Ágnes Bazsinka ukazuje jazz jinak
ÁGNES BAZSINKA

Ágnes Bazsinka ukazuje jazz jinak

ÁGNES BAZSINKA: Things Look Different From Here
zvuk
90
obal
90
hudba
90
90

ÁGNES BAZSINKA je experimentující vokalistkou, básnířkou, skladatelkou a performerkou, jež je doma v Budapešti i v Krakově. V Polsku vloni založila pozoruhodné kvarteto LAS IIII. Letos v červnu pak vyšlo vlastním nákladem (ovšem za podpory Polského Rádia Katovice) debutové album „Things Look Different From Here“. A věci jako jazz a poezie odtud vypadají opravdu jinak…

Byť je album rozsahem na úrovni pouhého EP (něco málo přes 23 minut), jde o navýsost hustý extrakt z konceptuálního spojení avantgardního jazzu a poezie. Obsahem je zpěvaččina kompozice o osmi částech, umělecky organický celek sycený přísně strukturovanými, experimentálními i volně improvizačními prvky.

Bazsinka ovládá svůj hlas s bravurou, v níž se ale neztrácejí přirozené emoce a syrovost. Zpívá anglicky, přičemž zní nejen jazzově, ale též s rockovým drajvem i snivostí („Part I.“, „Part IV.“). Ovšem středobodem alba je „Part II.“ (11:12), ve kterém zdánlivě nevzrušeně, ale přitom přesvědčivě, s přirozenou sugestivitou recituje vlastní báseň. Pokud se posluchač nechá vtáhnout do jejího hlasu, minimalistické figury vibrafonu (Szymon Bora), vypjatě atonálního kontrabasu hraného smyčcem, jenž kvílí, hrozí, zalyká se i bručí (Jan Jerzy Kolacki), a kovově zvonivých perkusí (hostující András Dés z Maďarska), zažije až mysteriózní usebrání, ponor do vlastní neklidné duše.

Things Look Different from Here - LIVE album teaser

Za ona maďarská slova, tolik vzdálená našemu slovanskému jazyku, si lze dosazovat cokoli z našich myšlenek a pocitových vyjádření. (Něco podobného jsem zažil kdysi dávno při poslechu maďarštiny v recitaci Ginsbergovy básně „Kvílení“, takto „Üvöltés“, László Földesem z legendární kapely Hobo Blues Band.) Zbylé části svity představují instrumentální miniatury s dominantním kontrabasem (také preparovaným) a vibrafonem (dokonce „Intermezzo I.“ je vibrafonovým sólem), k nimž se občas přidají bicí (Bartlomiej Dybel), flétna (hostující Ola Wrona v „Part III.“) a stopově též basklarinet (host Patryk Petersson).

Mám jedinou výhradu: nešlo by v budoucnu s tak vynikajícím obsahem natočit regulérní album?