Dva čerstvé severské projekty Luboše Soukupa

Dva čerstvé severské projekty Luboše Soukupa

Jak známo, LUBOŠ SOUKUP, jeden z našich nejinvenčnějších saxofonistů, působí již přes deset let v Kodani. Takže není divu, když mnohé formace, jež zakládal, vznikly právě tam. Jmenujme třeba Freetown Quartet či Luboš Soukup Quartet. Zde s ním hraje německý pianista Christian Pabst, se kterým vytvořil též duo Levitas; to v letošním roce vydalo výtečné eponymní album. Nyní k nim přibyly kapely Storälven a Machina Mundi, jež letos vydaly také svoje debutové nahrávky.

25.listopadu vyšlo eponymní album mezinárodního okteta STORÄLVEN (čili švédsky Velký slon, dříve pod názvem LaLaBaj). V roce 2018 jej založili Luboš Soukup, norský kytarista Stian Swensson a Dán Kasper Bai (el.kytara, saz, banjo). Ansámbl tvoří osm kodaňských jazzových instrumentalistů; vedle již zmíněné trojice Tobias Wiklund (trubka, kornet, křídlovka) a Thommy Andersson (kontrabas) ze Švédska, Anders Banke (tenorsaxofon, klarinet, basklarinet), Soma Allpass (violoncello) a Bjørn Heebøl (bicí) z Dánska. Debut na norské značce AMP Music & Records AS obsahuje devět skladeb silně inspirovaných lidovými písněmi ze zemí zakladatelské trojice, sycených nesmírně barevným modálním jazzem a šťavnatým hard bopem s přesahy k free jazzu a world music. Zpěvné lidové melodie jsou tu kombinovány s autorskými, takže tu probíhá nepřetržitá interakce plná až živočišné energie, napětí, pohybu, radosti, humoru na straně jedné, na té druhé pak melancholie, přemýšlivého ponoru a touhy. Tedy oněch atributů, jež činí z jakékoli hudby, nejen lidové, tu autentickou. Každý nástroj je zdrojem bohatých témbrů, silného výrazu a emocí, takže zvuk celého souboru je neobyčejně sugestivní…

Album otevírá titulní skladba („Storälven“ znamená ve švédštině Velká řeka) s umně propracovanými témbry a s nabluesovělou náladou. „Jedou Vezou“ je vskutku šmrncovní, s vynikajícím sólem akustické kytary. „Blakken“ je norsky hloubavá, lyrická, s nádherně rozkvetlým violoncellovým a kytarovým sólem. V „Sommerdag“ dánské provenience lze vystopovat arabské (zvuk lidového tureckého strunného nástroje saz) a židovské prvky (klarinet, jímavý lament trubky). Norská inspirace v „Blåmann, blåmann svar meg no“ je zdrojem výsostné melancholie a hustých témbrových souznění. „Viking Song nr. 1: Ebbe“ má při veškerých kontrapunkticky propletených nástrojových hlasech a dynamických proměnách na základě švédské lidovky strhující hardbopový tah. Poté přichází dánský humor, rozvernost, taneční veselí, ústa mastná – „Stegt Flaesk og Kartofler“ (Vepřová pečeně a brambory). Ovšem dostaví se i únava, trocha odpočinku a rej je tu zpět, slyšíme i názvuky klezmeru a posléze free jazzu. Protipólem budiž „Viking Song nr. 2: Ramund“ s téměř gospelovou náladou, jež obohacuje jinak dánskou lidovou píseň. Album uzavírá skladba „Som et Rosmarin blad“ (dánsky Jako listy rozmarýnu), jež čerpá z české lidovky „Ej, lásko, lásko“. Hlavní melodii tu hraje klarinet, v sólových chorusech se blýskne sopránsax a basklarinet; pozoruhodným jevem v samotném finále je náznak rytmu reggae!

Storälven - Vikings songs - Ebbe

Druhým (a opět skvělým) počinem je eponymní debut nové Soukupovy kapely MACHINA MUNDI. Ten vyšel u nás díky labelu Animal Music 16.prosince. Luboš Soukup (opět s tenorem, sopránkou a klarinetem) založil toto kvarteto se svými přáteli z Rhythmic Music Conservatory v Kodani, kanadským kontrabasistou Graigem Earlem, švédským bubeníkem Danielem Johanssonem a klávesistou Williamem Larssonem taktéž ze Švédska. Repertoár tvoří vesměs Soukupovy autorské skladby; na albu je jich sedm. Díky arzenálu klávesových nástrojů a analogových syntezátorů evokuje Machina Mundi onen bobtnající jazz-rock sedmdesátých let, zvláště pak legendární kapelu Weather Report. Rafinované groovy pak odkazují k současnějšímu zvuku projektu Chris Potter Underground. Kompozice jsou umně propracované, nechybějí až cinematicky melodické a narativní linky, samozřejmě hutná sóla.

Úvodní skladba „Dream“ představuje eklektické spojení ambientně zabarveného jazzu a power-jazzu s příchutí psychedelie, s výbušnými sóly bicích a syntezátoru. Jako takový bonbónek zazní klarinetová miniatura „Mundi Special #1“, jež má blíže k soudobé vážné hudbě. Vliv impresionistické hudby pak zaznamenáme v témbrově bohaté „Black and White Sphinxes“ s klarinetem vyklenutou melodií. A potom už je to fusion jízda jaksepatří. Svižnůstka „The Wheel of Fortune“ je prosycena silně znečištěnými zvuky el.piana, k němuž sopránka s čistými barvami tvoří protipól. Balada „Out (Of the Garden of Eden)“ je plná barev a krystalů, následující výbuch syté jazz-rockové lyriky „The Eighth Star“ umocňuje svým vokálem hostující estonská zpěvačka Karmen Rõivassepp. Album vrcholí majstrštykem „The World“, vrstevnatou, dynamicky proměnlivou, více než dvanáctiminutovou skladbou prošpikovanou dřevným elektrickým jazzem, ambientními barvami a skvostnými sóly.

Sever je Luboši Soukupovi vskutku nakloněn…

Dva čerstvé severské projekty Luboše Soukupa

Storälven & Machina Mundi

Storälven
Machina Mundi
Hodnocení čtenářů29 Hlasů
4.3
Hodnocení