Rachot uvádí: SöNDöRGő, The Spermbankers / The Muslim Jew, The Ugly and The Drummer, Fred Frith Trio a Lakecia Benjamin
Lakecia Benjamin

Rachot uvádí: SöNDöRGő, The Spermbankers / The Muslim Jew, The Ugly and The Drummer, Fred Frith Trio a Lakecia Benjamin

Rachot uvádí: SöNDöRGő, The Spermbankers / The Muslim Jew, The Ugly and The Drummer, Fred Frith Trio a Lakecia Benjamin

SöNDöRGő (HU)

Úterý 22. února / 20:00 /  Jazz Dock

Maďarsko-balkánský mix, který vznikal na útěku před Turky

Nejzajímavější objev maďarské scény posledních let, který se přitom podstatě liší od všeho, co jsme zatím z této země slyšeli. Sestavu Söndörgő tvoří potomci přistěhovalců, kteří v 16. století utekli do Maďarska před tureckými vojsky ze Srbska. Jejich rytmicky ostrá a zatím ne příliš známá hudba je výrazným kontrastem vůči dosud známým maďarským kapelám, v nichž má hlavní roli cimbál a housle. I když stylově vychází z jihoslovanských kořenů, nesnaží se je zakonzervovat do muzeálního folklóru a je otevřená všem spřízněným vlivům. Söndörgő natáčeli s makedonským saxofonistou Ferusem Mustafovem, roku 2018 vydali společné album s renomovaným Amsterdam Klezmer Bandem a získali desítky mezinárodních cen včetně Songlines Music Award.

Rachot uvádí: SöNDöRGő, The Spermbankers / The Muslim Jew, The Ugly and The Drummer, Fred Frith Trio a Lakecia Benjamin

Söndörgő hrají na nástroje, které působí povědomě, ale ve skutečnosti patří do vyhraněné rodiny balkánských tambur. Jejich loutna-tambura připomíná pětistrunnou kytaru, basa-tambura vypadá jak kontrabas opatřený kovovým okem, lidoví hudebníci totiž na tento rozměrný nástroj často hráli při chůzi a měli jej zavěšený na těle. Virtuozně zvládnuté strunné nástroje v ostrém tempu znějí jako surrealistický balkánský bluegrass a znamenaly šokující objev pro západní publikum. To zatím znalo maďarskou hudbu především díky romským kapelám, anebo skupině Muzsikás či podobným ansámblům, které se inspirovaly styly z maďarských horských komunit z Transylvánie.

Söndörgő vznikli severně od Budapešti v městečku Szentendre, které se od 16. století stalo centrem exilové srbské komunity. V čele sestavy jsou bratři Eredicsovi, synové veteránského hudebníka Kalmána Eredicse ze slavné tamburašské skupiny Vujicsics z jihu Maďarska. Vedle tanbur hrají na akordeon, flétny a saxofon. V srbské kulturní metropoli Novi Sad získali jako první Maďaři cenu v soutěži tamburašských orchestrů. Album Tamburising – Lost Music of the Balkans se umístilo v prestižní anketě britského časopisu Songlines. Söndörgő byli hvězdou festivalu Womad, Babel Med, Pohoda, Respect, Roskilde, Sziget i dalších.

The Spermbankers / The Muslim Jew, The Ugly and The Drummer

Pondělí 28. února / 19:30 / Underdogs‘

The Spermbankers – Kapela tří národností: zkušený český kytarista Martin Růžička, holandský zvukař Bert Neven na bicí a finský zpěvák a kytarista Pasi Mäkelä. Jejich živelný projev vychází z blues, rock’n’rollu a jižanského rocku se strhující atmosférou a drtivým soundem.

 

The Muslim Jew, The Ugly and The Drummer (aka MJUD) – Psychedelický blues rock z Prahy. Hudba kapely MJUD navozuje atmosféru filmového soundtracku s živou improvizací. Hudbu skládá Giora Kukui, na aranžích se podílí celá kapela.

Keyboards – Giora Kukui
Electric Guitar – Martin Alaçam
Drums – Luka Šuto

Fred Frith Trio (UK)

Střed 16. března / 20:00 /  Punctum

Britský kytarista,multiinstrumentalista a skladatel Fred Frith do Prahy přijede se svým Fred Frith Triem a jejich novým albem Road!

Ve svých pěti letech se začal učit hrát na housle a následně působil ve školním orchestru. Ve třinácti přešel ke kytaře a nedlouho poté založil svou první skupinu. Později se věnoval studiu literatury, ale souběžně se studiem již od roku 1968 působil v avantgardní skupině Henry Cow; se skupinou hrál až do jejího rozpadu v roce 1978. Po jejím rozpadu založil soubor Art Bears.

Když v roce 1979 Art Bears vystoupili na Pražských jazzových dnech v Lucerně, změnil se život nejednoho českého rockového experimentátora a posluchače – Frith a spol. totiž předvedli něco, co díky informační bariéře ztělesněné železnou oponou v Čechách dosud nikdo neslyšel. Od té doby se jeden z nejpracovitějších současných hudebníků Fred Frith do českých zemí opakovaně vrací. Mezi stovky jeho hudebních spolupracovníků se totiž počítají i Iva Bittová a Pavel Fajt. Dále spolupracoval například s Robertem Wyaettem, Mikem Pattonem, Billem Laswellem nebo se skladatelem a saxofonistou Johnem Zornem, s nímž nahrál mnoho alb. Frith je součástí slavného filmu Step Across the Border, který podle Cahiers du Cinéma patří do stovky nejvlivnějších filmů všech dob.

Fred Frith Trio line up:
Fred Frith, guitar
Jason Hoopes, bass
Jordan Glenn, drums

Lakecia Benjamin (USA)

Úterý 22. března / 20:00 /  Jazz Dock

Newyorská saxofonistka skládá hold Johnu Coltranovi a jeho manželce Alici

I když Lakecia Benjamin figuruje především v jazzových projektech, šíři jejího talentu dokumentuje spolupráce se Stevie Wonderem a ikonami hip-hopu jako DJ Premier či Missy Elliott. Své poslední album věnovala dvěma velikánům, kteří změnili historii jazzu: saxofonistovi Johnu Coltranovi a jeho manželce, multiinstrumentalistce Alici. Album Pursuance: The Coltranes je projektem, jehož hloubka i rozsah nemá obdoby. Lakecia na něj přizvala 40 jazzových osobností tří generací – jsou to Ron Carter, Regina Carter, Dee Dee Bridgewater, Meshell Ndgecello, Steve Wilson a další. Album produkoval 83letý Reggie Workman, jehož vláčné basové linky doprovázely desítky nahrávek Johna i Alice Coltranových. Na koncertní podium se obsah alba dostává díky covidu opožděně, saxofonistku na turné doprovází klavírista Taber Gable, basista Ivan Taylor a bubeník EJ Strickland.

Lakecia Benjamin vyrůstala v New Yorku obklopená hudbou několika generací. I když nikdo z rodiny nebyl muzikant, hudba v domě neustále zněla: “V každém patře se hrálo něco jiného,” vzpomíná na své dětství. “Pokud jsem chtěla slyšet něco starého z 20. a 30. let, šla jsem za svojí prababičkou. Babička byla naopak fanouškem Stevieho Wondera, její matka poslouchala současný hip-hop: Biggie, Tupac, Snoop Dogg. Ve 13 letech slyšela Lakecia poprvé Alici Coltrane: “Ostatní hudbu jsem vnímala přes mozek, ale tohle byla srdcovka.” Producenta a basistu Reggie Workmana označuje za svého “kmotra”, byl totiž u přijímacích zkoušek, když se hlásila na akademii. “Při natáčení alba jsem potřebovala někoho, kdo zaručí, že ta hudba bude držet pohromadě. Někoho, kdo u toho byl, když ji John či Alice vytvářeli. Nešlo mi o to, aby mě dirigoval a vedl. Vybrala jsem si ho jako producenta, protože manžele Coltranovy znal osobně. A myslím, že Reggie ocenil to, že skládám hold nejen Johnu Coltranovi, ale i jeho ženě Alici.”

https://rachot.cz/