V boskovické synagoze zněl Ponk
Foto: Monika Šindelková

V boskovické synagoze zněl Ponk

Jak jsme vás již před časem informovali, v boskovické synagoze vystoupilo v pátek 3.června brněnské trio PONK. A byl to vskutku fajný večer! Koncert představoval reprezentativní průřez oběma alby tria – „Postfolklor“ a „Diedina“…

Byť jde o postfolklór, tedy o hudbu inspirovanou autentickým moravským folklórem, je zachována nejen syrovost, ale navíc získává mnohdy na rockové říznosti, jazzové šťavnatosti i rafinovanosti. Kontrabasista Pavel Rajmic je také zdatným hráčem na bezpražcovou baskytaru, takže výraz tria je pak ještě více najazzlý („Babické zvony“). A cimbál Eduarda Tomaštíka je nejen zdrojem výrazných riffů a doprovodných figur (v písni „Mezi horama“ doslova tepe minimalismus!), ale též výbušných sól. Trio má navíc výtečného sólového zpěváka, kterým je houslista Michal Krystýnek, jehož projev je emotivně plnokrevný, mužný (a to i při falzetu) a uvěřitelný. Zároveň trio disponuje výtečnými vokály všech protagonistů; leckdy to evokuje až rockové kapely šedesátých let, a to i s přesahem do psychedelie („Rurál“). Krystýnek ale udivuje taktéž strhujícími sólovými chorusy, díky nimž písně úžasně gradují. Musím zmínit především rockově šťavnatou „Děvčica z dědiny“, kde mne jeho sólo doslova zvedlo z dřevěné lavice. Koncert vyvrcholil navýsost experimentálně pojatou písní „Chábí“ s bezpražcovou baskytarou a zpěvákovým scatem a rapem přes dva mikrofony, dokonce amplifikovaným.

Zbytek dopoví fotoreport Moniky Šindelkové