Jazz z vrcholků hor

Jazz z vrcholků hor

Jazz z vrcholků hor
Mulo Francel: Mountain Melody
5
Hodnocení

Před třemi měsíci vydal nové autorské album německý saxofonista, klarinetista a skladatel MULO FRANCEL. A je opravdu výjimečné. Nejen skvělou hudbou, jež by se dala charakterizovat jako fúze komorního jazzu a world music, ale hlavně způsobem jejího vzniku. Základ byl nahrán v letech 2013–2020 na vrcholcích deseti hor a na dalších méně obvyklých místech v Norsku, Itálii, Německu, Řecku, Íránu, Egyptě a Číně. Proto album (CD a LP) nese titul „Mountain Melody“. Vyšlo na značce GLM Music.

Francela jsem tady již několikrát představoval, třeba v recenzích jeho duetových nahrávek s Nicole Heartseeker „Forever Young“ či Chrisem Gallem „Mythos“. Ostatně oba na novince participují, Nicole s indickým harmoniem a Chris s pianem a el. klávesami. Lídr ovládá tenor a sopránsax, klarinet, basklarinet i kontrabasový klarinet, měděné trubkové zvonkohry, dřevěné zvonkohry, mandolu, kamenné perkuse, čínský strunný nástroj cheng a sansulu (sansula vychází z kalimby, ale na rozdíl od ní má blánu a rezonanční tělo). Na třinácti skladbách se vedle Francela a dvojice klávesáků různě podílí více než dvacítka muzikantů ze šírého světa, nejen rekrutovaných ze souborů spjatých s autorem Quadro Nuevo, Cairo Steps, Café del Mundo či The Adventures. Jsou to např. Andreas Binder (lesní roh), Philipp Sterzer (flétny), Evelyn Huber (harfa, santur), D.D. Lowka (kontrabas, basová balalajka, drobné ocelové perkuse), Wolfgang Lohmeier (bicí, vikingský roh), Sokratis Sinopoulos (lyra), Bernie Schimpelsberger (perkuse), Basem Darwish (oud), Andreas Hinterseher (akordeon, bandoneon), Rageed William (duduk), Philipp Schiepek (ak.kytara), Tim Collins (vibrafon) a Daniel Nodel (housle).

Příroda, zvláště pak hory, učarovaly Francelovi už v dětství; narodil se totiž na úpatí německých Alp. Horolezectví se pro něj stalo vášní a v posledních letech bere s sebou také hudební přátele. I s nástroji a s nahrávacím zařízením! Společně tak vytáhli na vrchol Olympu basovou balalajku, zvonkohru a indické harmonium, Francel stál na Velké čínské zdi se svými saxofony, Alpy zdolali s bandoneonem, bicími, klávesami a vibrafonem! Francel k tomu poznamenává: „Někdy jsme zachytili ozvěnu. Ale většinou tam není vůbec žádná akustika.“ Proto byl takto nahraný materiál ve studiu podroben pečlivým úpravám a byly dotočeny další nástroje. S jedinou výjimkou, kterou je závěrečná skladba „With or Without the Glacier“, již právě natočili cele v Alpách, a to na dvou místech: na německém Zugspitze (2.962 m) a italském Monte Cevedale (3.769 m).

Všechny skladby jsou melodicky lahodné, zvukově pestrobarevné a posluchačsky vstřícné, nikoli ale nenáročné či dokonce kýčovité. Jsou až dokumentárně narativní, vycházejí z génia loci toho kterého místa. Album otevírá „The Viking“ s antré vikingského rohu; základy vznikly v Norsku na Preikestolenu (804 m) a Kjeragu (1.084 m) v roce 2015. Jímavou melodii, hranou saxofonem, zahušťují lesní roh, flétny a harfa, celé se to line nad hutným rytmickým podložím. To by se dalo de facto vztáhnout na všechny skladby, ovšem v každé převažují jiné inspirace, a tudíž odlišné textury. Miniatura „Lofoten Artic Waters“ je nahrávkou zurčící vody na norském ostrově Lofoten. Následující tři tracky tvoří vlastně suitu, jež v sobě skrývá naléhavé zvolání “Save the Earth!“. Francel ji v roce 2019 natočil se členy souborů Quadro Nuevo a Cairo Steps na Hoře svaté Kateřiny (2.629 m) v egyptské části Sinajského poloostrova v blízkosti biblické hory Sinai, na níž Bůh předal Židům Deset přikázání. První část „The Wise“ má zpočátku ambientní náladu, ale převáží postupně výrazný motiv, který se opakuje a nabývá na intenzitě. Etnicitu umocňují oud a santur. V závěrečné části „The 11th Commandment“ hudebníci variují onen motiv, zavrtávající se do uší, s dominantními klarinety, včetně kontrabasového, harfou, akordeonem a flétnou Nay. „Zachraňte Zemi!“ je novým, jedenáctým přikázáním… Poté je tu dvojice skladeb vytvořených na bájném řeckém Olympu (2.918 m) před více než šesti lety. „Olympic Voice“ s podtitulem Sax & Mountain Echo skrývá ptačí zpěv a tenorsaxofonové sólo, devítiminutová „Rising of Collective Happiness“ je lyricky a barevně rozkvetlá, obohacená nejen o saxofonové sólo, ale též o duduk a jeho nádherný chorus. Skladba „Poet on Mountain Top“ je dedikována čínskému básníkovi a kreslíři Shen Zhou (1427-1509). Francel ji nahrál s Quadro Nuevo. Nejdříve v Zakázaném městě v roce 2013, přičemž zde použil tenorsax, o šest let později se sopránkou improvizoval na Velké čínské zdi. Pochopitelně vznikla hudba chutnající po čínském koření, je zpěvná, zvonivá a jiskřivá. Naproti tomu track „Ikarus Dream“, který nahráli Francel s Quadro Nuevo, Danielem Donelem a Lunou Lowka (flétna) na hoře Kerkis (1.434 m) na ostrově Samos (2015), voní Středomořím; excelentní tu jsou sóla klarinetu a piana. Dvojice skladeb „Chant From the Mountain Trail“ a „Dance of Stars“ vznikla na vrcholu Shir Kuh (4.075 m) v Íránu v roce 2018. Ze Lví hlavy zní nejprve tradiční perská píseň v podání Aidina Tavakkola, bobtnající orientální kolorit zaplavuje také druhou skladbu, svěže roztančenou, ve které jsou roztaveny duduk, Nay, santur, akordeon a mandola. Minimalistická figura klarinetů a fléten, nad níž se vznáší sopránka, tvoří pak skladbu „Vulcano“ (2020), což je sopka (391 m) na stejnojmenném ostrově Liparského souostroví u Sicílie.

Jazz z vrcholků hor je prostě nádherný!