Mike Scott a jeho sebrané jazzové jemnůstky
MIKE SCOTT

Mike Scott a jeho sebrané jazzové jemnůstky

MIKE SCOTT: Collecting Things
zvuk
100
obal
70
hudba
80
83

Kytarista MIKE SCOTT, který patří k nejvýraznějším jazzovým hudebníkům v jižní Kalifornii, vydal 21.ledna ve vlastní režii a za vydatné promo pomoci Mouthpiece Music další album (CD, LP) – „Collecting Things“. A předesílám, že výtečné…

Mike Scott významně figuruje na jazzové scéně v Los Angeles již více než dvacet let. Je zakládajícím členem The Los Angeles Jazz Collective (2007). Ovlivněn swingem, klasickou hudbou, blues i rockem je všestranným hráčem, schopným zahrát cokoli pro potřeby televize i filmu. Na pódiích i v nahrávacích studiích stanul po boku Stevieho Wondera, Seamuse Blakea, Matta Wilsona, Vinceho Mendozy, Larryho Koonse, Benna Wendela, Davida Sillse či Aimee Nolte. Na novince, pro niž až na jedinou výjimku napsal všechny kompozice, hraje s hvězdným kvartetem, s muzikanty patřícími mezi losangeleskou jazzovou smetánku. Pianista a varhaník Joe Bagg, mimochodem žák Kennyho Barrona, má taktéž bohaté portfolio: Bobby Hutcherson, Billy Higgins, Charles McPherson, Madeleine Peyroux atd. Kontrabasista Darek Oles (coby původem Polák Darek Oleszkiewicz, ale od roku 1987, od studií, žije v L.A.), žák Charlieho Hadena, spoluzakládal Los Angeles Jazz Quartet (1993), tvrdí muziku sólo, v triích, kvartetech, např. s Bobem Mintzerem, též v duu s Bradem Mehldauem, doprovázel Annu Mariu Jopek. Bubeník Jake Reed působí v symfonických tělesech, na jazzovém poli je znám z formací Larryho Goldingse, Anthonyho Wilsona, Boba Mintzera či Lese McCanna. Solidní skvadra, co říkáte?

A ta muzika! Není to sice žádný progres, ani to neútočí na uši; jde o měkký, vřelý, většinou lyrický sound, přesto plný emocí a naléhavosti. A který potěší každého jazzofila. Deset tracků na ploše necelých 47 minut je optimálních, Scottovo kvarteto nic neředí, ale ani klopotně nezahušťuje a nezhutňuje. Leckde zní i solo akustická kytara, což je hned v úvodní, barokně laděném preludiu „Sol Minor Prelude“, či pouze v duu s pianem v latině „Dark Bossa“. Akustická kytara pak exceluje ještě ve skladbách „Rondo“, ve kterém zní šťavnatá směs klasiky a jazzu s hispánskou příchutí, a závěrečné „49“ pro změnu s countryovým kořením. Scottova elektrická kytara exceluje v ostatních skladbách, včetně coververze hitu Barbry Streisand „On A Clear Day“, jež není ani trochu swingová, alébrž sycená jakýmsi kvazi tangem. Zvláště ve spojení s varhanními barvami pak jeho kytara zní obvzláště lahodně, byť plnokrevně. Jako je tomu ve skvostném blues „Jack´s Dilemma“ a přívětivé baladě „Coda“. Vedle lyrických kousků „Sol Minor“ a „Now And Later“, v němž se blýskne v sóle také kontrabasista, se čtveřice protagonistů vzepne k parádní nabluesovělé bopové jízdě v „Bloom Diddle It“, ve které parádní sólové chorusy vystřihnou všichni…