
Po úspěchu svého debutového alba „Waller“ odešel v roce 2017 nottinghamský rodák, pianista MARK LEWANDOWSKI za oceán, do New Yorku. Na novince „Under One Sky“, kterou si vydal ve vlatní režii před dvěma měsíci, se znovu vrací ke klavírnímu triu…
Trio považuje Lewandowski za ideální pro rozvíjení tvůrčí improvizované hudby. Na předchozím albu šlo o reimaginace hudby jednoho z prvních jazzových inovátorů – Thomase „Fats“ Wallera. Nové album je první Lewandowského výpovědí o vlastní hudbě v podobě 11 autorských skladeb. Komponovat se naučil především během studia na prestižní Juilliard School u Davea Douglase. Hudba dokumentuje vzrušující období posledních pěti let, kdy se z Londýna přestěhoval do New Yorku, přičemž se zabývá identitou britského hudebníka v kolébce jazzu.
Přesun do New Yorku byl úžasný zážitek,“ prohlásil Lewandowski, „mohl jsem pracovat na mnoha místech s takovými hudebníky, jako jsou Wynton Marsalis, Joe Chambers, John Zorn, Steve Wilson, Dave Liebman, Jeremy Pelt, Warren Wolf, Johnny O´Neal, Billy Drummond, JD Allen, Aaron Goldberg, Mike Ledonne a Joe Farnsworth.“
Jeho spoluhráči v triu jsou vycházející hvězdy newyorské scény, pianista Addison Frei, spolužák z Juilliardu, a bubeník Kush Abadey, který přišel z Washingtonu a má za sebou hraní třeba s Melissou Albana, Ravim Coltranem a Dee Dee Bridgewater. S ním Lewandowski tvoří vskutku vynikající rytmiku, jež flexibilně reaguje na improvizace pianisty či dokáže udržovat napětí, když pianista barokizujícím způsobem repetuje či leckdy pouze recykluje výrazné téma. Mnohé skladby jsou tak po momentu překvapení příliš čitelné a předvídatelné. Naštěstí trio umně pracuje s proměnlivou dynamikou a hraje energicky. Lídr se pak blýskne čtyřikrát i jako excelentní sólista.
Úvodní skladba „Introduction“ má podtitul 3.459 Miles, což je vzdálenost mezi Londýnem a New Yorkem. Antré trochu do soudobky, poté melodická lyrika. Často je na albu slyšet straight-ahead jazz, který navazuje na kumulaci motivu, jeho víření, vršení či cirkulaci. Aktérům se to daří ve skladbách „Provavus“ (však to byl také první singl), „Islands“, „Very Well“, „Skyline“ (tady excelují v sólech všichni tři) a závěrečné „Under One Sky“ (nejdelším tracku – 6:21), jež nakonec vyzní až triumfálně. Nechybí ovšem ani křehká balada „The Same Moon“. Ta zachycuje autorovy pocity během tříletého vztahu na dálku s jeho současnou manželkou (naštěstí nyní jsou již oba spolu ve vlastním bytě na Manhattanu). Lewandowski k tomu říká: „Sedával jsem venku pozdě do noci a díval se na Měsíc. Může to znít přehnaně pateticky, ale představoval jsem si, jak se moje žena dívá na ten samý Měsíc tisíce mil daleko.“
Ovšem co mne přímo nadchlo, jsou dvě skladby, které jsou dedikovány dvěma jazzovým osobnostem, k nimž autor vzhlíží s obdivem. „For Paul Bley“ je zprvu vypjatě expresivní, poté bluesově tryskající tok, který vás pohltí. „For Andrew Hill“ je rozvolněnější, s postupy blízkými free jazzu a pochopitelně s eruptivním kontrabasovým sólem.
Joj, kdyby takhle progresivně znělo další triové album Marka Lewandowského!
