Nechte přilétnout zpívající černé anděly Miroslava Tótha!
Black Angels Songs

Nechte přilétnout zpívající černé anděly Miroslava Tótha!

Máme vieru v ľudskosť. Silu čerpáme z pamiatky na obete zhovadilých ideológií a z umenia, ktoré presahuje balast doby. Black Angels Songs sú výkrikom. Vznikli na popole našich mŕtvych, v konfliktoch s našimi nepriateľmi a v našich vlastných vášnivých sporoch o zmysel života a pamäti.“ Fedor Gál

To jsou slova známého slovenského sociologa, jež se vztahují k dalšímu (nejen)hudebnímu projektu avantgardního hudebníka a skladatele MIROSLAVA TÓTHA. Jeho nejnovějším počinem je chystané album „Black Angels Songs“, jehož část je věnována rodičům Fedora Gála, Barboře a Vojtěchovi Gálovým. Skrze jejich osud autor svoje dílo věnuje památce obětem holokaustu. (Vojtěch Gál byl zavražděn německým vojákem při pochodu smrti z koncentračního tábora Sachsenhausen v dubnu 1945, Barbora s oběma dětmi, Egonem a právě Fedorem, naštěstí přežili v terezínském ghettu.) Nahrávka vyjde na Tóthově značce Tothem records 14.března jako vinyl se speciální přílohou – flexi diskem s autentickým komentářem Fedora Gála. V tento den, kdy si mimochodem mnoho Slováků s dojetím připomíná výročí vyhlášení samostatného, byť fašistického Slovenského štátu, jenž se aktivně podílel na transportech svých židovských spoluobčanů do táborů smrti, se uskuteční také online přenos z koncertního provedení díla v tramvaji na Trnavském Mýte v Bratislavě, přejmenované na T3-Kultúrny prostriedok. Hrát budou samozřejmě protagonisté albové nahrávky Miro Tóth s elektronikou a česko-slovenský smyčcový Dystopic Requiem Quartet.

Jde o další Tóthův konceptuální projekt. Ten předešlý, operní svitu „Muž v skafandri“, jsem tady nedávno recenzoval. Chystaný „Black Angels Songs“ je inspirován pro 20.století ikonickým kvartetním dílem amerického skladatele Georga Crumba „Black Angels“. Ten jsem měl mimochodem štěstí slyšet v koncertním provedení (a to v chrámu sv.Barbory) v rámci Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora 2013, a byl to vrcholný zážitek! Tóth ideu kompozice přenesl do ještě hlubší minulosti, na kterou se zapomíná (holokaust), o níž pojednává soubor devíti vojenských a pohřebních skladeb (první část „Book I.“), a zároveň do alarmující současnosti, kdy se témata cedí skrze elektroniku („Book II.“). Oběti holokaustu se tak střetávají se současnou vlnou extrémismu a nacionalismu. A člověka jímá úzkost, a zároveň je vyburcován postavit se zlu čelem… A může také přispět na konečnou realizaci projektu, neboť byla zároveň spuštěna crowdfundingová kampaň na platformě StartLab.

Recenze bude samozřejmě následovat hned, jak se tento výjimečný projekt zhmotní…