Shai Maestro, FOTO: Barka Fabiánová

Shai Maestro nakonec v triu a stejně strhující

Divadlo U Hasičů (Praha) – 23.9.2021

Joe Sanders do Prahy bohužel nedorazil včas a tak bylo nutné zaimprovizovat. Shai si nechal sehnat klávesy značky Nord a rozhodl se vzít na sebe i roli basisty pro tento koncert. Uvedl to tak, že to je pro něj výzva, ale je to vlastně jedno, protože stejně improvizují. Původně avizovaný kvartet se tedy smrskl na trio ve složení Shai Maestro – piano, Philip Dizack – trubka a Ofri Nehemya – bicí.

A v úvodním proslovu Shai skutečně nelhal, protože koncert totiž začíná úplně jinak než ve Wroclavi. Ofri hraje decentní intro, Shai zahleděně sleduje Nord klávesy, jakoby přemýšlel co s nimi a jak ty basové linky bude vlastně hrát, pak usedá k pianu a jednotlivými akordy doplňuje intro bubeníka. Po chvíli vyčkávání se přidá i Philip a jsme svědky prvního medley“, které obsahuje skladby Looking back, GG a Painting

Éterický úvod druhé improvizace obstarává Shai na klávesy, přičemž Philip různě nápaditě fouká i do pístů svého nástroje, který tak najednou zní jako píšťala. Pomalu spolu melodicky rozvíjejí tuto libůstku a trvá dobrých 5 minut, než se přidá i Ofri. Nádherně vystavěná kompozice byla skutečným tripem a pak plynule prešli do další líbezné improvizace, ve které se Ofri vytasil s ukázkovým sólem, ve kterém ukázal nejen svou rychlost, ale i nápaditost a celé trio pak tento kus dohrálo, jako by na pódiu chtěli a měli nechat duši. Posléze jsme zjistili, že do této improvizace byly zakomponovány skladby For All We Know (Ray Charles/Betty Carter) a Mystery And Illusions.

Další kus začíná předehrou na trumpetu, zatímco Shai chodí vzadu po pódiu a píská si melodii, aby po chvíli usedl k pianu a začal rozvíjet skladbu From One Soul To Another. I v tomto se koncert lišil od představení ve Wroclavi, kdy melodii zpívali spolu s publikem. V Praze se rozhodli publikum nezapojit a skladbu dohráli fantasticky sami za frenetického sólování Philipa, zatímco Shai neustále pod jeho sólem opakoval nosnou melodii na piano. Konec koncertu? Naštěstí ne!

Tentokráte se nechali přemluvit k přídavku! Shai něco začal vymýšlet na klávesy a Ofri k tomu začal pískat, na což Shai reaguje a drží na klávesách podklad, aby se mohla přidat i trumpeta. Závěr skladby byl patřičně vyblázněný se zběsile sólujícím Ofrim, do toho navíc ještě přidával Philip na trumpetu a Shai skladbu dohrával vzrušeně ve stoje. A potom ještě další přídavek! To se to hraje, když nenásleduje žádná další kapela na festivalu.

Byl to opět nádherný koncert, takový ten z kategorie snů, kdy se zdánlivý zádrhel v podobě absence basisty vlastně nakonec podařilo přetavit ve výhodu. Shai se s touto výzvou popral s bravurou, stejně tak i jeho spoluhráči. Klidně bych si je zase poslechl příští týden naživo, protože hudba od srdce se nikdy neomrzí.

Fotky: Barka Fabiánová