Ve čtvrtek 28.dubna v Boskovicích zazněla hudba, jež měla jeden společný jmenovatel – válku. Nejdříve v Muzeu regionu Boskovicka proběhla vernisáž putovní výstavy „Posláni na sever“, jejíž tématem je málo známá epizoda z druhé světové války: nucené pracovní nasazení bezmála 1.800 Čechů a Moravanů v Norsku (poslední zjištěný počet). Unikátní instalace, jež vedle faktografie klade důraz na emoční prožitky tzv. Noráků, bude trvat do 29.května. Vernisáž za účasti norského velvyslance Roberta Kvile s chotí a kurátorky Venduly Vlkové Hingarové z FF Univerziity Karlovy doprovodil multiinstrumentalista JIŘÍ ŠEDIVEC.
Tohoto muzikanta čtenáři Jazzportu již znají díky mojí nadšené recenzi alba „Podivná hudba“, neboť je polovinou kapely Není němý. Vystupuje čas od času také sám, a to právě na vernisážích výstav, jejichž téma dokáže svými improvizačními schopnostmi náladově i narativně umocnit. Nejinak tomu bylo v Boskovicích, zvláště, když si přivezl široký nástrojový a elektronický aparát. Nechal zaznít (v tomto pořadí) tibetské mísy, violoncello, šamanský rámový buben a kytaru, přičemž je různě vrstvil a mísil. Výstavní instalaci tak dokreslila sugestivní nálada fjordů, drsné krásy i válečného běsnění, lidské krutosti, ale i tepla a sounáležitosti…
Totéž dýchalo i z evangelického kostela v Boskovicích, kde se uskutečnil Benefiční koncert pro Ukrajinu. Na něm vystoupili bez nároku na honorář IRENA a VOJTĚCH HAVLOVI s JIŘÍM STIVÍNEM. Téměř zaplněný kostel ani nedýchal, když se sakrálním prostorem nejprve linula minimalistická a meditativní hudba Havlových, kteří rozezvučeli violoncello, violu da gamba, piano i varhany, aby posléze zavládla Stivínova výsostná jazzová improvizace, sycená folklórními a hardbopovými motivy. Stivín střídal různé druhy zobcových a příčných fléten, klarinet a sopránsaxofon. Po sólovém antré se přidal Vojtěch Havel s violoncellem. Oba si náramně rozuměli, Havel swingoval jako o závod, ani občasné freejazzové eskapády spoluhráče mu nedělaly vrásky na čele. V závěru se připojila také Irena Havlová, nejdříve s tibetskými miskami a zvonečky, posléze u piana hrou na jeho struny.
Pak už zněly jen zasloužené ovace posluchačů…
(Autor foto: Monika Šindelková)