Skvělý debut tria Treetop!

Naposledy editováno:
Skvělý debut tria Treetop!
Hudba
Zvuk
Obal, booklet
Hodnocení čtenářů12 Hlasů
5
Celkové hodnocení

Hodně se již od léta mluví o česko-slovenském triu TREETOP. A oprávněně. Středem zájmu je debutové album souboru, jež bylo nakonec 10.září v pražském Jazz Docku pokřtěno Petrem Ostrouchovem, který jej na svojí značce Animal Music vydal…

Jak jsme vás již informovali, 25.června vyšel singl a videoklip se skladbou „The Flower She Loves The Most“, jež předzaznamenala výjimečnost chystaného debutu. Ten obsahuje 13 skladeb, z nichž šest je z pera akordeonisty Vojtěcha Drnka, dvě napsal trombonista Richard Šanda; ostatní jsou úpravy skladeb z hájemství vážné hudby (dvakrát Drnkem uchopený Béla Bartók, jednou Edvard Grieg v úpravě kontrabasisty Michala Šelepa), jedna česká lidovka a nakonec kompozice z pera legendárního jazzového kontrabasisty Charlieho Hadena (obé v aranžích Šandy). Čtyři z nich již byly prověřeny sérií loňských videí, takže debut vykazuje jeden zásadní rys: je neobyčejně vyzrálý a co do kvality vzácně vyrovnaný. A výtečný!

Všechny skladby spojuje umná práce s kontrapunktem, dynamikou a zvukomalbou. A smysl pro bohatě odstíněnou, propracovanou a výraznou melodiku. Instrumentální výkony všech protagonistů jsou na vysoké úrovni a slouží celku; nikdo z tria se nevyvyšuje a jejich souznění je vpravdě kongeniální. Jde o nepřetržitý trialog, ani když kontrabas neslouží pouze rytmickému tepu (zářným příkladem budiž skvělé sólo v úvodním tracku „Perseverance“ či vyhrávky v „The Flower She Loves The Most“), popřípadě dialog akordeonu a trombónu. A to i v případě, kdy ten který nástroj převezme hlavní hlas a ten druhý se uchýlí třeba k rytmizování (což činí nejčastěji akordeonista). Posluchač na albu najde progresivní bopové výrazivo („Blues in T“), dokonce hardbopové, evokující Charlese Minguse („And One More, And One More“), ozvěnu Montparnassu („How Do You Feel?“), zašpinění rozšířenou tonalitou soudobé hudby („Drunk“), ponornou, jímavou meditativní lyriku s minimalistickým spodním proudem („Cold & Late“) či mediteránský nádech starobylého tance („Tanec“). Také adaptace převzatých kompozic se vyznačují jedinečnou náladou a emocemi. Dvojice Bartókových bagatel „Andante“ a „Grave“ je prostě nádherná a témbrově vzletná, v Griegově lyrickém kusu „Meledi“ se jímavá melodie mísí s vášní, v lidovce „Koulelo se koulelo“ citové zaujetí s taneční houpavostí.

Album vrcholí (a to doslova) skladbou „Silence“ (také nejdelší – 6:42), v níž se lyrická nádhera témbrů vzklene až někam do nebes a posléze se rozpustí ve vesmíru. Autorovi Charliemu Hadenovi by se tohle zaručeně líbilo. Můžete ostatně sami porovnat, nakolik adaptace triem Treetop souzní s originálem, a přitom je svá; najdete jej na Hadenově stejnojmenném albu s Chetem Bakerem, Enricem Pieranunzim a Billym Higginsem (mimochodem natočeném v listopadu 1987, šest měsíců před Bakerovou smrtí).

A ještě zbývá dodat, že tento úžasný debut kapela pokřtí ještě jednou, a to festivalově na boskovické Melomanii v sobotu 2.října!

Podzimní tour tria Treetop:

  • 1.10. Berlin – Donau115
  • 2.10. Boskovice (Prostor) – Festival Melomania (druhý křest alba)
  • 3.10. Brno – Ponava
  • 4.10. Vienna – Kulturcafé Max
  • 5.10. Bratislava – T3 kultúrny prostriedok
  • 6.10. Budapest – Opus Jazz Club
  • 22.11. Prague – Jazz Bar Akropolis
  • 23.11. Berlin – B-Flat
  • 24.11. Opava – Evžen Jazz Club
  • 25.11. Žilina – Rosenfeldov Palác
  • 26.11. Ostrava – New Music Festival