THE OFFERING OF CURTIS ANDREWS: Speaking Hands

Bohatě mluvící ruce v nabídce Curtise Andrewse

THE OFFERING OF CURTIS ANDREWS: Speaking Hands
zvuk
100
obal
100
hudba
100
100

THE OFFERING OF CURTIS ANDREWS je pozoruhodný jazzový soubor z kanadského Vancouveru s mezinárodním obsazením hostujících hudebníků z Kalifornie, Zimbabwe, Ghany a jížní Indie, který vede bubeník, perkusista a skladatel Curtis Andrews. 2.dubna vyšlo druhé album tohoto ansámblu s příznačným titulem „Speaking Hands“…

Světoběžník Curtis Andrews již dvacet let získává zkušenosti studiem a hraním prakticky na všech kontinentech. Zásadní pro jeho kariéru se stal Sri Trichy Sankaran, který ho zasvětil do hry na oboustranný buben mridangan a do hudby prehistorického státu Karnataka v jížní Indii vůbec. Ten se také ve čtyřech skladbách objevuje jako host. Díky eponymnímu debutovému albu Andrewsova souboru, jež bylo vyhlášeno kanadským Albem roku 2008, se on sám stal jedním z neuznávanějších kanadských instrumentalistů. Kromě spolupráce s jazzovými muzikanty v Kanadě hraje často v Zimbabwe, neboť je tu členem skupin Zhambai Trio a Zimbamoto, a spolupracuje zhusta též s jihoindickým zpěvákem Vidyasagaretem Vankayalou. Novinka, na niž se čekalo více než 11 let, vyšla sice opět vlastním nákladem, ale její cestu mezi posluchače (nejen) napříč celou Severní Amerikou umožňuje dynamická PR práce společnosti Orange Grove Publicity. Tu vede Ernesto Cervini, sám muzikant; ostatně nedávno jsem se tu o něm zmínil jako o členovi pozoruhodné kapely TuneTown…

Základní sestavu The Offering Of Curtis Andrews vedle lídra tvoří kytarista Jared Burrows, vibrafonista Robin Layne a baskytarista David Spidel. Doplňuje je dalších 17 muzikantů, včetně již zmíněného Sankarana houslistka Meredith Bates, houslista Kaushik Sivaramakrishnan, trumpetista Kristian Naso či ansámbl bicích nástrojů z ghanské vesnice Dzogadze.

Curtis Andrews je autorem všech skladeb vyjma závěrečné „Chapu Tala Malika“, kterou napsal Sri Trichy Sankaran. V ní samozřejmě vítězí výrazný indický kolorit a hraje zde hlavní roli mridangan. Také další tři kompozice čerpají z indické hudby. V „Tight Rope, Short Walk“ zní i buben kanjira, na který hraje Sankaran, a v sóle dokonce flétna bansuri (Neelamjit Dhillon). V sólových chorusech ji doplňují vibrafon (Mark Duggan) a housle (Kaushik Sivaramakrishnan). V nejdelší skladbě „The Rainmaker“ (13:31) vás doslova zavalí bohaté rytmické figury, jazz-rocková hutnost, strhující sóla vibrafonu (Robin Layne), kytary, houslí a perkusí (Andrews a Sankaran). Další rozměrná kompozice, titulní „The Speaking Hand“ (10:09), vskutku dokládá narativně instrumentální úroveň aktérů; všimněte si též jazzově proměnlivých kytarových partů, to je prostě lahůdka!

V sedmiminutovce „Locomotion“ se pak Indie střetává s Afrikou, takže výsledkem je fusion s říznými afro-jazzovými sazbami a indickými rytmy, ve kterém vás smetou sóla kytaristy, trumpetisty a bubeníka. Pětice afrických skladeb evokuje (tomu se ostatně nedá vyhnout) etiopský jazz Mulatu Astatke. V úvodní „Tom TaTom TaKaTom TaKiTaTom“ se do typického rytmického přediva zařezávají šťavnaté dechy (trumpetista John Korsrud, saxofonista Colin Maskell) a sóla trubky a tenora. Vzkypělé perkuse odstartují postupně houstnoucí afro-beatovou jízdu „30 for 32 in 25“, v níž se zaskví altsaxofonové sólo Neelamjita Dhillona a v závěru úderná minimalistická figura. „A Frayed Knot“ (Roztřepený úzel) se vyznačuje spojením šťavnatého fusion s lichými polyrytmy, „Kobla“ mísí africký kolorit s karibským veselím; v závěru se vyloupnou domorodé bubny z Ghany. Příkladem skvěle tvarovaného a gradovaného afro-jazz-rocku je pak „The Shapeshifter“ s nezadržitelným rytmickým proudem a sóly Kristiana Naso, Jareda Burrowse a Curtise Andrewse.

Tahle Andrewsova nabídka je jednou z nejlepších nahrávek z hájemství world-jazzu, jakou jsem za poslední roky slyšel!