LOTOS Jazz Festival – 24. Bielska Zadymka Jazzowa, Cavatina Hall Bielsko-Biaɫa, sobota 25.6.2022
Festivalový galavečer v nádherné Cavatina Hall začal poctou jednomu z největších polských jazzmanů Zbigniewu Namysłowskému, jehož potomkům byl posmrtně předán jeho Jazz Angel 2022.
Koncert zpěvačky Mary Rumi, tj. umělecký pseudonym Marie Ruminské, dcery Zbigniewa Namysłowského, a kapely pod vedením trombonisty Jacka Namysłowského, syna Zbigniewa Namysłowského, byl premiérovou prezentací autorčina nového alba s názvem Depressed Lady. V programu zazněla řada skladeb Zbigniewa Namysłowského v úpravě Jacka Namysłowského. Pro moje uši natěšené na kubánské legendy bylo první číslo večera příliš poklidné, plné nostalgie a deprese, tak to však muselo být při vzpomínkách na letos v únoru zesnulého Zbigniewa Namysłowského. Čest jeho památce.
Michal Kratochvíl: Hudbou Zbigniewa Namysłowského jsem byl doposud nepolíben a po zhlédnutém koncertu to tak zůstane asi i nadále. Tribut v podání jeho dcery a syna mě opravdu nikterak nenadchl a musím naplno říci, že jsem se koncertem pronudil v očekávání hlavních hvězd večera. Unylé vystoupení velmi komorní hudby mne v žádném momentě nedokázalo excitovat a přišlo mi, že kapela hrála celou dobu tak nějak nemastně neslaně a jakoby přidušeně na půl plynu. Zpočátku musela zpěvačka upozorňovat i na sóla, aby lidé zatleskali. Vystoupení pro mě zcela postrádalo jakýkoliv moment překvapení a opakující se schéma skladeb a sól nemohlo snad ani většinové publikum dostatečně uspokojit.
Jasným vrcholem celého festivalu bylo následné vystoupení kubánských jazzových velikánů. Nejprve oba Chucho Valdés a Paquito D’Rivera dostali letošní jazzové anděly, aby mohli spustit neodolatelné karibské rytmy.
Jejich Reunion Sextet ve složení Chucho Valdés – piano; Paquito D’Rivera – saxofón, klarinet; Diego Urcola – trubka; Dafnis Prieto – perkuse; Armado Gola – baskytara; Roberto Vizcalno Jr. – perkuse naprosto překonal naše očekávání. Od prvního do posledního tónu to byl opravdový koncert a oslava jazzu v pravém slova smyslu. Děkuji za další nezapomenutelný zážitek!
Michal Kratochvíl: Již při udílení dalších andělů před koncertem bylo zřejmé, na koho jsou diváci v Bialsku-Białé nejvíce natěšení. Chucho Valdés a Paquito D’Rivera byli přivítání ohlušujícími neutuchajícími ovacemi. Paquito dokonce poděkoval v polštině a jeho kratičký projev, ve kterém vzpomínal mnohé polské spoluhráče, místní publikum úplně dojal. Chucho začal pozvolnou improvizací s Paquitem a pak nás rázem za podpory již celé kapely přenesli rovnou do Karibiku. Nejprve sóluje Paquito a pak Chucho, Diego Urcola si s Paquitem vyměňuje fráze a pěkně šťavnatá a energetická první skladba Mambo influenciado udává tón celého dvouhodinového koncertu. Na pány v letech to byl úctyhodný výkon a zejména Paquito všechny udivoval svou vitalitou a také vtipem, když trefně uváděl různé skladby nebo vyprávěl krátké příběhy. Mambo influenciado byl prý vůbec první song, co spolu s Chuchem napsali. Pak se nám vynalézavým způsobem snaží prodat CD, které spolu čerstvě nahráli a na kterém je zaznamenána většina materiálu, který dnes odehráli i živě. Další věcí je Lorena’s tango věnovaná Chuchově argentinské manželce. V ní se skvělým sólem pro změnu na trubku blýskne Diego, který oproti svým dvěma známějším kolegům nezůstává nikterak pozadu. Po něm hraje zase úžasný Paquito na altku a Chucho pod ním krásně akcentuje v doprovodu. Ve svém sóle poté chvílemi rozezní piano skoro jako varhany. Mistrovská práce a nádherně zkomponovaná věc. Všechny ty perkuse tam dokonale zapadají, jedno extatické sólo je lepší než druhé. Bravo!
Michal Kratochvíl: Paquito při dalším z proslovů vzpomíná, že se poprvé potkávají na turné po 42 letech a sděluje nám dojemný příběh, jak k tomu došlo. Chucho mu zavolal, že mu chybí a že by měli hrát zase spolu. Na počest tohoto reunionu složil titulní skladbu alba I Missed You Too! Pokračuje se dalšími skladbami z nového alba a Paq-man uvádí skvělý Dafnis Prieto velmi nápaditým sólem, které se neustále vyvíjí, mění tempo a střídá různé rytmy. Opět bravo! A jak to dopadne, když na Mozarta začnou roubovat kubánské vlivy? Paquito si dělal při uvádění skladby srandu, že Mozartův klarinetový koncert je vlastně blues a všichni ho hrají špatně. Úryvky klasických děl od Mozarta rozezpívává publikum, které prokazuje nesmírnou muzikálnost a odpovídá mu sborovým chorálem. Takhle najazzovaný Mozart mě teda nesmírně bavil a ocenil jsem, že koncert nebyl monotónně založen jen a pouze na kubánských rytmech. Během koncertu si ještě na saxofon zahostoval v Polsku žijící Joaquin Sosa a blýskl se také vydařeným sólem a v další kompozici sekundoval Paquitovi na klarinet. Když Paquito uvedl další skladbu věnovanou Polákům s názvem Gdańsk, bylo publikum úplně vyblázněné a mistři se ještě nechali přemluvit k přídavku, který odehráli jen sami dva. Mistrovské vystoupení plné emocí, skvělé hudby a neskutečné pozitivní energie. Epické vyvrcholení festivalu!
Video resumé šestého festivalového dne: