Od Jablkoně přes Charlieho Parkera až po Beatles. I tak může znít Mario Gangi skrze Milana Bátora
MILAN BÁTOR

Od Jablkoně přes Charlieho Parkera až po Beatles. I tak může znít Mario Gangi skrze Milana Bátora

MILAN BÁTOR: Mario Gangi: Works for Solo Guitar
zvuk
100
obal
100
hudba
80
93

Hudební publicista, kytarista a pedagog MILAN BÁTOR natočil v ČRo Ostrava debutové album s názvem „Mario Gangi: Works for Solo Guitar“. Vyšlo na značce Ragtime Records. Obsahuje dosud nekompletnější albovou kolekci skladeb italského skladatele a virtuózního kytaristy Maria Gangiho, od jehož úmrtí letos uplynulo deset let. Ten je v tuzemských luzích a hájích prakticky neznámý. Na Bátorově albu je 28 jeho skladeb plus úprava písně „Yesterday“ od Beatles. Včetně několika světových premiér, tedy skladeb, jež dosud na CD natočeny nebyly. „Hudba Gangiho vznikala od padesátých let do počátku 21.století. Jeho skladby však vůbec nezestárly,“ podotýká interpret. „Ty jednodušší mohou sloužit studentům konzervatoří jako ideální vstupní brána do světa jazzové a swingové hudby.“ Právě pro tuto kompoziční všestrannost dostal Mario Gangi v Itálii přezdívku Fra Classico e Jazz

Ke svému debutu Milan Bátor uvádí, že Gangi byl „jeden z prvních autorů v Evropě, který začal v padesátých letech uplynulého století psát jazzové a swingové kytarové skladby, v kterých osobitě integroval vlivy italské, španělské a latinsko-americké hudby.“ A posléze dodává: „Přitom jeho sólové skladby mají i na krátké časové ploše neuvěřitelný náboj a jsou posluchačsky nesmírně přívětivé.“ A to se Bátorovi podařilo naplnit až po okraj!

Přiznám se, že jsem měl trochu strach, aby se protagonistovi nahrávky podařilo udržet napětí po celou, a to poměrně velkou stopáž alba, tj. bezmála 75 minut. Když už se zdálo, že zhruba uprostřed alba během série šesti miniatur, nazvaných ženskými jmény, energie jakoby utuchávala, dostaví se skutečné a nepolevující vyvrcholení, které trvá až do závěrečného pohlazení v podobě coververze hitu všech hitů „Yesterday“.

Album startuje vskutku svižně; tříminutovka „La Ronde folle“ s výrazným, dravým motivem evokuje ranou hudbu naší Jablkoně. Výtečná je skladba „Verso l´oasi“ inspirovaná arabskou hudbou, moc se mi líbí „Blues“ s hutnějším zvukem umně rozložené a šťavnatě intrpretované bluesové formy. Počínaje osmnáctým trackem se album mění doslova v kytarové orgie. Zní dramatická lyrika („Incantevole“), nádherně vykreslená zpěvnost různých příchutí („Winna Nanna a Pabú“, „Berceuse per Sara“, „Preludio a Eva“, „Ricordo“), inspirace barokní hudbou („Sonatina in stile antico“), tradičním jihoitalským tancem („Tarantella“) i hold americkému bebopovému géniu („For Charlie Parker“). Za stěžejní Gangiho dílo i Bátorův interpretační majstrštyk považuju třívětou „Sonatinu“ (13:08), v níž posluchač nalezne koktejl všech ingrediencí; v úvodní části „Tempo I. Libermente, con fantasia“ zní směs nádherné melodie a propracované dynamiky, napětí a emocí, „Tempo II. Andantino cantabile“ je extraktem z italské lyriky, ve svižném „Tempo III. Alegro“ je pak vše ve zhuštěné, emotivní a šťavami a napětím překypující podobě…

Navýsost objevné, netuctové kytarové album!

A zde je link k ukázce z alba, k poslechu desítky tracků:

https://milanbator.bandcamp.com/album/milan-b-tor-mario-gangi-works-for-solo-guitar