Nejen, že v osobě geniálního skladatele a kontrabasisty Arilda Andersena přijíždí skutečná stálice, dlouhodobá opora stylotvorného labelu ECM. Jeden ze spolutvůrců originální podoby evropského jazzu přiveze ve svojí kapele tři hvězdy dnešní norské scény. Sehrané kvarteto čtyř potenciálních kapelníků vystoupí 31. března v sále pražské Novoměstské radnice.
Bez přehánění, životopis Arilda Andersena (*27. října 1945, Strømmen, Norsko) je zároveň odrazem dějin moderního evropského jazzu. Kariéru zahájil Andersen už na samém začátku 60. let, trochu překvapivě jako kytarista Riverside Swing Group v letech 1961 až 1963. Tradicionalismus i kytaru ovšem záhy opustil. Přes členství v triu Roye Hellvina a opakovaná vítězství v kategorii „nejlepší basista“ prestižního norského časopisu Jazznytt se zařadil nejen mezi skandinávskou muzikantskou elitu, ale coby člen Jan Garbarek Quartet (v letech 1967 až 1973) také mezi skutečné novátory. Vždyť právě tehdy se rodila představa o náladotvorném skandinávském jazzu, originálně využívajícím prvky severského folklóru i klasicizující postupy.
Jako chápavý sideman se Andersen prosadil v projektech Dona Cherryho (hrál s ním na důležitém titulu world jazzové fúze Eternal Rhythm, 1968), Terje Rypdala, George Russella, Boba Stensona či Billa Frisella, se kterým natočili krásná dueta kytary a kontrabasu na desku In Line (1982).
Andersen se ovšem nespokojil s rolí sidemana. V roce 1975 publikoval kapelnický debut Clouds In My Head na kultovním labelu ECM, u kterého byl ostatně dobře zaveden už od jeho počátků, kdy zde vydával coby člen sestavy Jana Garbarka. Od té doby má na kontě více než dvě desítky alb pod svým jménem. Na jeho deskách figurovali mistři jako Ralph Towner, Alphonse Mouzon, Bill Frisell či John Abercrombie. V roce 1983 basista založil, např. spolu s Nilsem Petterem Molværem, a až do rozpadu v roce 1991 vedl významnou kapelu Masqualero. Díky několika koncertům v Československu zanechala výraznou stopu i v paměti zdejších posluchačů.
S o více než generaci mladším pianistou a skladatelem Helgem Lienem spolupracoval Andersen na zdařilém albu The Rose Window (2016). Lienův lyrický, vypravěčský styl si s tím Andersonovým výtečně rozuměl a je dobře, že spolupráce pokračuje.
Helge Lien (*23. dubna 1975, Moelv, Norsko), absolvent Norské hudební akademie, přitom sám patří k žádaným sólistům. Jako leader či spolukapelník má na kontě dvě desítky alb, včetně brilantní spolupráce s houslistou Adamem Bałdychem na desce Bridges (2015). U nás se Lien již v začátcích svojí zářné kariéry představil sólovým recitálem v rámci Mezinárodního festivalu jazzového piana v roce 2000.
Saxofonista Marius Neset (*2. ledna 1985, Os, Norsko), na Copenhagen Rhythmic Music Conservatory žák, později spoluhráč Djanga Batese, dnes patří k nejžádanějším akvizicím významného labelu ACT Music. Zkušenosti sbíral také hraním s Adamem Bałdychem, Larsem Danielssonem nebo Danielem Herskedalem. Jako leader debutoval albem GoldenXplosion (2011, na britské značce Edition). Cítí se skvěle jak v komorních sestavách, tak i při spolupráci s Danish Radio Big Bandem, kterému se stal sólistou na albu Tributes (2020). Také Neset už se v Česku opakovaně a s úspěchem představil s vlastní skupinou.
Jméno Håkon Mjåset Johansen (*1. srpna 1975, Trondheim, Norsko) možná není samo o sobě tak známé. Ale pokud připomeneme, že invenční bubeník a skladatel sbíral vavříny jako zakládající člen kapel Urban Connection, Come Shine a Motif, bude řada příznivců skandinávské hudby ihned doma. Jako sideman pracoval Johansen například s Janem Garbarkem nebo Buggem Wesseltoftem. Coby člen Trondheim Jazz Orchestra si zahrál i s Chickem Coreou.
Koncert proběhne v rámci řady Jazz Meets World 31.3. 2022 19:30 | Novoměstská radnice, Karlovo náměstí 23, Praha 2 – vstupenky zde.