Swingová dravost Heart of Dixie
HEART OF DIXIE: In Love with Basie

Swingová dravost Heart of Dixie

HEART OF DIXIE: In Love with Basie
zvuk
100
obal
90
hudba
80
90

Brněnská jazzová scéna nežije jen moderními bigbandy či avantgardními uskupeními. V prosinci vydala vlastním nákladem debutové album swingová kapela HEART OF DIXIE, a to s příznačným titulem „In Love with Basie“. Oktet se čtyřmi dechy se tu zaměřuje na nejslavnější bigbandové hity swingové éry, přičemž se snaží zachovat původní velkolepý zvuk. Kolekce deseti swingových skvostů vyšlo na vinylu (což jim sluší dvojnásob) a dostupné je také na všech velkých streamovacích platformách.

Heart of Dixie v posledních dvou letech začalo bít vlastním swingovým srdcem díky aranžím z pera pianisty Čeňka Krauta. Záměrem nahrávky pak bylo přiblížit se legendárním živým albům Counta Basieho z padesátých let, proto bylo album natočeno ve velkém sále studia Jalovec (v Babicích nad Svitavou) s přirozeným dozvukem na dobové mikrofony Neumann.

Členové ansámblu se zčásti rekrutují ze studentů jazzové katedry na JAMU. Kapelník, kytarista a zpěvák Jan Čarek si v nedávném rozhovoru pro ČRo Jazz tuto školu pochvaloval: „JAMU je otevřená těm, kteří chtějí investovat čas do starého jazzu. Navíc na škole jsou i přímo experti na tuto hudbu, jako je například trumpetista Juraj Bartoš.“ Sestavu tak vedle tenorsaxofonisty Petra Chadima a bubeníka Kristiána Kuruce dotvářejí zkušení instrumentalisté jakými jsou kontrabasista Vladimír Micenko (E Converso, Fanfán Tulipán, Divergent Connections Orchestra), trombonista Jan Galia, trumpetista Jiří Kotača, altsaxofonista a klarinetista Marek Kotača (všichni tři Cotatcha Orchestra).

Mezi deseti slavnými skladbami vévodí samozřejmě Count Basie, nechybí ale ani Duke Ellington, Ray Anthony či Benny Goodman. Album otevírá „Sure Thing“ s opravdovým basieovským odpichem, šťávou a plnokrevnými sóly. V ellingtonovce „Just Squeeze Me“ hostuje švýcarská zpěvačka Géraldine Schnyder a vystřihne ji nadmíru solidně. „Caravan“ je hodně roztančená, swingově uvolněná, s vůdčím klarinetem a trombonem a posléze řetězem skvělých sól. Když ochutnáte ten hutný, prokrvený a hbitý rytmus s kytarovou jíškou, bez těžkého zadku, jako například v Garnerově „Like It Is“, máte pocit, že Král swingu nikdy nezemřel! A další odpichovky s lehkorukou rytmikou, svěžími dechovými sazbami, šťavnatými sólovými chorusy a sice sporými, ale o to údernějšími klavírními vyhrávkami se vylupují: „9:20 Special“, „Vine Street Rumble“, „Confessin´the Blues“, kde se Jan Čarek jako zpěvák nemusí vůbec stydět (Joe Williams by dozajista zvedl palec), goodmanovská paráda „Down South Camp Meeting“, sinatrovka „Jeepers Creepers“ s vokální úderkou The Dixie Boys (Jan Čarek, Petr Chadim, Jan Galia a Čeněk Kraut) a ve finále swingová dravost „The Fox“ Raye Anthonyho.

Bravo!