První shluk Grega Smithe na jedničku

První shluk Grega Smithe na jedničku

První shluk Grega Smithe na jedničku
GREG SMITH: Cluster 001
Hudba
Zvuk
Obal
Hodnocení čtenářů1 Hlas
4.5
Celkové hodnocení

Původem kanadský bubeník a skladatel GREG SMITH vydal letos na jaře se svojí mezinárodní skupinou debutové autorské album „Cluster 001“. Velmi vydařené album vyšlo na značce Brooklyn Jazz Underground Records.

Greg Smith se narodil v Montrealu, ale v polovině devadesátých let se přestěhoval do New Yorku. Nyní působí střídavě v Rotterdamu a Berlíně. Ještě než odešel do americké metropole, spoluvytvářel oceňované jazzové projekty Life On Mars a Shuffle Demons. V New Yorku pak spolupracoval především s alternativní jazzovou scénou. Participoval kupříkladu na čtyřech albech uskupení LAMA, kde hrál s trumpetistkou Susanou Santos Silvou, Gonçalem Almeidou, Chrisem Speedem a Joachimem Badenhorstem. V Evropě se stal součástí též progresivní elektronické scény a komponoval hudbu pro divadelní a taneční představení. Tyto hudebně různorodé zkušenosti přetavil do vlastní a vpravdě moderní podoby fusion; v neotřelé fúzi jazzu, rocku a elektroniky s lehce dystopickou náladou se mísí šlapavé beaty, popové melodie, šťavnatá kytara a jazzová improvizace.

Jsem uchvácen zvuky, které vyvolávají představivost,“ prohlásil Smith. „To mě přivedlo na cestu tvorby hudby pro současný tanec a divadlo, což mne následně ovlivnilo a nasměrovalo k tomu, být výraznějším a emotivnějším tvůrcem na poli improvizované hudby. Moje nové album je toho snad důkazem. Snažil jsem se, aby to byl moderní jazz malovaný širokými tahy štětce, jež vytvářejí bohatou tapisérii zvuků a barev.“

Hudebníkem, který na Smithe měl nejvýznamný vliv, byl od počátku slovutný americký saxofonista David Binney, který hraje již na prvním albu Life In Mars z roku 1994.

Byl jsem ohromen tím, jak moc Davidovi záleželo nejen na jeho vlastním přínosu, ale i na našich výkonech. Pozvali jsme ho, aby hrál jako host, ale ve skutečnosti to byl jakýsi výchozí producent. Donutil nás vytvořit si vlastní, jedinečný zvuk,“ nechal se slyšet Smith.

Když se v roce 2019 chystal natáčet toto recenzované debutové album pod svým jménem (kromě bicích tu obsluhuje laptop a hraje na elektronické klávesové nástroje), oslovil Binneyho znovu. V Berlíně si mezitím našel dva multižánrové a improvizačně zdatné kytaristy, původem srbského Vanju Kevresana a Ukrajince Alexandera Maksymiwa. Binney nabídku nadšeně přijal a navrhnul „svého“ nynějšího basáka Logana Kanea. A tak byla kapela Greg Smith Group kompletní. Binney pak nejenže na albu hrál, ale nahrávání de facto vedl a posléze album mixoval a masteroval.

Nahrávka temperamentní, futuristicky abstraktní zvuk, dynamický a barevný,“ dodává Smith.

 

A já nemohu nic jiného, než souhlasit. Byť stopáž alba je necelých 38 minut, je to hutná nálož svěží, šťavnaté muziky v sedmi skladbách, kvalitativně vyrovnaných, bez slabých míst. V žádné nechybí výrazná melodičnost, aniž by se ale ztrácela energie a plnokrevnost. Úvodní „My Pet Robot“ vás vcucne do drsného elektronického rytmu, nad nímž bouří kytara, bicí jsou nervně liché, vše korunují sólové erupce baskytary a altsaxofonu. Binney hraje opravdu znamenitě, což dokazuje každým tónem ve vyhrávkách i sólových chorusech. A třeba v baladě „N.L.X.“ je vůdčím hlasem. V „Leolo“ vystřihne strhující sólový part, v „Ice 911“ se rozpáleně střídá se syntezátorem, králem je i ve skladbě „The Closing“. Nepřeslechnutelné jsou samozřejmě také kytary; jejich síla se projevuje zvláště v typicky powejazzové „A Stable Genius“ a v závěrečné kompozici „Angels & Insects“ evokuje dokonce (rockovou) novou vlnu! Zde si vychutnejte i razantní sólo bubeníka…