Z našich pódií dobře známý rakouský, mezinárodně uznávaný pianista David Helbock představí 23. února 2022 ve velkém sále pražské Novoměstské radnice nový projekt. Aktuální album i trio nese výstižný název The New Cool a pianista jeho prostřednictvím opět předefinoval svůj zvuk. „Cool“ ovšem neznamená, že se hudebníci nedokáží pořádně rozparádit.
Titul The New Cool vyvolá asi u každého jazzového příznivce představu nějaké soudobé variace na stylotvornou vlnu cool jazzu. Právem. Nápovědu nabídne už úprava skladby Angel Eyes, kterou David Helbock zařadil do repertoáru. Vždyť tahle píseň Matta Dennise z roku 1946 se např. díky verzi Cheta Bakera stala cool jazzovým standardem. Jako dalšího inspirátora navíc David Helbock jmenoval i Lennieho Tristana (1919-1978), cool jazzového pianistu a génia volné improvizace.
V případě Davida Helbocka ovšem nejde o žádnou „hurá modernizaci“ cool postupů, ale o hudbu vytvořenou s hlubokým vhledem do tematiky a zároveň s potřebným množstvím originality. Pianistovo trio navíc hraje muziku skutečně současnou, neváhající – citlivě a decentně – využívat k úpravě zvuku nástrojů elektronická efektová zařízení.
Prostřednictvím The New Cool navíc pianista nápaditě zkouší odlišné obsazení a nový přístup k muzice. Zatímco David Helbock Trio ctilo tradiční sestavu s kontrabasem (i když ten alternovalo basové ukulele) a bicími, a Random Control Trio se soustředilo na často humornou komunikaci piana s dechovými nástroji i „nenástroji“ (předměty, od kterých bychom vyluzování hudebních zvuků nečekali), tentokrát si Helbock vybral za spoluhráče kytaristu Arneho Jansena a trumpetistu Sebastiana Studnitzkého.
Oproti Random Control Triu jsem chtěl zklidnit, ubrat trochu not. A hlavně, soustředit se více na emoce, protože emoce jsou v hudbě tím nejdůležitějším,“ popsal koncepci Helbock.
Trojice proplétajících se melodických nástrojů vytváří zvláštní, uklidňující hudební tapiserii. Což neznamená, že by muzikanti z tichých pasáží nedokázali temperamentně vygradovat.
Důkazem kvalit tria je také fakt, jak různorodý repertoár dokázalo přetavit do vlastního soudržného tvaru. Vždyť vedle autorských skladeb všech tří muzikantů zazní v repertoáru například přepracovaní Chopinova Preludia č. 4 e moll vedle k nepoznání rozvoněného motivu písně I Feel Free od legendární bluesrockové superskupiny 60. let Cream. Koncertní program vystavěný na albu The New Cool zkrátka slibuje nevšední posluchačský zážitek.
David Helbock
David Helbock (*1984, Koblach, Rakousko) vystudoval klavír na konzervatoři ve Feldkirchu. Ve vzdělávání pokračoval v New Yorku jako žák pianisty Petera Madsena. K získání mezinárodního věhlasu mu pomohlo dvojí vítězství v prestižní Jazzpianosolo Competition v Montreux v letech 2007 a 2010. V roce 2009 se mu podařil husarský kousek, kdy každý den napsal jeden motiv. Všechny shrnul do publikace Personal Realbook (2010). Vedle skladeb pro jazzové projekty komponuje pro klasické orchestry, komorní ansámbly či pěvecké sbory. Na kontě má více než dvě desítky alb, první, příznačně nazvané Emotions, publikoval v roce 2003. Koncertuje doslova po celém světě, krom Evropy a Ameriky si zahrál i v afrických zemích, Indii či Malajsii. V posledních pěti letech žije v Berlíně, proto i spoluhráče v projektu The New Cool našel na tamní pestré scéně.
Arne Jansen
Arne Jansen (*1975, Kiel, Německo) začal hrát pod vlivem rockové hudby, Jimiho Hendrixe či kapel jako Pink Floyd a Dire Straits. Když poté objevil Pata Methenyho či Johna Scofielda, neztratil už nadžánrový nadhled. Jazzovou kytaru vystudoval na Universität der Kunste v Berlíně, lekce bral i u Pata Methenyho, Kurta Rosenwinkela či Johna Abercrombieho. Svět objel v řadách Youth Jazz Orchestra Germany. Působil jako sideman v sestavách německého producenta elektronické hudby Paula Van Dyka, americké jazzové zpěvačky Jocelyn B. Smith a spolupracoval i nu-jazzovým kolektivem Jazzanova či s novodobou reinkarnací legendární senegalské skupiny Orchestra Baobab. Desky vydává i s vlastním Arne Jansen Trio.
Sebastian Studnitzky
Sebastian Studnitzky (*1972, Neuenbürg, Schwarzwald, Německo) je synem českoněmeckého skladatele, aranžéra a dirigenta Norberta Studnického, klasická průprava ho tudíž neminula. Na stuttgartské Hochschule für Musik a pochopitelně později na bostonské Berklee se už ale věnoval jazzu. Jako sideman si zahrál s Nilsem Landgrenem či v projektu Stingova dvorního kytaristy Dominika Millera. Vydal několik alb s vlastním projektem Studnitzky | KY.
Koncert je součástí série JAZZ MEETS WORLD.
Soutěž o 4x 2 vstupenky
Odpovědi zasílejte do 20.2.
Jak se jmenuje album, které bude trio v Praze prezentovat?