Je radost poslouchat debutové nahrávky současných mladých jazzových souborů, jakým je i londýnský HOWL QUARTET. Jeho LP a CD pod názvem „Life As We See It“, jež si vydal 5.března vlastním nákladem, patří mezi ně…
Howl Quartet, který tvoří altsaxofonista Dan Smith, tenorsaxofonista Harry Brunt, kontrabasista Pete Komor a bubeník Matt Parkinson, hraje osobitou směs jazzu, britské lidové hudby, současných groovů a improvizační volnosti.
Míchají tak britský, evropský a americký jazz do svébytného tvaru, nové estetiky. Jednoduše eklektizmus přetavený do vlastního rukopisu, do vlastního pohledu na jazz, nejen na život, jak naznačuje titul alba.
Stopáž sice není rozměrná, pouze necelá půlhodina, ale slovo „pouze“ patří do uvozovek. Je toho zde k poslouchání habaděj. Každá z deseti skladeb představuje hustou lahůdkovou jazzovou krmi z výše zmíněných ingrediencí. Úvodní „Woof“ je doslova bebopovou tkaninou (jak velí titul), s výtečnými saxofonovými sóly a s rytmikou lehkorukou, žádný těžký zadek, jak se hlavně ve swingovém jazyce říká. „Nobody, Nowhere“ působí volnější formou, frázování je členitější, rytmika jakoby plave na vodě, chybí emoce; až v závěru se vyloupne melodické téma.
„Dutch Courage“ sytí hutná rytmika, šťavnaté sazby a gradované sólové jízdy saxů (u tenora s ostnem free jazzu). „One For the Hedge“ je hustým dialogem saxofonů, bez rytmiky. V „Benoit´s Reprise“ excelují svižné bopové sazby a v sólových chorusech altkař a basák. Nechybí ani klasika, respektive J.S.Bach, a to v umně kontrapunkticky vedených saxofonových hlasech v „Invention No.13“. V melodické a jemné skladbě „Back To Basics“ kraluje skvostná altka, jež plouživě až ponorně vykresluje melodii. „Badger“ (Jezevec) je postaven na výrazném, živoucím tématu, precizně vykresleném. „Chew Bamboo“ představuje (c)hutnou hardbopovku se strhujícími sóly altsaxu a kontrabasu. Album uzavírá „Fairfield“, čerpající z lidové hudby; povšimněte si, že souzvuk saxů evokuje dokonce dudy…