WLOSOK / MCGUIRK / RILEY TRIO: Never Too Old For Love

Wlosok, McGuirk a Riley nejsou příliš staří na standardy…

WLOSOK / MCGUIRK / RILEY TRIO: Never Too Old For Love
zvuk
95
obal
80
hudba
85
87

Vloni vyšlo ještě jedno album, jež by bylo tady záhodno zmínit. WLOSOK / MCGUIRK / RILEY TRIO vydalo vlastním nákladem (s pomocí donátora a spoluproducenta Lukáše Herinka a jeho LH Promotion) dvojalbum „Never Too Old For Love“. S hostující zpěvačkou CARLY JOHNSON…

O bývalém severomoravském jazzmanovi, pianistovi a skladateli Pavlu Wlosokovi, od roku 1995 působícím v USA, jsem tu již vícekráte psal, dokonce jsem s ním vedl velký exkluzivní rozhovor. Ke svým triovým projektům rád zval jako hosty výrazné osobnosti amerického jazzu, a ty neodmítaly. Jako v roce 2013 Joel Frahm, v roce 2015 Donny McCaslin, o rok později Paul Bollenback či před dvěma lety Rick Margitza („Storyteller“).

Wlosok/McGuirk/Riley Trio vydalo první album v roce 2012 („Jubilee Suite/Live at the Grey Eagle“), takže toto je jeho návrat po osmi letech. Kontrabasista Mike McGuirk má ve svém úctyhodném portfoliu třeba Johna Abercrombieho, Marca Coplanda, Davida Liebmana, Tima Haganse, Dona Friedmana a Joeyho Barona, bubeník John Riley kromě převažujících bigbandových zkušeností hrál s Johnem Scofieldem, Garym Peacockem, Mikem Sternem, Joem Lovanem či Bobem Bergem. V této souvislosti je zajímavý ten fakt, že jeho hra s Wlosokem a McGuirkem je neobyčejně citlivá a postrádá přílišnou razanci, jež by narušovala měkký sound tohoto tria. Umocněný také tím, že na celém prvním disku, jenž je sestaven ze standardů, a v poslední skladbě druhého, z větší části Wlosokova autorského CD, zpívá Carly Johnson. Ta není čistokrevnou jazzovou vokalistkou, byť se stala nejvýraznější tváří louisvillské hudební scény. Spolupracovala s Norah Jones, také s Jacobem Duncanem a jeho folk-fusion kapelou Liberation Prophecy, v duu s kytaristou Craigem Wagnerem či Willem Oldhamem se věnuje alternativnímu country.

Jak už bylo výše zmíněno, první CD obsahuje standardy, a to osm opravdu známých písní z tzv. Great American Songbook. Nechybí křehká „God Bless the Child“, již stejně jako Billie Holiday dokázala Carly Johnson gospelově vygradovat; trio hraje skvostně, válí v sóle i kontrabasista. Ostatně McGuirk nejen tvrdí muziku, ale projevuje se zhusta jako výtečný sólista na celé nahrávce. Bubeník sice v tomto směru zůstává upozaděn, ale právě díky jeho spolehlivému a neagresivnímu rytmickému tepu se mohou pianista a kontrabasista pouštět na výlety do krajin improvizace. Nijak divoké, přesto výživné, šťavnaté, plnokrevné. Totéž se dá vztáhnout v plné míře i na zpěv. Jazzové frázování se občas mísí se sklonem ke countryové kantiléně, což v tomto případě působí nikoli rušivě, ale osvěživě. A tak si posluchač může vychutnat písně jako „Someday My Prince Will Come“, nabluesovělou „Georgia On My Mind“, zpěněnou „My Foolish Heart“ či parádně swingující „I Thought About You“.

Druhý disk je sestaven ze sedmi skladeb, z nichž čtyři jsou Wlosokovy kompozice. Z převzatých se tu skví Gillespieho klenot „Con Alma“, plná šťavnatých klavírních běhů, že by se za ně nemusel stydět ani George Shearing, který ji hrával. Virtuózní piano i kontrabas zdobí gradovanou Chaplinovu skladbu „Smile“, více než devítimutovou baladu „Alone Together“ trio spřádá opravdu nahusto, květnatě, s narůstající intenzitou, a přesto se neztrácí krásná melodie. Z autorské Wlosokovy dílny zní melodicky a harmonicky bohatá „Karolina“, evansovsky mistrně zahušťovaná. Baladu „Everything Happens To Sphere“ najdeme již na albu „Smile Baby Smile“ s kytaristou Paulem Bollenbackem (2016), tady kytaru plně nahradí ponorné kontrabasové sólo. „Feel the Love“ je plná vášně a uhání téměř nu-jazzově. Disk a celé dvojalbum uzavírá bezmála devítiminutová kompozice „Lament For My Father“, v níž vznícené a vrstevnaté exprese doplňují vokální imprese Johnsonové. Patrná je tu inspirace vážnou hudbou, prosakuje tu samozřejmě smutek, ale také jakési odhodlání, přetavené nakonec ve spirituální podobu, tudíž naději…