Hlasy Země zní naplno z Kanady
AMANDA TOSOFF: Earth Voices

Hlasy Země zní naplno z Kanady

AMANDA TOSOFF: Earth Voices
zvuk
100
obal
80
hudba
100
koncept
100
95

Již šesté autorské album vydala na konci ledna kanadská jazzová písničkářka a pianistka AMANDA TOSOFF. Zove se „Earth Voices“. Stalo se tak díky torontskému labelu Empress Music, který založili skladatel a hudebník Steve Webster a vokalistka Emilie-Claire Barlow. Ta se také významně na albu podílí…

Hlasy země totiž tentokrát nepatří vokálu autorky Amandy Tosoff; ta je tu především jako pianistka a aranžérka, jež skvělým způsobem ke svému sextetu připojila též smyčcové kvarteto. Vokálních partů se ujala plejáda kanadských zpěvaček, doplněná o Alexe Samarase, člena navýsost experimentálního vokálního ansámblu Meredith Monk. Instrumentalisté jsou tu navíc excelentní, patřící ke kanadské jazzové smetánce. Altsaxofonistka čínsko-židovského původu Allison Au se může pochlubit např. kanadským Jazzovým albem roku 2016 („Forest Grove“). Sopránsaxofonista Kelly Jefferson je členem celé řady orchestrů a také ceněné kapely Chris Tarry Group, etablované na newyorské scéně. Kytarista Alex Goodman nyní působí taktéž v NYC, kde si zahrál již s takovými veličinami, jakými jsou John Patitucci, Joel Frahm či Charles Lloyd. Kontrabasista Jon Maharaj doprovází zhusta zpěvačky napříč žánry, ve svých formacích ho ale mají také saxofonista Eli Bennett a kytarista Reg Schwager, elitní jazzoví instrumentalisté. Morgan Childs patří k nejvytíženějším kanadským bubeníkům (Igrid Jensen, Rob Scheps, Mike Murley, Brad Turner atd.). Ti všichni vytvářejí bezmála šestačtyřicetiminutovou zvukomalebnou poezii v osmi písních, ve kterých fúzuje jazz s folkem a popem; v pěti z nich Tosoff zhudebnila skutečnou poezii…

To je případ hned prvního tracku „A Dream Within a Dream“, zhudebněné básně Edgara Allana Poea. Zpívá tu Emilie-Claire Barlow, jedna z nejoceňovanějších kanadských vokalistek (zmiňuji se o ní již v úvodu). Její hlas je příjemně sytý, přesto plný i zneklidňujících emocí. Hudba je energická, onde zvolněná, nechybí sólo šťavnaté sopránky. Následuje „Sonnet 49“ s verši Pabla Nerudy, kde hostuje zpěvák Robin Dann, jinak člen indie-popové a neo-soulové formace Bernice; piano a smyčce umocňují sytou lyriku. „Birdwings“ je zhudebněný Rumi, súfistický básník ze 13.století, interpretovaný tvárným, narativně bohatým zpěvem Alexe Samarase, umocněným opět lyrickými tóny smyčců a piana, včetně sóla Tosoff. V nesmírně jímavé a křehké písni „To a Stranger“ s textem básně Walta Whitmana exceluje Felicity Williams (z kapely Bernice). Album vrcholí emotivně vygradovaným songem s přiléhavým názvem „Finis“; Emilie-Claire Barlow vyzpívává verše kanadské básnířky Marjorie Pickthall. Život této nejmilovanější autorky své generace vyhasnul v pouhých 38 letech v roce 1922 (embolie po operaci).

Kolekci ústrojně doplňují tři převzaté písně. V „Here and Heaven“, již napsal slavný klasický violoncellista Yo-Yo Ma pro crossoverový projekt „Goat Rodeo Sessions“, s přirozeně plnokrevným nasazením zpívá (s Alexem Samarasem) Michelle Willis, jež na sebe strhla celosvětovou pozornost účinkováním s brooklynskou úderkou Snarky Puppy. Hudba je též sycená emocemi, mnohdy až vypjatými, jež se střídají s folkovou ryzostí. „Oh, Life“ Mika Rosse s křehkým ponorem, umocněným něhou piana a smyčců, zpívají Alex Samaras a Laila Biali, proslavená po boku Chrise Bottiho, Stinga, Suzanne Vega a jejíž eponymní sólové album se stalo kanadským Jazzovým albem roku 2018! Oba songy pocházejí z téže desky, výše zmíněného projektu „Great Rodeo Sessions“ z roku 2011, za kterou protagonisté Yo-Yo Ma, Stuart Duncan, Edgar Meyer a Chris Thile získali dvě ceny Grammy. A konečně lahůdka z velkým L – „The Fiddle and the Drum“ Joni Mitchell! Píseň pochází z alba „Clouds“ (1969), ale poté, v roce 2007, se stala předlohou pro stejnojmenné baletní představení Alberta Ballet Company. Torontská folková zpěvačka Lydia Persaud zpívá v úvodu dokonce a´capella, ovšem postupně lyriku zaplavuje stále intenzivněji instrumentální proud s gradovanými sólovými chorusy altky, piana a kytary. To je opravdový vrchol již tak výtečného alba, jež se mi jeví jako zatím nejlepší jazzový vokální počin s letošním vročením…

Jsou libo tři ukázky? Měly by podpořit moje slova: