Příroda, člověk a zvířata v hudbě Libertatem Ensemble
OLYMPUS DLIBERTATEM ENSEMBLE: HiawathaIGITAL CAMERA

Příroda, člověk a zvířata v hudbě Libertatem Ensemble

SPIEVAME PIESNE

STARÉ JAK SVET

UTKANÉ Z PIESKU

UTKANÉ Z VIET…

Toto prosté čtyřverší z písně „40 dní“ jsem zvolil jako motto alba „Hiawatha“, jež natočil LIBERTATEM ENSEMBLE a v dubnu vydal label Real Music House. Na debutu mezinárodního uskupení zní na ploše 47 minut osm písní ispirovaných indiánskou mytologií, čili fascinací přírodou, nadpřirozenými silami a fenoménem snění. Svoje síly zde spojili nadžánroví hudebníci. A výsledkem je až mysteriozní směs jazzu, ambientu, alternativního rocku, písničkářství a soudobé vážné hudby. Vše umocněno vzrušující vizuální stránkou alba z dílny slovenské výtvarnice Miroslavy Kubáňové…

Titulem je jméno irokézského náčelníka a osvíceného duchovního, opředeného legendami, který žil pravděpodobně v 15. či 16.století; dokázal smířit navzájem nenávistné indiánské kmeny a docílit tzv. Velkého míru. Mimochodem témuž Indiánovi složil hold i Mike Oldfield; „Song Of Hiawatha“ se zhudebněnými verši anglického romantika Henryho Longfellowa, je součástí druhé věty rozměrné rockové svity „Incantations“ (2LP z roku 1978).

Slovenská autorská dvojice Robert Pospiš (zpěv, syntezátor) a Martin Sillay (kytary, baskytara) se obklopili pěticí instrumentalistů nejen ze Slovenska, ale též Maďarska a Srbska. Jsou to trumpetista Kornél Fekete-Kovács, saxofonista Nikolaj Nikitin (ti se spolu často potkávají), baskytarista Nenad Vasilić (tento Srb, žijící nyní ve Vídni, má v portfoliu již takové osobnosti jako Mark Murphy, Sheila Jordan, John Hollenbeck či Richie Beirach), pianista a hráč na syntezátory Janci Rigó Jr. a bubeník Marián Ševčík.

Několik měsíců před nahráváním jsem vytvořil jakýsi pocitový a významový mustr,“ vyjádřil se Pospiš. „Symboly, prostředí, texty, výjevy. Mnohé se zrodily v mých snech. Všechny spojovala specifická mystika. Příroda / člověk /zvířata. To je esence indiánského uvažování o životě jako takovém…“ A Sillay dodává: „Hudba vznikla během společného session ve studiu našeho vydavatelství. V průběhu několika měsíců po nahrávání jsme s Robertem vytvářeli vlastní svět, který spojuje hudbu se slovy. Našim cílem bylo ponořit se do poslechu až ve formě jistého druhu meditace a vytvořit prostředí, které působí až mysticky…“

A protože všichni hudebníci byli naladěni na stejnou vlnu, a tudíž se nechali vést intuicí, výsledkem je album, jaké v srdci Evropy jen tak nenajdete. Samozřejmě, že vše stojí na kytarových základech, které jsou určující pro alternativní rock, ale ten pohlcuje naprosto přirozeně a nesmírně kreativně další žánrová výraziva. Již v úvodním tracku „Hiawatha“ se nechte unášet linoucím se mysteriozním zvukem, nechte se ponořit do narativního, hluboko posazeného polozpěvu („Ten starý špinavý strom/tu stojí dlhšije/ako mestá/a naráža do země/a nedokáže prestať…“), zdánlivě bez emocí, nechte se znepokojovat freejazzově ochucenými dechy a pozvolným bobtnáním materie. V písni „40 dní“ plyne sugestivní zpěv, i refrén je zesílený, vyhrávky trubky lidský hlas umocňují. „Jeruzalem“, mimochodem nejdelší kompozice alba (9:53), je sycen niterně éterickým ambientem, ponornou polorecitací, meditativním plynutím; piano, sax a hlavně trubka odkrývají v jímavém motivu emoce („Jeruzalem/štyri krát k múru/a späť/počítam kroky/a rátam tisícročia./Pre tvoje oči/pre tých, ktorí/sa neotočia…“); při sóle trubky mi to celé evokuje Art Zoyd, až jsem pohlcen husinou, tím orgasmem kůže. Nejpísňovější je na albu „Mesiac stoji na svojom mieste“, svižnější kus s pravidelným tepem, emocemi a prolínajícími se vyhrávkami trubky a saxofonu. „Hymnus“ je tvořený drony, ambientní hustotou a vrásněním, zpěv je rozdrobený, ponor ten nejhlubší. „Sen o indiánskej rezervácii“, jímavý a meditativní, včetně recitace textu, je usazen ve výrazném basovém riffu, což přináší nádech šamanismu. „Maheoo“ překvapí elektronickým rytmem a šťavnatým jazz-rockovým výrazivem. Závěrečná „Divoká“ navzdory názvu opět pluje po ambientní hladině s melodickou basovou linkou, přičemž zpěv se noří do snu… a každý z nás si může představit cokoli příjemného či vzrušujícího. Podle nátury. Nikdo nemůže zůstat stranou, nedotčen…

 

LIBERTATEM ENSEMBLE: Hiawatha
zvuk
100
obal
100
hudba
100
100