedotkol sa ticha
pri slovách ťažších ako kameň
tam vonku v miznúcom čase.. .
prúdy sĺz vzdialených otázok
v beztvarej samote
končiacich dní…
utajené plamene
nájdu opäť svoju tvár
na dávno stratenej ceste srdca…
Dva roky předtím kapela zakládá boční projekt HIEROS GAMOS, ve kterém protagonisté umocňují elektronický zvuk a pódiové provedení ve formě výrazně stylizované performance. Kromě koncertování (třeba vloni v říjnu se představili u nás na festivale HorrorCon) vydali v roce 2006 zatím jediné album, multimediální „Fetish Remix“, a to na vlastní značce eXcenriX. Na ploše 38 minut se odehrává devět hudebních dramat, jež se díky zpěvu Gudrun doslova zařezávají do uší, ve kterých mnohdy symfonická síla posluchače obestírá, zároveň uzemňuje i povznáší. Patrný je tu také gotický rock osvěžený postupy a´la Joy Division, respektive New Order, nechybí varhanní osudovost (pro mne vrcholný song „V ziarivom exile“).
V roce 2013 se objevilo zatím poslední album, v pořadí šesté a opět na značce eXcentriX – „Byť tvojim zrkadlom“. Čtyřiačtyřicetiminutové CD obsahuje 11 skladeb, jež v sobě mísí temnotu i světlo. Album je vůbec výrazově pestřejší než předešlé opusy. Najdeme tu ozvěny New Order („Hranica“), inspiraci vážnou hudbou („Príběh o anjelskych zahradach“), světle lyrické barvy („Byť tvojim zrkadlom“), ataky neobyčejné zvukové hutnosti („Metamorfozy“, závěrečná „Symetria“), ostrohrannost („Zlomeny kameň“), střet až noisového vzedmutí s ambientem a kytarovým rockem („Zlyhania“) či minimalismus („Naplnenie“). O rok později byla dvojice Gudrun a 677 posílena o baskytaristku iNOVU. V této sestavě působí Ľahká múza doposud.
V roce 2015 připravila kapela spolu s kameramanem Jánem Peterem Háberem průřezové DVD „Performance“. Na ploše 118 minut jsou zpracovány koncertní záznamy z let 1993–2016, tedy z různých období Ľahké múzy. Plus tři oficiální videoklipy: „Pád“, „Sen ohraničeného života“ a „Symboly prehier“. A nutno dodat, že tahle kapela je nejsilnější právě na pódiu. Nálož 24 skladeb pochází z vystoupení v bratislavských klubech Babylon, U Club a British Rock Star Club, trnavské Archy a brněnského Feválu.