Česká experimentální a progresivní hudba na skvostném dvojvinylu
Jiná hudba – Czech Experimental and Progressive Compilation

Česká experimentální a progresivní hudba na skvostném dvojvinylu

Jiná hudba – Czech Experimental and Progressive Compilation
zvuk
100
obal, booklet
100
hudba
80
idea
100
přínos
100
96

Vlaštovka sice jaro nedělá, ale tahle v podobě 2LP „Jiná hudba – Czech Experimental and Progressive Compilation“ ano, neboť představila 1.prosince nové nezávislé vydavatelství – Dysphoricam Audio productions z Brna. Otec labelu Josef Šetek tak odstartoval (doufejme) novou a ještě smělejší kapitolu v tuzemském vydávání nekomerční hudby…

Titul byl vydán v počtu 500 číslovaných kusů dvojvinylu, vskutku nadstandardně vypravených. A samozřejmě také v digitální formě. Vešlo se do nich osm českých kapel, pohybujících se na poli krautrocku, alternativy, mathcore, progresivního metalu, industrialu a free jazzu. Tomu je podřízen i grafický a ideový koncept celé kompilace, který nemá podle mého názoru u nás dosud obdoby. Každá kapela natáčela za svých specifických podmínek během roku 2019 a všech 25 tracků pak letos zmasteroval Tomáš Vtípil. Mimořádně vydařený artwork dvojalba pak vytvořili Josef Šetek a jeho žena v první vlně koronavirové pandemie. Každá strana má svůj osobitý ksicht. Strana A je stranou lyriky, B nespoutanosti, C je Strana kovu, D kávy.

První stranu (A) otevírá brněnská formace BLACHUT, jež v „Intro/Smysl“ předestírá navýsost chutnou a vydatnou směs alternativního rocku, minimalismu a jakéhosi krautcore, kde ale místo syntezátoru zní akordeon. Poté se v černé hmotě skrývá dvanáct miniatur pojmenovaných názvy měsíců roku, které tam vryla prachatická kapela MASÁŽ. Básně J.H.Krchovského ze sbírky „Nekonečný kalendář“, víceméně deklamované po vzoru undergroundu, jsou obaleny dynamicky i výrazově bohatou akustickou alternativou, evokující občas raný Dunaj či Pro pocit jistoty; lyrika se střídá s vypjatostí, folkové prvky s kvazi valčíkem, gypsy a jazz-core.

Druhá strana (B) začíná více než osmiminutovou krutostí mostecké industrial/noise úderky OHNE STUNDE MINUTEN „OSMinut“. Vůdčím duchem je tu Radek Kopel z Eine Stunde Merzbauten (potažmo legendy Napalmed), o němž jsem tu již několikrát psal, vloni třeba zde. Tentokrát je průmyslový hluk rozpuštěný v nemilosrdně rozsekaném, rozdrceném, kolážovitém krautrocku s pachem městských výkalů a vůní psychedelie. Poté se dvojicí skladeb „Phill Et“ a „Phakt Amt“ představuje trio EÁ z obce Suchá. Kytarový minimalismus, vrstevnatá struktura, nástrojové propletence, plástve, průniky, repetice témat, to vše naplňuje hutný koktejl hardcore, alternativy a progresivního metalu s jazzovými prvky.

Třetí strana (C), tedy druhý vinyl, otevírá krutá dvojice MANKURT z Lázní Bohdaneč. Ta produkuje drsný, syrový, industriálně naježený mathcore s přetavenou češtinou, z něhož čpí propocené fyzično („Nícení struků“, „Od strojů!“). Na ně navazuje další nelítostná dvojice DUOBETIC HOMUNKULUS (Brandýs nad Labem, Stará Boleslav) se žhavými kusy „Oharky železa“ a „Fotosyntéza“. Avantgardně uchopený death-metal s lyrickými, až mysteriózními polohami, frippovštinami a samozřejmě pekelným zpěvem se dokáže proměnit i v zahuštěný ambient, jako je tomu v úvodu druhé skladby. Poslední strana (D) je ve znamení vpravdě experimentálního jazzu, respektive toho, s čím lze jazz sloučit. V případě ostravské údernické dvojice MASSOLA jde přímo o lučavku královskou. Ve čtveřici skladeb míchají free jazz s grindovou energií, tedy krev, pot a moč se slinami („Aokigahara“), průzračnost sopránky s pozvolným špiněním a rockovou alternativou („Hekatombé“), grindcore se sekaným olovem („11 Cutting Moments“) a horror s nemilosrdným noise („Tinnitus Report“). Kompilaci uzavírá brněnské duo NACHTTANTE, jež svůj styl označuje jako dark/sludge/jazz. V osmiminutovce „Sturmlineführer“ naplňují sugestivním způsobem jedinečný, nepředvídatelně proměnlivý tok minimalismu, doom-metalu, garážového rocku a barevného jazzu; když pak zazní z podsvětí špína Hitlerova projevu a radostných ovací lidu, běhá mráz po zádech…