Když Utopie není jazzovou utopií
TuneTown: Entering Utopia

Když Utopie není jazzovou utopií

TuneTown: Entering Utopia
zvuk
100
obal
100
hudba
100
100

Trio TUNE TOWN patří k tomu nejzajímavějšímu z kanadské jazzové scény. Toto torontské trio, v němž místo harmonického nástroje piana vévodí saxofon, vydalo 19.března na značce Three Pines Records druhé album. Dostalo titul „Entering Utopia“…

Trio TuneTown vzniklo v roce 2016 a od počátku vzhlíželo k oněm skvělým saxofonovým triím z přelomu 50. a 60.let, zvláště pak k těm, jimž vévodili Sonny Rollins a Lee Konitz. Debutovalo nahrávkou „There From Here“ (2019), ovšem letos se objevila lahůdka nejlahodnější; „Entering Utopia“ já osobně považuju totiž za jazzovou bombu! Obsahuje deset autorských skladeb, včetně tří improvizovaných zvukových drobniček, a dva pozoruhodně uchopené standardy, které natočila během dvou nahrávacích dnů trojice výtečných instrumentalistů. Saxofonista (tenor, sopránka) Kelly Jefferson je členem celé řady zámořských orchestrů (také toho, který vede Maria Schneider) a ve svém portfoliu má plejádu jazzových hvězd (Phil Woods, Clark Terry, Al Jarreau, Nicholas Payton, Brian Blade, Randy Brecker, Joey DeFrancesco atd.). Kontrabasista Artie Roth vedle vlastního souboru, s nímž doposud realizoval tři alba, hraje v The Rich Underhill Group, Bob Brough Quartet, Kollage and The Jazz Collective. Bubeník Ernesto Cervini patří k bubeníkům tzv. staré školy (Art Blakey, Billy Higgins), je lídrem vlastního kvarteta Tetrahedron a sexteta Turboprop, hraje také v oceňovaném triu Myriad3, přirovnávanému k The Bad Plus či E.S.T. (s klávesákem Chrisem Donnellym a basistou Danem Fortinem). Spolupracoval také s jazzovými velikány Joem Lovanem, Clarkem Terrym, Bennym Golsonem, Eddiem Danielsem či Scottem Robinsonem.

TuneTown LIVE - Billyish (Ernesto Cervini)

Každý track na tomto albu překvapí, každý má minimálně jeden výrazný nápad. Leckdy se to odvíjí od konkrétní inspirace. Třeba hned úvodní „Hello, Today“ je pozdrav populárního amerického komika Davida Crosse; proto ve skladbě nechybí humor, rozvernost, byť na bluesovém základě. A náležitě se tam blýsknou všichni tři protagonisté.

Titulní „Entering Utopia“ představuje línou, éterickou baladu, inspirovanou standardem „Out of Nowhere“ a připomínající knihu „Utopia“ humanisty 16.století Thomase Mora. Ukolébavka „Layla Tov“ se měla původně jmenovat „Ethan´s Lullaby“ na počest narození prvního Cerviniho synovce; zní tu nádherná sopránka. Řízná hardbopovka „Billyish“ je věnována bubeníkovi Billu Stewartovi a autor Cervini se tady vskutku vyřádil! Stejně tak Jefferson s tenorem ve strhující jízdě. Ve „Flood, Deluge“, společné improvizaci, přichází ke slovu freejazzové výrazivo. V „Sycamore“, nejdelší kompozici (6:38), trio evokuje mystiku okolo platanu, symbolického stromu z amerického Jihu, samozřejmě s bluesovým cítěním a výraznými groovy. Standard Charlieho Parkera „Cheryl“ bopuje pěkně zostra, i s bubeníkovým sólem. „Memories Remain“ věnoval autor Roth památce jeho zesnulé vídeňské tchýni, kterou měl moc rád a jež ráda vyprávěla. Ve finále v podobě standardu „Blue Gardenia“ odkládá Cervini paličky, aby zahrál na basklarinet; společně s tenorem a basovými akordy působí tahle swingovka neobyčejně příjemně a vřele…